§8-11. Пісні літературного походження







Сторінка 30

Знайдіть у мережі «Інтернет» річки Сян і Дон. Яка із цих річок протікає територією сучасної України? Які українські географічні назви мають корінь -дон-?

Річка Дон протікає територією сучасної України.

Українські географічні назви з коренем "дон-" : Донбас, Донецьк.

Гра «Так - ні»

  1. ні
  2. ні
  3. ні
  4. так
  5. так
  6. ні
  7. так

Сторінка 31

Боже, великий, єдиний! (Духовний гімн України)

1. Хто виконує цю пісню?

Виконує Камерний хор ’’Gloria”

2. Охарактеризуйте мелодію.

Мелодія пісні ’’Боже великий, Єдиний” є могутньою та урочистою. Вона починається з високих нот і потужних акордів, що підкреслює велич Бога. Мелодія переходить у благородний та гармонійний хід, з використанням вокальних гармоній, що надає їй додаткового об’єму. Усе це створює враження піднесеної духовності та величі.

3. Які місця й об'єкти, побачені в кліпі, вам знайомі? Назвіть їх.

Мені знайома Львівська ратуша та оперний театр, Київський університет Т.Шевченка, фортеця у Кам'янці-Подільському.

4. Чому, на нашу думку, саме храми та простори України прикрасили цей кліп?

Бо це все характеризує нашу Україну, це її культурне надбання, найбільша цінність. Саме вони - це і є Україна.

5. Яке враження справила на вас пісня? Мені сподобалася пісня "Боже великий єдиний". Вона вражає своєю урочистістю та духовністю, і викликає почуття поваги та величі перед Богом.

Сторінка 32

Відповідь: В

Сторінка 33-34

    1. Г 2. Д 3. А 4. В
    1. Д 2. Г 3. А 4. Б
    1. Б 2. Д 3. Г 4. А

4. Які особливості має гімн як жанровий різновид пісні? У яких життєвих ситуаціях виконують Державний Гімн України?

Гімн - це спеціальний жанр пісні, який використовується для вираження патріотизму та національної гідності. Він має урочистий характер і часто містить музичні та текстові елементи, які підкреслюють національну ідентичність країни. Державний Гімн України виконують у різних ситуаціях, зокрема:

  • Під час офіційних церемоній та урочистостей, таких як державні свята, візити високопосадовців інших країн тощо.
  • Під час спортивних подій, коли українські спортсмени виходять на міжнародні або олімпійські арени.
  • Під час урочистих заходів в освітніх закладах під час вшанування державних символів України.

5. Як ви розумієте слова «Станем, браття, всі за волю від Сяну до Дону»? Чи актуальні вони свої одні?

Розумію так, що потрібно брати зброю до рук і боронити свою землю, родини, оселі від загарбників.

6. Знайдіть у лісні П. Чужинського «Ще не вмерла України...» приклади персоніфікації. Запишіть їх у зошит.

У пісні "Ще не вмерла Україна..." П. Чубинського є приклади персоніфікації:

  • ''Згинуть наші воріженьки, як роса на сонці" - у цьому рядку роса, як природний об'єкт, оживає та порівнюється з ворогами, що згинуть.
  • "Чорне море ще всміхнеться, дід Дніпро зрадіє" - море і ріка надаються людськими якостями, вони всміхаються і радіють.
  • "За Карпати відоб'ється, згомонить степами" - Карпати та степи, також природні об'єкти, здатні відоб'ється і згомоніти.

7. Чому пісню О. Кониського «Молитва» називають духовним гімном українського народу?

Пісню О. Кониського "Молитва" називають духовним гімном українського народу через її величезне духовне значення та здатність викликати глибокі почуття та патріотизм серед людей. У цій пісні виражено молитву за благословення, мир та незалежність для України. Вона стала символом національного єднання та прагнення до волі та незалежності.

8. Поміркуйте над секретом успіху пісні «Ой у лузі червона калина похилилася».

Секрет успіху пісні "Ой у лузі червона калина похилилася" полягає в її сильному патріотичному та сприятливому повідомленні.

Ця пісня має глибоке історичне та національне значення для українців. Вона співає про захист та об'єднання України в часи важких випробувань. Секрет успіху цієї пісні в сучасному контексті, коли Україна зазнає агресії з боку Росії, полягає в її здатності об'єднати та підбадьорити український народ, наділивши його силою, рішучістю та гордістю своєї історії та культури.

Ремікс на пісню також надав їй сучасний і трендовий звук, що привернув увагу більшої аудиторії. Успіх цієї пісні полягає в її здатності об'єднати покоління та підтримати українців у боротьбі за свою країну та її незалежність.

9. Мініпроєкт. «Як тебе не любити, Києве мій».

  • План 1-ша група. Історія створення пісні Д. Луценка й І. Шамо. Пісню про Київ «Як тебе не любити, Києве мій» створили на замовлення до Дня Києва. Музику написав L Шамо за одну ніч, а вірші до пісні Д. Луценко складав майже місяць. За спогадами дружини поета, після слів «де колишуться віти закоханих мрій» ніяк не з'являвся рядок. Тоді її чоловік пішов прогулятися. На вулиці, почувши фразу від хлопця, що залицявся до дівчини: «Ну як тебе не любити?», він використав її, завершивши куплет.
  • 2-га група. Художні особливості твору. Твір "Як тебе не любити, Києве мій" має кілька художніх особливостей:
    • Лірична виразність: Вірші у творі сповнені почуттями та виражають глибоку прив'язаність автора до міста Києва. Ліричний герой виражає свою ніжність та патріотизм стосовно міста.
    • Символіка: Київ у творі стає символом України, її історії та культури. Він втілює в собі усі переживання і спогади автора.
    • Гармонія з природою: У вірші описані природні образи, такі як Дніпро, Дніпрові пороги, акації у цвіту. Вони створюють атмосферу гармонії з природою та відображають красу України.
    • Місцевий колорит: В тексті використано місцеві назви та описано конкретні місця у Києві, що додає твору конкретність та реалізм.
    • Метафори та образи: У творі використано образи та метафори для виразного опису міста та почуттів автора до нього.
  • 3-тя група. Файл: презентація пісні

10. Домашнє завдання

2. Напишіть вільне есе про враження від змісту та мелодії пісні О. Кониського «Молитва» (3-4 речення).

Пісня О. Кониського "Молитва" залишає глибоке враження завдяки своєму мелодійному та вдумливому змісту. Вона є не лише музичним твором, але й справжньою молитвою до Бога за благословіння та захист рідної України.

Зміст пісні передає патріотизм та гордість за країну. Вірші виражають прагнення до свободи, світу, щастя та розвитку. Кожне слово пронизане вірою у світле майбутнє та прекрасний шлях, який Україна може пройти. Мелодія пісні дуже мелодійна та прониклива. Вона допомагає підкреслити почуття віри та надії, які виражені в тексті.

Мелодія веде слухача через різні емоційні стани, від патріотичного захоплення до молитовного спокою. Загалом, пісня "Молитва" О. Кониського залишає враження завдяки своєму потужному змісту та чарівній мелодії, які вражають серце та надихають на добрі справи та вірність своїй країні.

3. Доберіть І запишіть заголовок до кожного куплету пісні С. Чарнецького та Г. Труха «Ой у лузі червона калина похилилася».

  1. Ой у лузі червона калина
  2. Не хилися, червона калино
  3. Маршрутують наші добровольці
  4. Гей у полі ярої пшенички
  5. Як повіє буйнесенький вітер