Дидактичні ігри з української мови







ДИДАКТИЧНІ ІГРИ І ЦІКАВІ ТВОРЧІ ВПРАВИ ІГРИ, ЗАВДАННЯ ДЛЯ РОЗВИТКУ МОВЛЕННЯ І НАВЧАННЯ ГРАМОТИ

Порахуй!

Дидактична мета: вправляти у визначенні кількості слів у реченні.

Зміст

Вихователь вимовляє речення, а гравці на слух визначають кількість слів у ньому.

Варіанти гри

1.   Учні сигнальною карткою з цифрами показують кількість слів у реченні.

2.   Діти відповідають відповідною кількістю рухів (присіданнями, підстрибуваннями, ударами м'яча об підлогу тощо).

3.   Першокласники сидять за партами і викладають відповідно до кількості слів у реченні дрібні іграшки, лічильний матеріал.

4.   Учні об'єднуються у групи, змагаються між собою. Вихователь фіксує на дошці штрафні бали (помилки). Виграє та команда, яка набрала меншу кількість штрафних балів.

Хто попереду?

Дидактична мета: вправляти у складанні простих речень зі словами, уживаючи які, діти відчувають труднощі та припускаються помилок; удосконалювати дикцію та орфоепічні навички.

Зміст

Вихователь вимовляє слово, а учні (дві команди) складають із ним речення. Виграє команда, яка склала більше речень за певний проміжок часу.

Чий «вінок» довший

Дидактична мета: розвивати мовленнєвий слух; закріплювати вміння визначати останнє слово в реченні; вправляти дітей у складанні речень.

Зміст

Гравці об'єднуються у дві команди. Ведучий (вихователь) промовляє речення. З останнім словом цього речення потрібно придумати нове, у якому діти знаходять останнє слово і складають із ним речення і т. ін. Наприклад, речення: «Сергійко читає книжку». Орієнтовна відповідь учнів: «Книжка лежить на столі». — «Мій сіл чистий». — «Чисті руки — запорука здоров'я». — «Бажаю тобі міцного здоров'я».

Складаючи речення, гравці утворюють «вінок» (стають поряд, узявшись за руки; той хто придумав перше речення, стає першим, поряд із вихователем).

Правила

«Плетуть» вінок протягом 2-3 хв. Учасники іншої команди уважно слухають, фіксують помилки підніманням руки.

Перша команда припиняє «плести» вінок, якщо хтось із гравців припустився помилки. Ролі міняються: перша команда слухає і контролює дії другої. Виграє команда, чий вінок є довшим.

Допоможи казковому героєві

Дидактична мета: вправляти в доповнені речення словом, що бракує за змістом; активізувати словник школярів.

Матеріал: персонажі лялькового театру (казкові або літературні герої); набір сюжетних малюнків, фішки.

Зміст

Вихователь створює ігрову ситуацію, коли казковий персонаж розглядає малюнки. Вихователь коментує зображене, використовуючи речення, у якому бракує останнього слова або вживає його лексично неправильно. Гравці допомагають дібрати потрібне слово чи виправити помилку.

Правила

Гравець, який доповнив речення або виправив помилку, отримує фішку. Для відповіді викликають того, хто першим підвів руку. Виграє дитина (або ряд), які отримали найбільше фішок.

Методична вказівка

Від імені ляльки спочатку говорить вихователь, а потім — учень. Можна розглянути малюнки за темами програми ознайомлення з навколишнім (сім'я, професії, природа і т. ін.), основ здоров'я. Вихователь просить учнів пояснити зна­чення окремих слів. Гру-бесіду можна проводити і без малюнків.

Назви останній звук

Дидактична мета: вправляти в називання останнього звука в слові; розвивати довільну увагу.

Зміст

Ведучий двічі вимовляє слово: перший раз повністю — мак, а потім, не вимовляючи останній звук ма... «Сигнальщик» (учень) ходить між рядами і ставить «сигнал» (прапорець, іграшку і т. ін.) перед учнем, який повинен договорити необхідний звук.

Методична вказівка

Якщо вправу пропонують уперше, вихователь виконує роль і ведучого, і сигнальщика.

При повторному проведенні гри можна, показуючи малюнок, вимовляти слово —  найменування один раз, не домовляючи останній звук.

Перший, середній, останній

Дидактична мета: вправляти у звуковому аналізі слів.

Зміст

Вихователь вимовляє якийсь звук, а учні згадують слова, у яких цей звук міститься на початку (усередині або в кінці) слова.

