Лис Микита (відповіді до сторінок 85-86)







1. Першим побачив фарбованого Лиса Микиту й перелякався
(Б) Вовк

2. Мовою персонажа в казці «Фарбований Лис» є речення
(Б) «Але що діяти! Наважився, то треба кінчити те, що зачав».

3. Відмінним між народними й літературними казками є
(Г) чергування слів автора й персонажів

4. У чому полягає відмінність між словами автора й персонажів?

Мова автора - слова оповідача, який загально розказує про події, вони менш емоційні, стриманіші, в кінці речення вживається крапка або три крапки. Мову персонажів треба читати емоційно, вживатись в образ героя, в кінці таких речень для персонажів дуже часто ставиться знак оклику. Репліки персонажів треба читати, використовуючи основні засоби декламації.

5. Які казки вам більше до вподоби: народні чи літературні? Чому?

Мені подобається читати казки та народні, і літературні. Вони дуже цікаві. На мою думку, деякі літературні казки мають більший обсяг, багато реплік героїв, вони дуже підходять для постановки на сцені. Цікаві казки написали Наталя Забіла, Іван Франко, Леся Українка, Галина Чубач, Всеволод Нестайко, Василь Королів-Старий, Ганс Крістіан Андерсен, брати Грімм, Шарль Перро, Олександр Пушкін.

6. Розкрийте значення фразеологізмів: мов муха в окропі, дати драпака, мов у Бога за дверима, мов полуда з очей спала.

Мов муха в окропі (крутитися), дати драпака (втекти), мов у Бога за дверима(в достатку, без тривог), мов полуда з очей спала(людина прозріла, і сприймає що-небудь таким, яким воно є насправді

7. Назвіть усіх персонажів казки «Фарбований Лис» і поділіть їх на головних і другорядних.

  • Головні персонажі: Лис-Микита, Вовчик-Братчик, Ведмідь.
  • Другорядні персонажі: товариші, стрільці, люди, пси, Вовчиця, Кабан, Олень, Мавпа Фрузя, хор зі звірів.

8. Поділіть казку на частини за змістом, дібравши до них заголовки.

  1. Хитрий лис.
  2. Гординя.
  3. Похід до міста.
  4. Втеча від небезпеки.
  5. Порятунок у діжці.
  6. Синій Лис.
  7. Хитра вигадка.
  8. Цар тварин.
  9. Викриття Лиса.
  10. Сумний кінець для Микити.

9. Кого, крім Лиса Микити, І. Франко висміяв у казці?
Крім Лиса Микити, І. Франко висміяв у казці звірів, які підтримали обман Микити, бо самі сподівалися на доброго царя. Тому Лисові не треба було працювати, все діставалося йому задарма, услужливі міністри прислуговували йому. Замість справедливості, запанувала у лісі правда сили: «хто був дужчий, той ліпший, а хто слабший, той ніколи не виграв справи,... проте всі були дуже раді, що мають такого мудрого, могутнього й ласкавого царя». Вони не бачили правди, дали ошукати себе.

10. Виберіть прислів’я і приказки, що як найкраще характеризують казкового Лиса Микиту.
З лиса лиш кожух добрий.; І на хитру лисицю капкан знайдеться.; Лис став монахом не на те, щоб гріхи спокутувати, а щоб нові зробити.

11. Кубування
Лис Микита - хоробрий, сильний, гордий, мужній, спритний, розумний, наполегливий, рішучий, терплячий, обережний. Завершує діло до кінця. Домагається більшого. Може виплутатись зі складної ситуації. Швидкий, що ніхто його не дожене. Розумний вміє замаскуватися і одночасно егоїстичний, лицемірний, хвалько, хитрий. Для власної користі втрачає совість та обманки інших.
Казка вчить були чесними, оптимістками, знаходиш вихід у складних ситуаціях, поважані інших.
Казка Франка "Фарбований Лис" розповідає нам про Лиса Микиту й інших мешканців лісу. В ній змальовано життя тварин, але тварини в ній зображені дуже схожими на людей. Вони вміють говорити, здатні мати людські почуття, робити певні вчинки тощо. Тому вже з перших рядків ми розуміємо. що сенс цієї казки не тільки в зображенні певної події, а й тому., щоб навчиш чогось читачів. В образах тварин ми одразу ж упізнаємо типи людей, які часто зустрічаються нам у житті.

12. Якої помилки припустився художник в ілюстрації сцени
На ілюстрації зображено, що діжка ось-ось перевернеться, і з неї виливаєшся фарба. У казці ж говориться, що Лис «прожогом вискочив зі своєї незвичайної купелі, перебіг вулицю...Довго ще тяглися за ним сині сліди».

1. Знайдіть у казці І. Франка «Фарбований Лис» такі слова автора, які інтонаційно потрібно читати, як мову дійових осіб.

  • Але що діяти! Наважився, то треба кінчати те, що зачав.
  • Господи, яке страхіття!., що тут робиш? Куди дітися?...Ого! Чути їх! Уже близько!
  • Слава богу, що живий! Та й то ще хто знає, що буде.

2. Порівняйте казку І. Франка «Фарбований Лис» та індійську народну казку «Фарбований шакал»
Обидві казки подібні тим що: лис і шакал живуть у лісі: утікаючи від собак, потрапляють до діжки з фарбою однакового кольору: обдурюють звірів; добиваються влади; утискають слабших; покарані за обман. Ці казки засуджують підступних, зрадливих, ледачих, нечесних.