§14. Україна: погляд крізь час







1. Хто, де і коли заснував першу школу на теренах України? Зверніть увагу, що пам’ятний знак першій школі встановлено на честь тисячоліття її заснування.

Першу школу в Києві понад тисячу років тому заснував Володимир Великий. Там навчалися діти багатих людей. Священники були вчителями. Школа розташована в стінах Десятинної церкви, першої кам'яної церкви на Русі, побудованої великим князем. Біля фундаменту Десятинної церкви (досі не збереглася) встановлено пам'ятний знак на честь першої школи.

2. Про що, на вашу думку, свідчать спостереження дипломата Юста Юля?

Спостереження шведського дипломата Юста Юла довели, що рівень освіченості українського населення XVII—XVIII ст. був достатньо високим.

3. Поміркуйте, чому українську банкноту номіналом 500 грн. прикрасили зображенням освітнього закладу. Дізнайтеся, чий портрет прикрашає іншу сторону цієї банкноти. Розпитайте дорослих, що їм відомо про цього діяча (отримана інформація знадобиться на одному з наступних уроків).

На купюрі зображено портрет мандрівного філософа XVIII століття. Григорія Сковороди, а на звороті – будівля Києво-Могилянської академії. Банкноти прикрашають зображення навчальних закладів, щоб підкреслити надзвичайно важливу роль освіти в Україні та давні освітні традиції нашого народу – адже Академія була заснована ще у 1632 році, незабаром виповниться 400 років, а навчальний заклад і досі активний сьогодні. Щоправда, під час окупації України Російською імперією робота навчальних закладів була перервана.

Григорій Сковорода – український філософ-мандрівник, просвітитель-гуманіст, поет. Він народився 3 грудня 1722 року в селі Чорнухи біля Лубен, а восени 1734 року вступив до Києво-Могилянської академії. Григорій був блискучим учнем, його легко було навчати.

У рамках торгової місії він встиг відвідати Угорщину, Австрію, Словаччину, Польщу, Чехію, Німеччину та Італію. Викладав поетику в Переяславській академії, але через незвичайність викладання плідної співпраці з керівництвом навчального закладу не відбулося, тому він був змушений залишити роботу в Переяславі.
У серпні 1759 року Сковорода став професором поетики Харківської академії.
Григорій Сковорода ухилявся від честі й відмовлявся від нагород. Він обрав шлях філософа-мандрівника. З 1769 року Григорій Сковорода почав писати свої філософські твори, які були надруковані лише після його смерті. Помер філософ 9 листопада 1794 року в селі Пан-Іванівка, нині Сковородинівка на Харківщині.

У 2022 році Україна відзначає 300-річчя з дня народження цієї славетної людини.

1. Чим унікальні скарби України, про які розповідається в тексті?

Українські скарби унікальні за віком (музичні інструменти), майстерністю виготовлення (скіфська арфа), зразками української писемності (давні книги), архітектурною формою будівель, внутрішнім оздобленням будівель.

2. Поруч із якою тисячолітньою пам’яткою можете сфотографуватися на Софійській площі в м. Київ?

Можемо сфотографуватися біля собору Святої Софії.

3. Про які ще давні пам’ятки України вам відомо? В чому їх цінність для нашої держави?

Найдавніша рукописна пам'ятка «Остромирове Євангеліє», створене в 1056-1057 роках, «Пересопницьке Євангеліє» 1556—1561 років, найдавніші друковані на землі України книги: «Апостол», «Буквар», «Острозька Біблія».
Цінність цих пам’яток для нашої держави полягає в тому, що вони свідчать про багатовікову історію розвитку цивілізації українського народу.

1. Порівняйте розміри перших та сучасних комп’ютерів. Сформулюйте висновок про розвиток інформаційних технологій.

У ході свого розвитку, завдяки впровадженню передових технологій, комп’ютерна технологія зменшила свій обсяг і споживану енергію, а її обчислювальна потужність також зросла. Рівень інформаційних технологій у сучасному світі дуже високий. Дистанційне навчання можливе завдяки інформаційним технологіям.