Відгадай слово за моделлю

Дидактична мета: вправляти у звуковому аналізі; закріплювати уявлення про звуки мови; уточнювати знання про навколишній світ; учити логічно мислити.

Зміст

Вихователь записує на дошці звукову модель слова.

Варіанти гри

1.   Вихователь. Я загадала слово. Відгадайте його.

Учні називають слова.

2.   Діти називають слова. Вихователь повторює кожне назване слово за моделлю.

Вихователь. Ви називаєте слова, за звуками схожі на моє слово. Але я загадала інше. Щоб відгадати слово, ви можете поставити мені декілька запитань. Орієнтовний діалог вихователя з учнем Учень. Це живе чи неживе?

Вихователь. Живе.

Учень. Це людина?

Вихователь. Ні, це не людина.

Учні. Це птах?

Вихователь. Ні.

Учні. Це тварина?

Вихователь. Так, тварина.

Учні. Це свійська тварина?

Вихователь. Ні.

Учні. Це дика тварина... Це лисиця. Ви загадали слово лисиця.

Методична вказівка

Якщо дітям складно ставити запитання, вихователь повинен учити їх цього, пропонуючи зразки. коза — свійська тварина, кома -і т. ін.

Літера заблукала

Дидактична мета: закріплювати навички читання; розвивати логічне мислення.

Зміст

Діти читають написані на дошці слова, вставляючи одну або декілька літер, що «заблукали». Наприклад: ма..., до..., ко... і т, ін.

Методична вказівка Відповідей може бути багато.

Варіант гри

Щоб розвинути вміння учнів пояснювати лексичне значення слів, діти коментують: коза — свійська тварина, кома - граматичний знак і т. ін.

Сплетемо вінок із слів

Дидактична мета: розвивати фонетичне сприйняття; активізувати словник дітей.

Зміст

Вихователь вимовляє слово, а учні визначають останній звук у ньому, згадують нове слово, що починається на цей звук. У нового слова визначають останній звук і знову пригадують слово, що починається з цього звука і т. ін. (наприклад: мир — рука — автобус — собака — ананас — слива тощо).

Завдання виконують за рядками або в групах. Виграє та команда, у якої «вінок» виявиться довшим за певний проміжок часу.

Плутанина

Дидактична мета: вправляти в розрізненні твердих і м'яких приголосних.

Зміст

На дошці — два малюнки. На одному зображена вата (символ м'якості), на другому — камінь (символ твердості).

Варіанти гри

1.   Учасник гри отримує набір предметних малюнків, у назвах яких містяться м'які та тверді приголосні. Г равцям необхідно розподілити ці малюнки на дві групи.

2.   Учасники гри називають слова, що стосуються першого і другого малюнка на дошці. Методична вказівка

Гру доцільно проводити як командну або групову. Для виконування завдання почергово викликають представників команд (груп). Початком гри може бути придумана ігрова ситуація: «Допоможемо Незнайці виконати завдання».

Спочатку діти орієнтуються лише на перший приголосний звук слова (м'який чи твердий), потім — на другий і кінцевий. Після цього рекомендовано розкладати малюнки або називати слова, у назвах яких містяться парні по м'якості — твердості приголосні сом — сім, тин — тінь.

Передай телеграфом

Дидактична мета: вправляти у вимовлянні слів по складах.

Зміст

Вихователь вимовляє слово, а «телеграфісти» відображають його по складах, супроводжуючи вимову складу легким постукуванням кінчика ручки по парті. Хто припустився помилки, здає фант, наприкінці гри фант відіграють: придумують дво-, три- складові слова, вимовляють їх по складах.

Методична вказівка

Доцільно пропонувати слова, що належать до різних частин мови.

В окремих складних випадках вихователь показує правильний поділ на склади.

Роль «телеграфіста» повинен виконувати кожен учень.

Вимовляти слова, показувати малюнки, тобто бути ведучим, може учень.

Кмітливий заєць

Дидактична мета: закріплювати уявлення про складову структуру слова; вправляти у складоподілі.

Зміст

Одного із учнів призначають «зайцем». Він залишає приміщення, а в цей час вихователь із дітьми домовляються, які слова вони запропонують йому продовжити —  договорити останній склад. Виграє той, хто виконав усе правильно.

Методична вказівка

Спочатку вихователь промовляє частину слова, а «кмітливим зайцем» є більш підготовлений учень. Згодом слова для відгадування пропонують діти.

Ланцюжок

Дидактична мета: вправляти в поділі слів на склади.

