§55. Господарська діяльність людини в антропосфері та її взаємозв’язки з іншими оболонками Землі







Практикуймо

Дослідіть найближче виробниче підприємство та підготуйте коротку розповідь про нього за таким планом: назва, місце розташування, які природні ресурси використовує, яку продукцію випускає, чи завдає шкоду довкіллю.

Ось коротка розповідь про найближче виробниче підприємство відповідно до запропонованого плану:

Назва: ТОВ "Хлібозавод No5"

Місце розташування: м. Київ, вул. Промислова, 12

Природні ресурси, які використовує: борошно з пшениці та жита, дріжджі, вода, сіль

Продукція, яку випускає: хлібобулочні вироби - хліб житній, пшеничний, батони, булки тощо

Вплив на довкілля: підприємство викидає в атмосферу продукти згоряння природного газу, який використовується в печах, а також тверді відходи у вигляді мішків з-під борошна. Проте цей вплив є незначним і підприємство дотримується екологічних нормативів.

Отже, ТОВ "Хлібозавод No5" забезпечує населення якісною хлібопродукцією, а його вплив на навколишнє середовище контролюється і є мінімальним.

Практикуймо

Поміркуйте та накресліть схемку «Взаємні зв’язки антропосфери і біосфери». Над стрілками надпишіть, що отримує одна оболонка від іншої.

Антропосфера отримує від біосфери їжу, сировину для виробництва, кисень для дихання.

Водночас антропосфера негативно впливає на біосферу - забруднює її відходами та знищує окремі види рослин і тварин.

Біосфера також може негативно впливати на антропосферу природними катаклізмами - землетрусами, повенями, посухами тощо.

Взаємні зв’язки антропосфери і біосфери

Робота у групі для розв'язання проблем: «Експертна оцінка стану природного середовища своєї місцевості «Еколог, біолог, географ, хімік...».

Ось кілька ідей для роботи у групі з оцінки стану природного середовища своєї місцевості:

Еколог

  • Дослідити рівень забруднення повітря, води та ґрунтів промисловими та побутовими відходами
  • Проаналізувати вплив транспорту, промислових підприємств, сміттєзвалищ на навколишнє середовище
  • Запропонувати заходи для поліпшення екологічної ситуації

Біолог

  • Дослідити стан флори й фауни регіону
  • Виявити рідкісні та зникаючі види рослин і тварин
  • Оцінити антропогенний вплив на біорізноманіття регіону
  • Запропонувати заходи зі збереження біорізноманіття

Географ

  • Проаналізувати зміни ландшафтів під впливом господарської діяльності людини
  • Визначити особливості використання природних ресурсів регіону
  • Оцінити рекреаційний потенціал території
  • Розробити рекомендації щодо раціонального природокористування

Хімік

  • Дослідити хімічний склад ґрунтів, водойм та атмосферного повітря
  • Визначити джерела хімічного забруднення навколишнього середовища
  • Запропонувати способи зменшення техногенного навантаження на довкілля

Кожен учасник групи готує свої пропозиції зі свого напрямку, потім відбувається колективне обговорення та формулювання спільних висновків і рекомендацій.