Летючий корабель (63-73 сторінки)







1. Словами «в нього свиточка - латка на латці, штанці - на коліна повилазили» описує
(В) дурня.

2. Декілька разів у казці «Летючий корабель» повторюється вислів
(Б) дурень сидить собі на лаві та й журиться.

3. Між героєм твору та вчинком можна встановити такі відповідності:

  • дід (А) перетворює черствий хліб на білі паляниці;
  • дурень (Д) веде своє військо до царя;
  • Морозко (Г) охолоджує соломою гарячу баню;
  • Скороход (В) добуває живлющу й цілющу воду.

4. Казка «Летючий корабель» про звірів, побутова чи фантастична? Чому ви так уважаєте?

Казка фантастична, оскільки в друзі хлопця наділені надзвичайними і чарівними властивостями

5. Чому, на вашу думку, дід і баба наказали дурню, аби нікому не признавався, що він їхній син?

Наймолодший син на початку казки нічим не цікавиться, не хоче працювати, чекає на все готове, безпорадний. Тому баба та дідо вважали , що наймолодший син дурний, «всі його лають, сміються з нього, а він, знай, на печі в просі сидить в чорній сорочці». Добре відносились лише до старших синів, не вірили в успіх молодшого, за його поганими вчинками не могли розгледіти його доброту.

Вони наказали дурню, аби нікому не признавався, що він їх син. Це говорить про те, що батьки соромились , що у них такий ледачий наймолодший син.

6. Які вчинки царя свідчать про те, що він нечесна людина?
Цар не дотримав свого слова. Побачивши золотий корабель і бідність хлопчика, він став загадувати йому складніші і неможливі для простої людини загадки. Але хлопець мав добре серце, дослухався до порад, тому й зустрів таких друзів, які йому допомагали. Цар не дотримав слова, радо віддав за нього свою дочку лише тоді, коли король побачив перед великим військом хлопця в багатому одязі.

7. Якому герою найбільше симпатизує народ (оповідач)?

Найбільше симпатії оповідач відчуває до дурня, бо, попри його погану поведінку, хлопець має добре серце й прислухається до поради. У казці розповідається здебільшого про молодшого брата та про те, як змінилося його життя.

8. Чи потрібен був царю летючий корабель?

Цар вважав, що летючий золотий корабель міг мати тільки дуже багатий чоловік, тому й хотів віддати за такого свою дочку.

9. Як ви вважаєте, чому казки закінчуються перемогою добра над злом?

Казки один із найдавніших видів усної народної творчості. У них добро завжди перемагає зло. Так люди виражали свою надію на справедливість, правду, краще життя.

10. Які фрагменти казки фантастичні? Які чарівні предмети є в ній?

Фантастично був збудований летючий корабель. Хлопець по дорозі до царя підбирає на корабель подорожніх з фантастичними здібностями. У казці ми бачимо чарівні предмети : летючий корабель, солома, що морозить усе навкруги, дрова, з яких виростає військо, живлюща вода.

11. Прочитавши казку, визначте, яким був головний герой на початку твору та наприкінці. Які події вплинули на ці зміни? Чи може людина так змінитися в реальному житті? А які риси характеру ви б хотіли змінити? Напишіть (5–6 речень).
Дурень — головний герой казки «Летючий корабель». Він сама нелюбима дитина в родині. Через це він виріс дурнем в очах рідних. З першого речення казки видно, що життя його дуже важке: "Як дадуть, то і їсть, а ні, то він і голодує."
Але герой оповідання зовсім не дурний, він незалежний і рішучий. Це виправдовує його рішення виїхати в пошуках кращої долі. Слухняний і ввічливий, щедрий і добрий, бо так він допомагає іншим і ділиться тим, що має. Завдяки безкорисливій допомозі у нього є друзі, які допомагають йому у важку хвилину.

12. Гра «Словесний фоторобот». Складіть словесний портрет Стрільця, Слухала, Об’їдайла, Обпивайла, Скорохода та Морозка. Для цього доберіть і запишіть по три-п’ять слів, що передають яскраві ознаки цих казкових героїв. Запропонуйте свої фотороботи однокласникам та однокласницям для впізнавання
Та дурню допомагають Слухало, котрий усе чує; Скороход, котрий приносить живу воду; Стрілець, котрий будить Скорохода в дорозі; Об’їдайло, котрий поїдає шість пар волів та сорок нічок хліба; Обпивайло котрий винив сорок сорокових кухлів води та вина; Морозно, котрий охолоджує натоплену баню; чоловік, котрий з дров робить військо.