Розділ 1. Перлини народної фантазії (сторінка 33)







Літературна розминка

1. Назвіть народні пісні, які співають у вашій родині. Чим вони вам подобаються?

  • Ой чий то Кінь стоїть
  • Зеленеє жито зелене
  • Добрий вечір тобі, пане господарю
  • Із сиром пироги

Подобаються своєю мелодією та змістом

2. Наведіть приклади загадок. Чим вони цікаві?

  • Якщо рівно опівночі іде дощ, то чи можна вважати, що через 72 години буде сонячна погода?(Ні, - через 72 години знову буде 12 година ночі) - жартівлива загадка
  • Без ніг біжить, без крил летить. (Вітер)
  • Впала стрічка через річку, поєднавши береги. (Міст)

Літературний практикум (сторінка 38)

1. Відокремте прислів’я від приказок.

  • А. Не копай яму іншому - приказка
  • Б. Робити з мухи слона - приказка
  • В. Не плюй у джерело - ще воду братимеш із нього - прислів'я
  • Г. Мудрий навчається на чужих помилках - прислів'я
  • Д. Сіяти на скелях - приказка

У разі прислів'я вислів має повчальний зміст. У приказці - простий опис ситуації

2. Виявляється, прислів’я можна малювати! Принаймні в цьому нас переконує успіх відомого художника XVI ст. П. Брейґеля Старшого, який створив картину «Нідерландські прислів’я». Розгляньте репродукцію цієї картини на с. 36. Виконайте одне з двох завдань (на вибір):

А. Доберіть п'ять прислів'їв та приказок до картини.

  1. Вміє прив'язати і диявола до подушки
  2. Битися головою об стіну
  3. Одна нога взута, інша боса
  4. Озброїтися до зубів
  5. Стрижи (овець), але шкури не знімай

‘Перевірте, себе

1. Розкрийте зміст кожного складника вислову «усна народна творчість». Назвіть свої улюблені фольклорні твори.
Усна - бо люди передавали її у розмові (усно), її не записували. Вона виникла, коли люди ще не вміли писати. Народна - бо придумав її народ, прості люди, які розказували один одному історії, казки. Творчість - бо це творіння, щось нове, що було придумане людьми.

2. Дайте визначення понять «прислів’я», «приказка», «загадка», «народна пісня». Доповніть відповідь прикладами.
Прислів’я - стислий влучний народний вислів повчального змісту, побудований як завершене судження (Залізо випробовується у вогні, а людина в біді)
Приказка - образний вислів, який дає яскраву оцінку певному явищу. Приказка побудована як незакінчена думка, що містить натяк на висновок (Літа пливуть, як вода)
Загадка - інакомовне зображення одного предмета через опис іншого на основі їхньої подібності, яка і є підказкою для правильної відповіді (У лісі родився, на воді ріс, у вогні згорів. (Човен))
Народна пісня — один з найдавніших різновидів усної народної творчості, у якому поєднано елементи словесного й музичного мистецтв. Народні пісні відображають побут, традиції, звичаї, важливі події в історії народу, а також його духовний світ ( Ой чий то Кінь стоїть)

3. Вивчіть напам’ять по три прислів’я, приказки, загадки (на власний розсуд). Прокоментуйте свій вибір.

  1. Робити з мухи слона. - муха це щось маленьке, а слон великий. Отже, зміст: 3 чогось маленького робити щось велике. Крім того, з мухи неможливо зробити слона, так що в переносному сенсі це означає перебільшувати.
  2. Слово - не горобець, вилетить - не впіймаєш, - треба думати, що говорити, бо, сказавши слово назад його не повернеш.
  3. Під лежачий камінь вода не тече. - під камінь вода не може потекти, але якщо його зрушити, то і вода потече. Зміст цього вислову в тому, що треба щось робити, щоб досягти результату.

4. Чим фольклорні твори відрізняються від літературних?Обґрунтуйте відповідь прикладами
Фольклорні твори існують в усній формі без певного автора. Вони можуть змінитися. Літературний твір має автора, існує в письмовій формі і не змінюється з часом

5. Придумайте невеличку історію, до якої можна було б застосувати одне з таких прислів’їв (на вибір):
«Не копай яму іншому»
«Що легко дається, те мало шанується»
«Язик не має кісток, та може розбивати кістки».

Не копай яму іншому

Ніхто не може змагатися з «Чемпіоном зі збору макулатури» у класі Славком Поліщуком. Навчається він так собі, але коли треба щось зробити своїми руками, то краще за Славка в нашому класі ніхто не вміє, до нього всі звертаються. І цього разу він прийшов з двома важкими пакунками, старими газетами, товстими книгами та картоном, що стирчали в різні боки. «Де він узяв макулатуру?» - дивуються в класі.
Цього разу ми вирішили пожартувати над Славкою і пронесли один пакунок у шкільний двір і сховали його. Славка довго скаржився, але нічого не зробив. Ми його заспокоїли й сказали, що це просто макулатура, чи велика в ній цінність!
Це явно робота конкурента.
Невдовзі школа підбивала підсумки збору паперу. Наш клас залишився за кілька кілограмів до перемоги у загальношкільному конкурсі зі збору макулатури. Клас-переможець отримує безкоштовну екскурсію.
Ось що означає вислів «не копай яму іншому» — самі себе покарали.