Володимир Дрозд (відповіді стор. 171-172)







Відповіді до запитань зі сторінок 171-172

1. Прочитайте подані рядки.

«я на базар завтра не поїду, та й не переробився вдень, обурини возив. Іншу ледь розвидніється, до міста почимчикують, дати перепочинок треба... думки належать

Відповідь: В - Шепталові

2. Установіть послідовність поданих уривків

  1. В
  2. Б
  3. Г
  4. А

3. Установіть відповідність між словами та їхніми значеннями.

Слово - Значення

  1. голобля - Г. одна з двох жердин, прикріплених кінцями до передньої частини воза, у які запрягають коня
  2. двоколка - Ґ візок на двох колесах
  3. сириця - Б недублена шкіра, оброблена жировими речовинами, які роблять її дуже міцною та еластичною
  4. чвал - А швидкий біг навскач; галоп

4. Знайдіть і прочитайте рядки, у яких ідеться про особливі стосунки коня Шептала й Степана. Прокоментуйте подані нижче їхні характеристики. Він, Шептало, кінь особливий, кінь білий...

  • Кінь був порожнистий, благородний і це лише випадок долі, що він опинився в такому місці. Про це свідчить особливе ставлення до нього оточення. Не лише зовнішність.
  • Степан що: маленький чоловічок, навіть не білий, а якийсь землисто-сірий, з брудними, корявими ручиськами.
  • Степан звичайна людина, скромна. Вона розуміла, як важко тут Шепталові. Природжене відчуття жалю до живої істоти, до того ж такої волелюбної, рушить ним.

5. Поясніть значення фразеологізму біла ворона. Чи можна коня Шептала назвати білою вороною? Чи доводилося вам зустрічати в житті білих ворон? Чи змінилося ваше ставлення до таких людей після прочитання оповідання «Білий кінь Шептало»?

Біла ворона - метафора, що використовується в мові для позначення особи, яка має поведінку або систему цінностей, відмінні від інших осіб своєї спільноти.

Вважаю, що коня Шептала не можна вважати білою вороною.

Для мене важливі не тільки завнішні риси людей, також і внутрішні. Тому ставлення не змінилося.

6. Чому тварина (кінь) в оповіданні викликає більше симпатій, аніж людина?

Поперше тварини зазвичай викликають більше симпатій чим люди. Подруге, коню не було сенсу боротися, тому він вчинив мудро та знайшов таким чином компроміс

7. Як українці здавна ставилися до коней (у часи Київської Русі, козаччини й пізніше)? Чи змінні науково-технічний прогрес ставлення сучасників до тварин, зокрема й до коней?

Коні були основними виконавцями важкої механічної роботи в сільському господарстві, з їх допомогою обробляли землю. Були основним видом транспорту на суші. Тягнули вантажні та пасажирські візки, карети, сани тощо. Також були основним засобом верхової їзди. Але, крім того, кінь був бойовим товаришем, другом. Ставилися до нього з повагою, як до людини.

Прогрес змінив це ставлення. Коней замінили машини. Сьогодні ці тварини використовуються переважно для розваг.

8. Чому, на вашу думку, кінь Шептало повертається в кінці оповідання до свого господаря?

Кінь був у неволі довгі роки, і це змінило коня: він звик жити в селі та прив'язався до свого господаря. На волі йому стало зрозуміло, що вже йому дуже важко жити як дикий кінь. Ще ж він побачив, що став сірим за ці роки праці. Зрозумів, в що це є причина, чому його Степан наважився бити.

9. Пригадайте, що таке алегоричний образ (алегоричний образ крил у поемі Л. Костенко «Чайка на крижині»). Розкрийте алегоричність образу коня Шептала.

  • У поезії Ліни Костенко "Крила" конкретним художнім образом є крила (один план художнього зображення), а прихованим реальним явищем є людські якості, як упевненість, незалежність (другий план художнього зображення).
  • Образ коня Шептала теж двоплановий: прихованим тут є людина, що живе не своїм життям, принижуючи себе, але вже не вміючи існувати по-іншому.

10. Визначте ідею оповідання «Білий кінь Шептало».

Впершу чергу потрібно залишатися собою завжди, берегти свою індивідуальність та й залишатися людиною в любих життєвих ситуаціях.

11. Поміркуйте над вибором і постановкою розділових знаків в епіграфі «...сутеніє; рантом на галявині — кінь — самотній.» до оповідання «Білий кінь Шептало». З'ясуйте, що таке авторська пунктуація.

Авторська пунктуація - це акценти на певних образах, деталях. Це додаткова можливість виразити бажане. В цьому епіграфі зосереджено увага на образі коня, несподіваності його появи.

12. Поміркувавши над поданими нижче рядками, висловите свою думку щодо такого запитання: Чи краще й надалі Шепталові було «прикидатися сіренькими та покірненьким»?

Хай хто хоче так і бачить тебе, головне собі знати який ти є насправді. Прикидатися звісно зручно: не було проблем з людьми, ніхто не бив. Це єдиний мудрий варіант, якщо нічого не можеш змінити. Але постає питання: яка користь від знання, що ти білий кінь? Здається, що це алегорія людської слабкості.

ДЗ. Випишіть із оповідання В. Дрозда «Білий кінь Щезало» 7-10 фраз, які навчають бути особистістю.

  • «Степан уважатиме, що він хоче виділитися, показати норов.»
  • «із звичною покірністю ступив кілька кроків за босим хлопчаком і раптом з болісною ясністю, як ніколи досі, відчув свою неволю.» «Цієї хвилини він був справжнім білим конем, відважним та одчайдушним, як його далекі предки.»
  • «Білий кінь задер голову, сп'яніло заіржав, не в силі стримати буйної радості.»
  • «Вийшов на сизу піщану косу і, струсивши воду, відчув себе таким сильним, що знову заіржав, цього разу грізно та бойовито, перегукуючись із громами.»
  • «Побіля вільних коней теж жив страх, але ж інший, не Шепталів страх перед Степаном, а будоражливий, живлющий страх, що, кликав до відважної боротьби, до змагання.»