§1-2. Чарівна мелодія слова







Сторінка 4

Яким кольором позначено дохристиянську добу на часовій шкалі?

Червоним та зеленим.

Неправильним є твердження

  • В) перші пісні створено після запровадження християнства.

Сторінка 5

Зі сказаного про виникнення народних пісень можна зробити висновок, що їхньою яскравою ознакою є

  • Б) варіантність

Неправильним є твердження

  • Г) первинний і кінцевий варіант народної пісні зазвичай однакові;

Сформулюйте власне визначення поняття «народна пісня».

Народна пісня - це віршовані твори, які співаються, але не мають відомого автора. Вони є колективною творчістю, де кожен може внести свій внесок, тому варіантів їх виконання може бути багато. Народна пісня має анонімний характер, оскільки не має автора. Варіантність народних пісень - це їх особлива риса, яка дозволяє відчути багатство культури та традицій народу.

Сторінка 6

Поміркуйте, які пісні називають обрядовими (або календарно-обрядовими).

Обрядові (або календарно-обрядові) пісні виконуються під час певних релігійних або народних свят, згідно з календарем. Наприклад, колядки, щедрівки, великодні пісні, різдвяні пісні тощо.

У тексті про народну обрядову пісню не згадано про

  • В) русальні пісні

Сторінка 8

Дослідження народної пісні «Ой кувала зозуленька»

  1. Жанровий різновид пісні: Веснянка, народна пісня.
  2. Тема: зображення тривалого часу кування зозулі
  3. Характеристика ліричної героїні: Молода дівчина, майбутня наречена.
  4. Символічне значення зозулі у творі: Зозуля виступає символом довгого гарного життя, бо накує багато літ. У веснянці «Ой кувала зозуленька» пташку багато разів просять співати, адже - це відома зозуля, яка за повір’ям вміє «накувати» багато літ життя.
  5. Повтори: «що ж ти, весно, принесла?», «принесла я вам літечко», «ой кувала зозуленька». Пестливі слова: літечко, квіточку, житечко, запашненьке зіллячко, травицю, водицю.

Підготуйте розповідь про веснянку «Шум», скориставшись відомостями рубрики «До речі» та переглянувши виступ гурту «Go А» на Євробаченні.

"Шум" є відомою українською веснянкою, яка символізує повернення весни та приход нового життя. Це одна з найпопулярніших українських народних пісень, яка виконується в багатьох різних варіаціях. Недавно гурт "Go А" створив свою версію цієї пісні, поєднавши традиційні українські звуки з електронною музикою. Їхній виступ на Євробаченні був дуже успішним, а пісня стала дуже популярною серед українських шанувальників. Гурт зумів передати енергію та дух української культури через цю пісню з неповторною атмосферою, що привернула увагу широкої аудиторії.

Цікаво бачити, як "Go A" зумів надихнути нове життя в стару народну пісню, зробивши її актуальною для сучасної аудиторії. Використання електронної музики та традиційних українських звуків створило унікальний та цікавий звук, який привертає увагу багатьох людей. Успіх їхнього виступу на Євробаченні свідчить про великий інтерес до української культури та музики, а також про бажання побачити нові та інноваційні підходи до традиційної музики.

Крім того, ця нова версія "Шуму" допомогла зберегти українську народну музику та культуру. Інтродукція пісні до широкої аудиторії допомогла зберегти важливу частину української спадщини. Пісня стала більше, ніж просто народна пісня - вона стала представником української культури та ідентичності.

Отже, "Шум" від "Go A" - це чудовий приклад того, як традиційна народна музика може бути адаптована та переінтерпретована для сучасної аудиторії. Інноваційний підхід гурту до цієї старої української пісні надихнув на нове життя та допоміг зберегти українську народну музику та культуру.

Сторінка 9

1. До зимового циклу належать пісні

В) щедрівки

2. Прочитайте рядки.

На Купалу огонь крешуть,

Нехай відьми на пень брешуть;

Нехай брешуть, нехай знають,

Нехай молока не одбирають.

У пісні використано

А) анафора

3. Установіть відповідність

  1. В
  2. Г
  3. А
  4. Б

4. Як виникали обрядові пісні? Уявіть, що ви перенеслися машиною часу в далеке дохристиянське минуле й стали свідком народження колядки або купальської пісні. Опишіть «побачене».

