§14-15. Краса поетичного світу Лесі Українки







Сторінка 44

Ключовими у вірші «Мрії» є слова:

• Г «Убий, не здамся!»

Сторінка 45

Розкажіть, як зазвичай діти й дорослі переносять фізичний біль. Чому, на вашу думку, люди по-різному реагують на біль? Із чим це пов’язано?

Діти і дорослі відчувають фізичний біль по-різному. Ось декілька основних відмінностей:

  • Сприйняття болю: Діти менше розуміють біль через свій обмежений досвід та розвиток мозку. Дорослі краще розуміють почуття болю.
  • Емоційна реакція: Діти часто реагують на біль емоційно, плачуть, кричать або бояться. Дорослі керують своїми емоціями краще.
  • Досвід та толерантність: Дорослі, завдяки своєму досвіду, терпиміші до болю. Вони знаходять способи полегшити біль. Реакція на біль може залежати від багатьох факторів, таких як генетика, психологічний стан та виховання.

Сторінка 46

У вірші «Тиша морська» зображено:

• А штиль

Сторінка 48

  1. Мотиви:
    • Краса природи: Вірш описує природу, зокрема весняну пору, з красивими зоровими образами, такими як "багряні зорі", "ясні самоцвіти", "порання роса", що підтверджує цей мотив.
    • Роль співця (митця) у житті країни: Вірш змальовує співця (солов'я) як чарівного митця, який своїм співом розцвічує сад та приносить радість. Це вказує на роль мистецтва у житті країни.
    • Значення мистецтва в житті людини: Вірш відображає, як мистецтво (спів солов'я) може надавати краси та дихання життя в навколишній світ та принести радість і натхнення людям.
    • Любов до рідного краю: В останніх рядках вірша автор висловлює свою ностальгію і любов до рідного краю.
  2. Художні образи:
    • Зорові образи: "багряні зорі", "порання роса", "троянда розкішна" - ці образи візуалізують природу та її красу.
    • Слухові образи: "пісні голосні", "спів солов'їний" - ці образи відображають мелодійність і красу музики.
  3. Художні засоби:
    • Епітети: "ясні самоцвіти", "голосом дивним співцем чарівливий" - ці епітети роблять мову більш образною та яскравою.
    • Повтори: Повторення слова "гук" у фразі "гук єдиний" надає акцент на цей образ і робить його більш виділяючись.
    • Порівняння: Порівняння "солов'ятко" з "пташкою зальотною" підкреслює важливість співця та його мистецтва.

Сторінка 48-49

6 завдання

1. В уривку НЕМАЄ

Б 2.

2. Увідповідніть слова з їхніми лексичними значеннями («Співець»).

1 - Г
2 - Б
3 - Д
4 - А

3. Увідповідніть поезію з її художніми образами.

  1. Д
  2. А
  3. Б
  4. В

4. До кого лірична героїня має більше поваги у вірші Лесі Українки «Мрії»? Про які її людські якості це свідчить?

У вірші "Мрії" Лесі Українки лірична героїня має більше поваги до лицаря, який говорить: "Ти мене убити можеш, Але жити не примусиш!" Ця лінія свідчить про те, що героїня цінує сміливість, відвагу, незалежність і відданість ідеалам боротьби. Вона обирає мужнього лицаря замість гордих переможців і красунь королівни, оскільки він воліє померти, ніж піддатися. Це свідчить про її власну сміливість і відданість ідеям, які їй важливі.

5. Чому лірична героїня вірша «Як дитиною, бувало...» не зізнавалася про свій біль? Як це пов’язано із життям Лесі Українки?

Головна героїня вірша "Як дитиною, бувало..." не розповідала про свій біль у дитинстві, бо була горда і не хотіла показувати свою слабкість. Вона обирала триматися відразу та сміятися навіть у важкі моменти, щоб не виявляти свої почуття і біль перед іншими. Це пов'язано з життям самої Лесі Українки. Леся Українка була відомою українською поетесою, активісткою та громадською діячкою, а також стикалася зі значними труднощами у своєму житті, включаючи хворобу. У вірші вона висловлює своє внутрішнє відчуття, яке піддається тиску або насмішці в суспільстві, і водночас виявляє внутрішню боротьбу між своєю гордістю та потребою виразити свої почуття.