Зміст

Вихователь показує дітям ланцюжок, звертаючи увагу на те, як одне кільце поєднане з іншим. Пропонує утворити ланцюжок зі слів так, щоб вони з'єднувалися однаковими складами (наприклад, вихователь промовляє слово Ніна, діти подумки виділяють склад -на і згадують слово, що починається виділеним складом,— Наташа. В новому слові виділяють склад -ша і добирають слово, що починається складом ша- тощо).

Варіанти гри

1.   Учні по черзі продовжують ланцюжок слів.

2.   Учні об'єднуються у команди. Слова записують на аркуші паперу. Виграє та команда, у якої ланцюжок є довшим.

Порахуй!

Дидактична мета: вправляти у визначенні кількості складів в слові.

Зміст

Вихователь чітко вимовляє слово. Діти мовчки визначають кількість складів у ньому і піднімають сигнальну картку з відповідною цифрою.

Методична вказівка

Доцільно пропонувати складні слова різних лексичних і граматичних категорій.

Покажи сильний склад

Дидактична мета: вправляти в знаходженні наголошеного складу.

Зміст

Вихователь показує іграшку або предметний малюнок, а діти подумки визначають порядкове місце наголошеного складу і показують відповідну цифру сигнальною карткою.

Луна

Дидактична мета: розвивати фонематичний слух; закріплювати уявлення про складову будову слів, про наголошений склад; активізувати словник.

Зміст

Вихователь пропонує дітям послухати слово і промовити тільки наголошений склад.

Методична вказівка

Вихователь пропонує дітям уявити ліс, де можна погратися з луною. Якщо гру проводить вперше, педагог промовляє імена дітей.

У подальшому доцільно використовувати слова певної тематичної групи (школа, учитель, клас, урок, дошка; мати, батько, сестра, бабуся тощо).

Перекличка

Дидактична мета: закріплювати відповідності звука і літери; виховувати уважність.

Зміст

Вихователь показує літеру, а діти, прізвища або імена яких починаються з неї, підводяться.

Капітани

Дидактична мета: учити читати відкриті й закриті склади.

Зміст

На прикріпленій до дошки карті визначають «порти» і «гавані» (Літери, що позначають голосні звуки). У руках у «капітана» літери, що позначають приголосні. «Капітан», тримаючи в руках кораблик з літерою, що позначає приголосний, проводить його повз «порти» і «гавані». Діти під керівництвом педагога читають утворені склади («сигнали на берег»).

Методична вказівка

Гру можна проводити багаторазово для закріплення вміння читати. «Капітанів» призначає вихователь. Перед початком гри «капітан» оголошує придуману ним назву корабля.

Знайди пару

Дидактична мета: закріплювати вміння знаходити відповідні пари — друковані й писані літери.

Зміст

На дошці написані великі й малі друковані й писані літери. Необхідно лінією з'єднати відповідні пари.

Зміни літеру

Дидактична мета: удосконалювати вміння читати; розвивати логічне мислення; активізувати словник.

Зміст

Замінити одну літеру іншою так, щоб утворилося нове слово (наприклад: лис — ліс, мак — рак, місто — тісто, куб — чуб, лом — лоб; коса — кора, коза; кава — ґава, кала; рік — сік, тік, бік, лік).

Додай літеру

Дидактична мета: удосконалювати вміння читати; розвивати логічне мислення; збагачувати словник.

Зміст

Додати попереду, в середину або наприкінці одну літеру до написаного слова так, щоб утворилося нове слово (наприклад: мак — смак, рак — грак, їжа — їжак, кіт — кріт, лід — слід),

Спочатку і з кінця однаково

Дидактична мета: учити читати спочатку і з кінця; розвивати логічне мислення.

Зміст

Читати слова зліва направо і справа наліво. Намагатися придумати такі слова

(наприклад: Ага, Ада, Аза, Алла, біб, дід, зараз, корок, еге, ого, око, пуп, Пилип, аби риба, де мед, лісів і сіл, і щуку у кущі, утік кіт...у!)

Зі слова по літері

Дидактична мета: удосконалювати вміння читати; розвивати логічне мислення.

Зміст

Діти читають записані на дошці слова. Гравці відбирають потрібні літери (з першого слова — перша літера, з другого — друга, з третього — третя і т. ін.) і складають нове слово (наприклад: Зима, віз, кір, марка, дрова (зірка); замок, рот, каша, долина, газета (зошит); вода, дуб, голуб, полин, перець, цибуля (вулиця)).