Запитання і завдання до прочитаного твору
1. Розгляньте репродукції німецьких поштових марок з ілюстраціями до казки «Пані Метелиця» (с. 66) і розкажіть, які епізоди на них відтворено.
- Починок
- Донька
- Посередниця
- Золотий дощ.
2. На малюнку переплутана послідовність, у якій у казці з’являються учасники подорожі дівчат підземним царством. Виправте помилку.
Починок - Колодязь - Яблуня - Піч - Пані Метелиця
3. Як ставилася вдова до пасербиці й власної доньки? Було таке ставлення справедливим?
Вдова любила свою ледачу дочка і весь час кричала на працелюбну пасербицю. Це було несправедливо, тому що дівчина робила всю роботу по дому.
4. Через які випробування сестри пройшли в підземному світі? Як вони поводилися під час цих випробувань? Було в їхній поведінці щось несподіване для вас?
Сестри спочатку зустрілися з пічкою, в якій був хліб. Хороша вийняла його, а лінива пройшла повз. Потім вони зустрілися з яблунею. Хороша обтрусила яблука, а лінива не допомогла. У Пані Метелиці пасербиця працювала старанно, а лінива нічого майже не робила. Несподіване було те, що лінива спочатку погодилася то робити.
5. Як пані Метелиця винагородила кожну з героїнь? Чи вважаєте ви таку винагороду заслуженою?
Добру дівчину вона нагородила золотом, а ледачу - смолою. Я вважаю, що кожна дівчина отримала те, що заслужила.
6. Які чарівні предмети та істоти змальовано в казці? Яку роль вони відіграють?
Чарівні істоти: стара баба, яка насправді є Метелицею;
чарівні предмети: лука з квітами, брама, з якої ллється золотий дощ, смола, подушки, з яких йде сніг. По-перше, чарівні предмети роблять оповідь цікавішою. По-друге, у цих предметах віддзеркалювалися споконвічні сподівання і прагнення людей. По-третє, здобуття добрими героями чарівних предметів – запорука їхньої перемоги.
7. Для зображення пасербиці й доньки в казці використано прийом антитези (протиставлення). Дослідіть його й занотуйте свої спостереження, заповнивши пропуски в таблиці:
Що протиставляється
|
Пасербиця | Донька |
Зовнішність | Вродлива | Не красива |
Риси характеру | Працьовита | Ледача |
Поведінка під час подорожі | Допомагає усім | Не поважає людей |
Винагорода | Золотий дощ | Дощ з багнюки |
8. А як використано прийом антитези на поштових марках із зображенням пасербиці та доньки? Знайдіть якомога більше протилежних деталей на цих марках.
Якщо донька вся у смолі, то пасербиця – у золоті. Якщо одна – у бідному одязі, то інша – у розкішному.
9. Складіть план порівняльної характеристики пасербиці та доньки
- Зовнішній вигляд;
- Ставлення до оточення;
- Відношення до праці;
- Наслідки.
10. Знайдіть у творі деталі, які підкреслюють старанність пасербиці
Вона збивала подушки так, щоб пір’я летіло.
13. Дайте письмову відповідь на питання: «Які риси людського характеру уславлюються в казці «Пані Метелиця», а які – засуджуються?»
У казці «Пані Метелиця» пасербиця й донька мачухи здійснюють однакову мандрівку криницею, потрапляють у фантастичний світ, де відбуваються дивовижні зустрічі. Обидва зустрічають на своєму шляху хлібну піч, яблуню та пані Метелицю, і кожна отримує по заслугах. У всіх ситуаціях пасербиця проявляє витримку, старанність, доброзичливість і любов до праці. За що отримує винагороду. А лінива, зла і норовлива донька мачухи залишається ні з чим. Мудра пані Пухнаста покарала мачуху та її дочку за погані вчинки. Так, добро завжди перемагає зло. Добро там, де працьовитість і людяність. Треба завжди захищати слабких від несправедливості. Цьому вчить казка.