6. У вірші «Тиша морська» поетеса створила образ «краю вічного проміння». Чи існує такий край насправді? Чи треба до нього прагнути?

Образ "краю вічного проміння" у вірші "Тиша морська" не є реальним місцем на Землі. Він є поетичною уявною країною, яку поетеса створила, щоб висловити свої бажання та фантазії про ідеальний світ, де панує тиша, спокій і краса. У вірші Лесі Українки цей образ слугує як символ мрії про ідеальний світ, де немає негоди та турбот, де можна відчути спокій та гармонію. Ця мрія відображає бажання поетеси втекти від повсякденності та турбот, знайти внутрішній спокій та щастя. Зазвичай, такі образи у поезії не існують у реальному світі, але вони важливі для вираження почуттів, бажань і мрій автора та відкриття нових рівнів поетичного сприйняття світу. Тому, хоча край вічного проміння у вірші не існує, він має символічне значення для автора і читачів.

7. Випишіть у зошит із вірша «Співець» слова, що позначають барви й зафарбуйте їх відповідним кольором. Які барви домінують? Яке враження справляє палітра? Як вона перегукується з художніми образами вірша?

У вірші "Співець" кольори зображені наступним чином: Багряні зорі. Ясне небо. Ясне море. Ясні хмарки. Ясне сонце. Пишна троянда розкішна. Багряні, ясні, пишні - це основні кольори, які переважають у палітрі цього вірша. Ця палітра створює образ яскравого, красивого та повного життя світу природи, де весняна краса та спів солов'я переплітаються. Ці кольори співвідносяться з художніми образами вірша, описуючи натхнену природу та високий спів солов'я, які відрізняються своєю яскравістю, красою та привабливістю.

8. Гра «Так — ні» (за віршем Лесі Українки «Співець»)

  1. Так.
  2. Ні.
  3. Так.
  4. Так.
  5. Так.
  6. Так.
  7. Так.

9. Напишіть есе на тему «Мистецтво змиває пил повсякденності з душі» (на основі своїх вражень від поетичних творів Лесі Українки).

Мистецтво має неймовірну здатність перетворювати звичайність на щось величне, змивати пил повсякденності з нашої душі та пробуджувати найглибші почуття й емоції.

Одна з видатних майстринь цього мистецтва - українська поетеса Леся Українка, чиї вірші несуть у собі силу та красу, які можуть підняти настрій і допомогти забути про повсякденність. У творах Лесі Українки найяскравіше виражено відчуття природи та її краси.

Поетка може перетворити звичайну природу на величну і магічну.

У вірші "Співець" вона описує красу природи, де "багряні зорі" і "пишна троянда розкішна" створюють танець краси й кольорів. Вона створює образи так яскраво, що читач може відчути аромат квітів і промінь сонця на своїй шкірі. Леся Українка також вміло втілює ідею мистецтва як джерела натхнення і піднесення душі у своїх віршах.

У вірші "Мрії" вона описує свої дитячі мрії про лицарів і боротьбу, які, хоч і фантазійні, пробуджують в нас віру в найкращі людські якості. Вірш розповідає про те, як мистецтво може надихати на великі справи й підтримувати в нас віру у власні сили. Артистичний вираз і краса мови Лесі Українки дають її творам виразність і емоційне наповнення.

Через поезію поетеси ми відкриваємо для себе красу мистецтва, яке допомагає нам відчути найглибші почуття, підіймати настрій і надихає на нові досягнення. Тому, мистецтво Лесі Українки дійсно змиває пил повсякденності з нашої душі. Її твори навчають нас бачити красу у звичайному, надихають на великі справи й дарують радість і натхнення. Леся Українка назавжди залишиться однією з найяскравіших представників української літератури, чия творчість має величезний вплив на наше мистецтво та життя.

10. Домашнє завдання.

2. Поділіть вірш «Співець» на частини за змістом і доберіть до них заголовки. Запишіть їх.

  1. Радість весняного ранку
  2. Краса природи та спів соловейка
  3. Прощання з веселкою
  4. Прихід осені та пошук соловейка
  5. Сумна тиша осіннього лісу
  6. Зворот до краю рідного