2. Чому, на вашу думку, сьогодні користуємося ґаджетами, виготовленими в інших країнах?

У період колоніальної залежності від Росії власний економічний розвиток України, особливо передової техніки, значно знизився, українська економіка була відрізана від світового ринку і залишалася економічно-сировинним придатком російських колонізаторів. Ці несприятливі умови спричинили значне відставання економіки України від рівня світового економічного розвитку, особливо у сфері високотехнологічного виробництва.

3. Наведіть приклади відомих вам сучасних світових досягнень у сфері інформаційних технологій.

Дистанційна освіта, хмарні технології, Інтернет-банкінг, цифрове телебачення, Інтернет-магазини, електронні гроші.

Перевірте себе

1. Складіть запитання до тексту параграфа, починаючи кожне такими словами:

  • Коли була заснована перша вища школа в Україні?
  • Що спостерігав данський дипломат Юст Юль під час візиту в Україну?
  • Хто створив найдавніші книги, надруковані в Україні?
  • Де знаходяться вищі навчальні заклади в Україні?
  • Де можна дізнатися про Остромирове Євангеліє?
  • Чому книгодрукування важливо?
  • Яку науку викладають в Ostrow Academy?
  • Які результати розвитку ІТ-сфери?

2. Складіть детальний план до підпараграфа «Розвиток освіти в Україні».

  1. Перша княжа школа в Україні.
  2. Освіта в Україні в княжі часи.
  3. Рівень освіти в Україні 18 століття.
  4. Острозька академія - перша вища школа в Україні.
  5. Заснування Києво-Могилянського колегіуму.
  6. Заснування університетів в Україні.
  7. Заборона навчання українською мовою.
  8. Нова Українська Школа.

3. Уявіть один навчальний день у першій на території України в школі, що була заснована князем Володимиром Великим. Опишіть його або створіть комікс.

Школа називала це «книжним вченням». Вони вивчають теологію, філософію, риторику, математику, спів та іноземні мови. Ці школи не лише виховували священників і майстрів, які будували та прикрашали церкви, а й готували таланти, здатні розв'язувати складні проблеми, такі як державне управління, внутрішня та зовнішня політика. Навчаються діти з найзаможніших сімей. Кошт школи утримував князь. Учні часто бувають у школі і їх спілкування з батьками обмежене.

4. Поясніть, чому з давніх часів прагнули отримати добру освіту.

Освіта займає високе місце в суспільстві, тому отримати освіту – це велика справа.

5. Вправа «Пам’ятка». Опишіть одну з пам’яток, які згадуються в параграфі, не називаючи її. Запропонуйте однокласникам відгадати цей «скарб».

Рукописна пам'ятка створена в м. Пересопниця в 1556-1561 рр. Пам'ятка написана сучасною українською мовою. У книзі багато ілюстрацій. Зберігається в Державній бібліотеці імені В. І. Вернадського.

6. Вправа «Лінія цінностей». Укладіть зазначені в тексті пам’ятки та освітні заклади в спільний перелік «за віком», починаючи від найдавніших. Які з них ви вважаєте найціннішими, найунікальнішими? Поясніть свої міркування.

Музичні інструменти (20 тис. років), пектораль (2,5 тис. років), перша школа в Києві (кінець Х ст.), Софійський собор (1036 р.), Остромирове Євангеліє (1056 р.), Пересопницьке Євангеліє (1556 р.), Острозька академія (1576 р.), першодруки «Апостол» і «Буквар» (1574 р.), Острозька академія (1576 р.), першодрук «Острозька Біблія» (1581 р.), Києво-Могилянський колегіум (1615 р.), Львівський єзуїтський колегіум (1661 р.), Харківський університет (1805 р.), Київський університет (1834 р.), Одеський університет (1865 р.), Чернівецький університет (1875 р.).
Найціннішими є найдавніші рукописні книги та першодруки, які є зразками давньої української мови і свідчать про глибоке історичне коріння нашого народу.