Обрядові пісні є дуже старою формою народної творчості і виникли ще в давні часи. На території України було багато різних етнічних груп, які мали свої звичаї та обряди, пов'язані зі святами. Обрядові пісні зазвичай з'являлися під час весілля, хрестин, Купала, Різдва, Водохреща та інших свят. Тексти та мелодії пісень передавалися усно з покоління в покоління. Українці зберігали свою культуру та традиції, зберігаючи у піснях знання про звичаї, обряди та вірування своїх предків.

Упродовж історії України обрядові пісні були заборонені й переслідувалися різними режимами. Але народне мистецтво, у тому числі обрядові пісні, зуміло вижити й продовжує жити й досі, що свідчить про його сильний вплив на українську культуру.

5. Як ви розумієте слова О. Довженка, узяті за епіграф до цієї теми?

Українська пісня відображає історію, традиції, звичаї, радості та переживання українського народу. Вона є важливою частиною національної ідентичності та культурної спадщини народу. Українська народна пісня пов'язана з культурою та історією України. Так само, як біографія може розповісти про життя людини, українська пісня може розповісти про життя українського народу, його звичаї та традиції.

7. Що означають слова мя, ґаздиня, стріха, морг у веснянці - Ой кувала зозуленька»? Як зміниться пісня, якщо замінити ці слова на сучасні літературні відповідники? Чи варто робити таку заміну?

  • Мя - мене,
  • ґаздиня - господарка,
  • стріха - дах,
  • морг - давня міра землі, що дорівнює половині гектара.

Не потрібно замінювати старі слова на нові, тому що в такому випадку пісня втратить свій чарівний звук.

8. Чому, на вашу думку, наш народ зберігає давні народні пісні, передаючи їх новим поколінням?

Народні пісні є важливою частиною національної культури та ідентичності, оскільки вони відображають історію, традиції, звичаї, радості та переживання українського народу. Вони передаються з покоління в покоління, що допомагає зберегти їх звук та зміст. Також вони допомагають утверджувати українську культуру та мову, що сприяє збереженню національної ідентичності. Народні пісні мають чарівну мелодію та текст, що привертає увагу людей та допомагає зберегти зв'язок з культурою та традиціями.

9. Складіть синквейн «Пісня».

Пісня Ритмічна та чутлива, Надихає, поширює та мотивує. Піднімає душу до небес. Мелодія.

Сторінка 10

10. Домашнє завдання

1. Які українські традиції та обряди ви знаєте? Опишіть один (одну) з них (усно).

Різдво

Це свято відзначають у чистому будинку, тому підготовка починається заздалегідь. В будинку миють підлоги, вікна та інші меблі. Заздалегідь купують подарунки для родини, солодощі та частування для гостей. Перед Різдвом треба повернути борги. Якщо повернути все, що позичали раніше, то ваша сім'я проживе в добробуті та щасті цілий рік.

У день Різдва господині готують святкові страви. На столі має бути дванадцять страв. Головна страва - кутя. З неї починають святкове застілля, а потім переходять до інших страв. Свято починають відзначати ввечері, в момент появи першої зірки на небі. Це символізує народження Ісуса Христа. Гості та господарі будинку вітають один одного, приносять подарунки, співають пісні, танцюють.

Є ще одна цікава традиція. У різдвяний вечір у двері будинку можуть постукати дивно вбрані люди, які співають колядки. Колядки - це спеціальні різдвяні пісні. Вважається, що колядки - це й оберіг, й невелика проповідь, й радість від народження спасителя. Співаків пригощають солодощами - дякують за радісні вісті. Ось так в нашій країні відзначається Різдво!

2. Дослідіть пісню «Ой весна, весна — днем красна - за планом.

  1. Веснянка, народна пісня
  2. Зображення приходу весни, без якої не буде літа, а значить, і тепла, врожаю.
  3. Весна — пора року, коли все у природі оновлюється, оживає; саме вона є сподіванням людей на добрий урожай, приплід худоби, достаток.
  4. Відсутні.
  5. Епітети: зеленую травицю, холодную водицю, запашненьке зіллячко, весно красна, рожевую квіточку. Пестливі слова: літечко, квіточку, житечко, зіллячко, ягнятко, телятко. Для підсилення емоційності, ніжності. Персоніфікація: «.. .що ж ти, весно, принесла? ... Принесла я вам ...».