§46. Штучні водойми та водотоки. Водні ресурси







Практикуймо

1. Проведіть дослідження на тему: «Як заощадити на воді?».

б) Продумайте і занотуйте, де в життєдіяльності вашої родини є перевитрата води. Обговоріть проблему.

  • Довгі та часті душі. Багато людей люблять насолоджуватися гарячим душем, але довгі душі (понад 5-10 хвилин) споживають величезну кількість води.
  • Залишені увімкненими крани під час чищення зубів, гоління тощо. Це може марнувати сотні літрів води щодня.
  • Протікання в кранах, душах, трубах. Навіть невелике протікання може марнувати десятки літрів води щодня.

в) Подумайте і запишіть всі рекомендовані способи економії води.

Ось кілька рекомендацій щодо економії води:

  1. Перевірте унітаз на витік. Додайте трохи харчового барвника в бачок унітаза. Якщо без спуску води барвник починає з'являтися в унітазі, у вас є витік, який може марнувати понад 100 галонів води на день.
  2. Встановіть душові насадки або регулятори потоку. Вони зменшать потік вашого душу й економлять воду.
  3. Не поливайте тротуари й доріжки. Використовуйте мітлу, щоб очистити їх. Полив зі шланга марнує воду.
  4. Короткий душ. Обмежте їх часом, необхідним для намивання, змивання мила та ополіскування.
  5. Вимикайте воду під час чищення зубів. Змочіть щітку перед чищенням і наповніть склянку для полоскання рота.
  6. Робіть повні завантаження посудомийної та пральної машин. Вони використовують ту ж кількість води на часткове завантаження.

2. Оформіть проект на тему:«Як заощадити на воді?» та обміняйтеся досвідом з однокласницями та однокласниками.

Проект: "Як заощадити на воді?"

Мета проекту: Підвищення обізнаності та формування відповідального ставлення до використання водних ресурсів серед учнів, виховання культури економного водокористування.

Завдання проекту:

  1. Дослідження важливості збереження водних ресурсів.
  2. Аналіз споживання води в побуті.
  3. Розробка рекомендацій щодо економії води.
  4. Практичне впровадження рекомендацій у повсякденному житті.
  5. Обмін досвідом з однокласниками.

Етапи реалізації проекту:

1. Підготовчий етап

  • Проведення анкетування серед учнів щодо їх звичок пов'язаних з водокористуванням.
  • Збір інформації про методи економії води.

2. Освітній етап

  • Організація і проведення інформаційної кампанії (лекції, воркшопи, презентації) про важливість збереження води.
  • Вивчення та аналіз наявних технологій зниження водоспоживання.

3. Практичний етап

  • Розробка і впровадження повсякденних звичок, які допомагають зменшити споживання води.
  • Установка заощадливих пристроїв (наприклад, аератори для кранів, дворежимні зливні бачки).4.

5. Заключний етап

  • Підбивання підсумків проекту.
  • Поділ з однокласниками досвідом та результатами впровадження економного водокористування.

Рекомендації щодо економії води:

  1. Закривайте кран, коли чистите зуби або голитеся.
  2. Встановіть заощадливі душові головки та крани з аераторами.
  3. Використовуйте дворежимні зливні бачки у туалетах.
  4. Збирайте дощову воду для поливу рослин або миття автомобіля.
  5. Переконайтеся, що пральна машина або посудомийка заповнені повністю перед використанням.
  6. Виявляйте та усувайте протікання води у вашому домі.
  7. Використовуйте відро і ганчірку замість шланга для миття вікон та автомобілів.
  8. Обирайте рослини, які потребують менше води для вашого саду.
  9. Обмежте час прийняття душу.

Обмін досвідом:

  • Організуйте зустрічі з однокласниками для обговорення особистого досвіду щодо економії води.
  • Створіть стенд або онлайн-дошку об’яв, де учні можуть ділитися своїми порадами та історіями успіху.
  • Використовуйте соціальні мережі або шкільний сайт для поширення ідей та результатів проекту.
  • Проведіть конкурс на краще економне рішення вдома серед однокласників.
  • Розробіть брошури або плакати з порадами, які можна розмістити по школі.

Пам'ятайте, що навіть незначні зміни у повсякденних звичках можуть внести великий вклад у збереження водних ресурсів та заощадити кошти.

