§1. Що вивчають науки про природу?







Пригадай, як люди отримують інформацію про навколишній світ. Які науки вивчають природу?

Люди отримують інформацію про навколишній світ завдяки науці. Науки про природу вивчають різноманітні аспекти природного світу, які можуть бути пов'язані з фізикою, хімією, біологією, астрономією та іншими дисциплінами. Науки про природу досліджують і описують явища, які спостерігаються в природі, та розробляють теорії, які пояснюють ці явища.

Природу вивчають - астрономія, географія, біологія, фізика, хімія, екологія

Як ти розумієш слова англійського вченого І. Ньютона?

І. Ньютон вважав, що приклади є корисніші за правила під час вивчення наук. Це означає, що замість навчання правил, краще зосередитись на розумінні конкретних прикладів. Таким чином, можна краще зрозуміти, як фізичні закони застосовуються на практиці та в реальному житті.

Користуючись різноманітними джерелами інформації, з’ясуйте, спостереження за якими об’єктами допомогли І. Ньютону, М. Копернику, Г Галілею зробити відкриття.

І. Ньютон виявив, що біле світло складається з кольорів, а також сформулював закони руху і тяжіння.

М. Коперник зробив відкриття у сфері астрономії, зокрема, запропонував геліоцентричну систему Сонячної системи, де Сонце перебуває в центрі, а планети обертаються навколо нього.

Г. Галілей зміцнив геліоцентричну систему, довівши, що Земля обертається навколо своєї осі. Він також досліджував механічний рух, що дозволило йому запропонувати закони гальмування та прискорення руху.

Перевіряємо себе

1. Поясни, чому сформувалися різні науки про природу, назви їх.

Людство завжди цікавилося довколишнім світом, намагаючись зрозуміти природні явища та використовувати їх на практиці. З часом люди стали вивчати природу більш систематично, розробивши методи спостереження та вимірювання. Це призвело до з'явлення наук про природу, таких як географія, хімія, біологія, фізика та астрономія, які вивчають фізичні риси Землі, властивості речовин, живі організми, фундаментальні властивості матерії та енергії, небесні тіла тощо. Вивчення природи привело до значних досягнень, таких як використання електрики, створення ліків та дослідження Всесвіту. Це дослідження залишається важливою галуззю науки, яка допомагає розуміти світ та поліпшувати наше життя.

2. Наведи приклади явищ природи, які є об’єктами вивчення різних наук.

  • Фізика: звук - коливання повітря, світло - поширення світла та його властивості, рух - рух тіл під дією сил, енергія - види енергії та їх перетворення.
  • Хімія: речовини - властивості речовин та їх класифікація, зміна стану речовин - теплові явища та їх вплив на речовину, кислоти та луги - хімічні властивості кислот та лугів.
  • Біологія: клітини - будова та функції клітин, рослини та тварини - класифікація організмів, генетика та спадковість - основні принципи спадковості, екологія - екосистеми та взаємодія живих і неживих складових екосистем.

3. Використовуючи різноманітні джерела інформації, виконай одне із запропонованих завдань на вибір. А. Наведи приклади наукових відкриттів у різних галузях наук про природу. Підготуй презентацію на 5-6 слайдів. Б. Підготуй повідомлення про українського вченого-природодослідника та його внесок у природничі науки.

Приклади наукових відкриттів у різних галузях наук про природу

Фізика

  • Закон всесвітнього тяжіння І. Ньютона
  • Теорія відносності Ейнштейна

Хімія

  • Відкриття елементів хімічної таблиці Д.І. Менделєєва

Біологія

  • Відкриття структури ДНК Ф. Крік
  • Закони спадковості Г. Менделя
  • Теорія еволюції Ч. Дарвіна

Повідомлення про українського вченого-природодослідника та його внесок у природничі науки

В. Вернадський (1863-1945 рр.). Україна пишається своїм співвітчизником — видатним ученим світу Володимиром Вернадським. Він став організатором і першим президентом Академії наук України, започаткував створення науково-дослідних інститутів із вивчення природи. Дослідник був переконаний у тому, що живі організми відіграють головну роль у природі. Тому він створив вчення про біосферу — особливу оболонку Землі, у якій поширене життя. Свої погляди вчений виклав на сторінках книжки «Біосфера» (1926 р.).

4. Поділися враженнями від уроку, продовж речення: Сьогодні я дізнався/-лася..:, Було цікаво..:, Виникли труднощі під час.…

Сьогодні я дізнався про різні науки про природу та їхні об'єкти вивчення. Було цікаво дізнатися про внесок відомих вчених.