Літературна розминка
1. Назвіть свої улюблені народні казки про тварин. Чим вони вам подобаються?
"Лисиця та журавель", "Лисиця та їжак", "Рукавичка"
2. Якими людськими властивостями наділено тварин у цих казках? Наведіть приклади.
Кмітливістю. Наприклад коли лисиця обдурила журавля, поклавши йому кашу на плоску тарілку, журавель теж провчив лисицю, поклавши їй їжу у вузький глечик.
Літературний практикум (сторінка 45)
1. Підготуйте переказ казки «Фарбований шакал», послідовно відповідаючи на такі запитання:
- А. За яких обставин шакал Чандарава забарвиться? - Стрибнув у фарбу.
- Б. Який герой скористався з цієї ситуації? - Шакал.
- В. Як шакал себе видав? - Він завив.
- Г. Як він був покараний? - Його розтерзали.
2. На чому трималася влада Чандарави над звірами? Чому вони так жорстоко помстилися шакалові?
Влада трималася, бо вони боялися загадкового звіра. А помстилися так, бо злі на нього за його брехню і знущання.
Перевірте себе
1. Назвіть характерні ознаки казок про тварин. У чому полягає фантастичність цих творів?
У казках про тварин дійовими особами є тварини та їхні стосунки між собою. Головний фантастичний момент полягає в тому, що тварини можуть говорити й жити, як звичайні люди.
2. Стисло схарактеризуйте збірку «Панчатантра». Де й коли її було укладено? Що вам відомо про її зміст?
Панчатантра — давньоіндійська книга написана в 3-4 столітті. У перекладі означає 5 частин. Збірник творів про тварин, які розповідають самі тварини. Вони мають повчальний характер.
3. Які риси людського характеру зображені в образі фарбованого шакала?
- Гордість;
- хвалькуватість;
- сміливість;
- кмітливість;
- хитрість;
- боягузтво;
- обережність;
- рішучість;
Запитання і завдання до прочитаного (сторінка 48)
1. Порівняйте казки «Фарбований шакал» та «Фарбований Лис» за таким планом:
А. Головний герой.
Б. Історія, яку він вигадує.
В. Ставлення звірів до головного героя.
Г. Повчальне прислів’я.
«Фарбований шакал»
- А. Головний герой - шакал Чандарава.
- Б. Історія, яку він вигадує - він заявив, що був створений самим Брахманом і помазаний на царство, тому оголошує себе «раджею Какудрума над усіма ними». Після цього виступу усі тварини одразу признали його своїм новим володарем.
- В. Ставлення звірів до головного героя - спочатку прийняли за царя, а потім шакала роздерли на дрібні шматки за ошуканство
- Г. Повчальне прислів’я - в чужий черевик ноги не сунь.
«Фарбований Лис»
- А. Головний герой - лис Микита.
- Б. Історія, яку він вигадує - лис каже, що виліплений Святим Миколаєм із небесної глини й помазаний ним на царство.
- В. Ставлення звірів до головного героя - спочатку прийняли за царя, а потім шакала роздерли на дрібні шматки за ошуканство
- Г. Повчальне прислів’я - пізнався, як на фарбованім лисі
2. Визначте спільні й відмінні риси двох творів.
Обидві казки подібні тим що: лис і шакал живуть у лісі; утікаючи від собак, потрапляють до діжки з фарбою однакового кольору; обдурюють звірів; добиваються влади; утискають слабших; покарані за обман. Ці казки засуджують підступних, зрадливих, ледачих, нечесних.
Відмінні риси: Царювання шакала, нові порядки, вигнання шакалів. Лис - добрий цар.
3. Знайдіть! Знайдіть у казці «Фарбований шакал» подробиці, які вказують на її індійське коріння, а у казці «Фарбований лис» деталі, що засвідчують її українське походження.
У казці «Фарбований шакал» є такі індійські слова як: Шива, Раджа, Какудрума, Чандарава.
Франкова казка за сюжетом надзвичайно схожа на свою індійську попередницю, але водночас має суто національне забарвлення. Замість шакала в ній зображено лиса — типового мешканця українських лісів, частого гостя селянських подвір’їв й улюбленого персонажа українських народних казок.