Народна німецька казка «пані Метелиця» (сторінки 66-67)







Запитання і завдання до прочитаного твору

1. Розгляньте репродукції німецьких поштових марок з ілюстраціями до казки «Пані Метелиця» (с. 66) і розкажіть, які епізоди на них відтворено.

  1. Починок
  2. Донька
  3. Посередниця
  4. Золотий дощ.

2. На малюнку переплутана послідовність, у якій у казці з’являються учасники подорожі дівчат підземним царством. Виправте помилку.

Починок - Колодязь - Яблуня - Піч - Пані Метелиця

3. Як ставилася вдова до пасербиці й власної доньки? Було таке ставлення справедливим?

Вдова любила свою ледачу дочка і весь час кричала на працелюбну пасербицю. Це було несправедливо, тому що дівчина робила всю роботу по дому.

4. Через які випробування сестри пройшли в підземному світі? Як вони поводилися під час цих випробувань? Було в їхній поведінці щось несподіване для вас?

Сестри спочатку зустрілися з пічкою, в якій був хліб. Хороша вийняла його, а лінива пройшла повз. Потім вони зустрілися з яблунею. Хороша обтрусила яблука, а лінива не допомогла. У Пані Метелиці пасербиця працювала старанно, а лінива нічого майже не робила. Несподіване було те, що лінива спочатку погодилася то робити.

5. Як пані Метелиця винагородила кожну з героїнь? Чи вважаєте ви таку винагороду заслуженою?

Добру дівчину вона нагородила золотом, а ледачу - смолою. Я вважаю, що кожна дівчина отримала те, що заслужила.

6. Які чарівні предмети та істоти змальовано в казці? Яку роль вони відіграють?

Чарівні істоти: стара баба, яка насправді є Метелицею;
чарівні предмети: лука з квітами, брама, з якої ллється золотий дощ, смола, подушки, з яких йде сніг. По-перше, чарівні предмети роблять оповідь цікавішою. По-друге, у цих предметах віддзеркалювалися споконвічні сподівання і прагнення людей. По-третє, здобуття добрими героями чарівних предметів – запорука їхньої перемоги.

7. Для зображення пасербиці й доньки в казці використано прийом антитези (протиставлення). Дослідіть його й занотуйте свої спостереження, заповнивши пропуски в таблиці:

Що протиставляється

 

Пасербиця Донька
Зовнішність Вродлива Не красива
Риси характеру Працьовита Ледача
Поведінка під час подорожі Допомагає усім Не поважає людей
Винагорода Золотий дощ Дощ з багнюки

8. А як використано прийом антитези на поштових марках із зображенням пасербиці та доньки? Знайдіть якомога більше протилежних деталей на цих марках.

Якщо донька вся у смолі, то пасербиця – у золоті. Якщо одна – у бідному одязі, то інша – у розкішному.

9. Складіть план порівняльної характеристики пасербиці та доньки

  1. Зовнішній вигляд;
  2. Ставлення до оточення;
  3. Відношення до праці;
  4. Наслідки.

10. Знайдіть у творі деталі, які підкреслюють старанність пасербиці

Вона збивала подушки так, щоб пір’я летіло.

13. Дайте письмову відповідь на питання: «Які риси людського характеру уславлюються в казці «Пані Метелиця», а які – засуджуються?»

У казці «Пані Метелиця» пасербиця й донька мачухи здійснюють однакову мандрівку криницею, потрапляють у фантастичний світ, де відбуваються дивовижні зустрічі. Обидва зустрічають на своєму шляху хлібну піч, яблуню та пані Метелицю, і кожна отримує по заслугах. У всіх ситуаціях пасербиця проявляє витримку, старанність, доброзичливість і любов до праці. За що отримує винагороду. А лінива, зла і норовлива донька мачухи залишається ні з чим. Мудра пані Пухнаста покарала мачуху та її дочку за погані вчинки. Так, добро завжди перемагає зло. Добро там, де працьовитість і людяність. Треба завжди захищати слабких від несправедливості. Цьому вчить казка.