3. Організуйте екскурсію з учителем чи батьками до найближчих водойм поблизу вашої школи чи місця проживання. Тема екскурсії: «Екологічні проблеми водойм вашої місцевості».

Організація екскурсії:

  1. Узгодьте з вашим учителем чи батьками план екскурсії до найближчих водойм. Визначте дату та час відвідування.
  2. Підготуйте необхідні матеріали для спостереження: блокноти для нотаток, фотоапарати або мобільні телефони для фотографування, рукавички для збору сміття тощо.
  3. Перегляньте §3 у вашому підручнику, щоб ознайомитись з алгоритмом спостереження за об'єктами. Запам'ятайте ключові критерії оцінки стану водойм.

Проведення екскурсії:

  1. Прибувши до водойм, проведіть вступну бесіду про мету візиту та важливість дотримання правил екологічної безпеки.
  2. Використовуючи алгоритм з підручника, огляньте водойму і зафіксуйте спостереження: колір води, наявність сміття, ознаки забруднення, стан берегової лінії.
  3. Зробіть фотографії, які допоможуть ілюструвати зроблені спостереження.
  4. Проведіть коротку акцію з прибирання, зібравши побутове сміття з берега, якщо це безпечно і дозволяється.

Оформлення звіту:

  1. Складіть звіт за результатами екскурсії, включивши опис водойм, зроблені спостереження та фотографії.
  2. Підкресліть основні екологічні проблеми, які ви виявили: забруднення побутовим сміттям, зливи стічних вод, ерозія берегів тощо.
  3. Обговоріть у класі ваші висновки та роздуми про способи розв'язання виявлених проблем.

Ваші роздуми про те, що діти можуть зробити для порятунку водних ресурсів:

  • Організувати регулярні акції з прибирання берегів водойм.
  • Проводити інформаційні кампанії серед однолітків та місцевої громади про важливість збереження чистоти водойм.
  • Встановлювати екологічні стенди біля водойм з інформацією про наслідки забруднення та способи його попередження.
  • Розробляти шкільні проекти, спрямовані на вивчення та збереження місцевих водойм.
  • Використовувати соціальні мережі для розповсюдження ідей екологічної освіти та збереження водних ресурсів.
  • Підтримувати ініціативи щодо встановлення очисних споруд для підприємств, які здійснюють викиди у водойми.

Обговорення цих ідей та активні дії можуть стати початком важливих змін у відношенні до водних ресурсів у вашій громаді.

4. Організуйте круглий стіл на тему: «Чи існує на планеті проблема прісної води?»

Ось приклад організації круглого столу на задану тему:

Тема: "Чи існує на планеті проблема прісної води?"

Мета: обговорити глобальну проблему нестачі питної води, проаналізувати її причини та можливі шляхи вирішення.

Учасники:

  • Учні
  • Екологічні активісти
  • Вчителі

Питання для обговорення:

  • Масштаби глобальної проблеми нестачі питної води
  • Причини дефіциту водних ресурсів у світі
  • Наслідки нестачі питної води
  • Шляхи раціонального використання наявних запасів прісної води
  • Сучасні технології опріснення води
  • Можливі глобальні рішення проблеми

Формат:

  • Вступне слово вчителя
  • Короткі доповіді учасників з основних питань
  • Дискусія між учасниками
  • Підбиття підсумків, вироблення рекомендацій

Моя думка

Так, на мою думку, проблема нестачі прісної води є надзвичайно гострою для багатьох регіонів планети.

Основні аргументи на користь існування глобальної проблеми:

  1. Запаси прісної води обмежені. Лише близько 3% води на Землі - це прісна вода, придатна для споживання людиною. І ці запаси нерівномірно розподілені по регіонах.
  2. Зростання попиту на воду через збільшення населення планети, розвиток промисловості та сільського господарства. В багатьох регіонах спостерігається перевищення попиту над наявними запасами.
  3. Погіршення якості наявної прісної води внаслідок забруднення та виснаження джерел.
  4. Наслідки зміни клімату, які викликають посухи в одних регіонах та повені в інших, порушуючи водний баланс екосистем.

Тому проблему дефіциту та раціонального використання прісної води необхідно вирішувати на глобальному рівні, враховуючи інтереси всіх країн та регіонів планети. Це питання екологічної безпеки людства.