Практикуймо
1. Проведіть дослідження на тему: «Як заощадити на воді?».
б) Продумайте і занотуйте, де в життєдіяльності вашої родини є перевитрата води. Обговоріть проблему.
- Довгі та часті душі. Багато людей люблять насолоджуватися гарячим душем, але довгі душі (понад 5-10 хвилин) споживають величезну кількість води.
- Залишені увімкненими крани під час чищення зубів, гоління тощо. Це може марнувати сотні літрів води щодня.
- Протікання в кранах, душах, трубах. Навіть невелике протікання може марнувати десятки літрів води щодня.
в) Подумайте і запишіть всі рекомендовані способи економії води.
Ось кілька рекомендацій щодо економії води:
- Перевірте унітаз на витік. Додайте трохи харчового барвника в бачок унітаза. Якщо без спуску води барвник починає з'являтися в унітазі, у вас є витік, який може марнувати понад 100 галонів води на день.
- Встановіть душові насадки або регулятори потоку. Вони зменшать потік вашого душу й економлять воду.
- Не поливайте тротуари й доріжки. Використовуйте мітлу, щоб очистити їх. Полив зі шланга марнує воду.
- Короткий душ. Обмежте їх часом, необхідним для намивання, змивання мила та ополіскування.
- Вимикайте воду під час чищення зубів. Змочіть щітку перед чищенням і наповніть склянку для полоскання рота.
- Робіть повні завантаження посудомийної та пральної машин. Вони використовують ту ж кількість води на часткове завантаження.
2. Оформіть проект на тему:«Як заощадити на воді?» та обміняйтеся досвідом з однокласницями та однокласниками.
Проект: "Як заощадити на воді?"
Мета проекту: Підвищення обізнаності та формування відповідального ставлення до використання водних ресурсів серед учнів, виховання культури економного водокористування.
Завдання проекту:
- Дослідження важливості збереження водних ресурсів.
- Аналіз споживання води в побуті.
- Розробка рекомендацій щодо економії води.
- Практичне впровадження рекомендацій у повсякденному житті.
- Обмін досвідом з однокласниками.
Етапи реалізації проекту:
1. Підготовчий етап
- Проведення анкетування серед учнів щодо їх звичок пов'язаних з водокористуванням.
- Збір інформації про методи економії води.
2. Освітній етап
- Організація і проведення інформаційної кампанії (лекції, воркшопи, презентації) про важливість збереження води.
- Вивчення та аналіз наявних технологій зниження водоспоживання.
3. Практичний етап
- Розробка і впровадження повсякденних звичок, які допомагають зменшити споживання води.
- Установка заощадливих пристроїв (наприклад, аератори для кранів, дворежимні зливні бачки).4.
5. Заключний етап
- Підбивання підсумків проекту.
- Поділ з однокласниками досвідом та результатами впровадження економного водокористування.
Рекомендації щодо економії води:
- Закривайте кран, коли чистите зуби або голитеся.
- Встановіть заощадливі душові головки та крани з аераторами.
- Використовуйте дворежимні зливні бачки у туалетах.
- Збирайте дощову воду для поливу рослин або миття автомобіля.
- Переконайтеся, що пральна машина або посудомийка заповнені повністю перед використанням.
- Виявляйте та усувайте протікання води у вашому домі.
- Використовуйте відро і ганчірку замість шланга для миття вікон та автомобілів.
- Обирайте рослини, які потребують менше води для вашого саду.
- Обмежте час прийняття душу.
Обмін досвідом:
- Організуйте зустрічі з однокласниками для обговорення особистого досвіду щодо економії води.
- Створіть стенд або онлайн-дошку об’яв, де учні можуть ділитися своїми порадами та історіями успіху.
- Використовуйте соціальні мережі або шкільний сайт для поширення ідей та результатів проекту.
- Проведіть конкурс на краще економне рішення вдома серед однокласників.
- Розробіть брошури або плакати з порадами, які можна розмістити по школі.
Пам'ятайте, що навіть незначні зміни у повсякденних звичках можуть внести великий вклад у збереження водних ресурсів та заощадити кошти.
3. Організуйте екскурсію з учителем чи батьками до найближчих водойм поблизу вашої школи чи місця проживання. Тема екскурсії: «Екологічні проблеми водойм вашої місцевості».
Організація екскурсії:
- Узгодьте з вашим учителем чи батьками план екскурсії до найближчих водойм. Визначте дату та час відвідування.
- Підготуйте необхідні матеріали для спостереження: блокноти для нотаток, фотоапарати або мобільні телефони для фотографування, рукавички для збору сміття тощо.
- Перегляньте §3 у вашому підручнику, щоб ознайомитись з алгоритмом спостереження за об'єктами. Запам'ятайте ключові критерії оцінки стану водойм.
Проведення екскурсії:
- Прибувши до водойм, проведіть вступну бесіду про мету візиту та важливість дотримання правил екологічної безпеки.
- Використовуючи алгоритм з підручника, огляньте водойму і зафіксуйте спостереження: колір води, наявність сміття, ознаки забруднення, стан берегової лінії.
- Зробіть фотографії, які допоможуть ілюструвати зроблені спостереження.
- Проведіть коротку акцію з прибирання, зібравши побутове сміття з берега, якщо це безпечно і дозволяється.
Оформлення звіту:
- Складіть звіт за результатами екскурсії, включивши опис водойм, зроблені спостереження та фотографії.
- Підкресліть основні екологічні проблеми, які ви виявили: забруднення побутовим сміттям, зливи стічних вод, ерозія берегів тощо.
- Обговоріть у класі ваші висновки та роздуми про способи розв'язання виявлених проблем.
Ваші роздуми про те, що діти можуть зробити для порятунку водних ресурсів:
- Організувати регулярні акції з прибирання берегів водойм.
- Проводити інформаційні кампанії серед однолітків та місцевої громади про важливість збереження чистоти водойм.
- Встановлювати екологічні стенди біля водойм з інформацією про наслідки забруднення та способи його попередження.
- Розробляти шкільні проекти, спрямовані на вивчення та збереження місцевих водойм.
- Використовувати соціальні мережі для розповсюдження ідей екологічної освіти та збереження водних ресурсів.
- Підтримувати ініціативи щодо встановлення очисних споруд для підприємств, які здійснюють викиди у водойми.
Обговорення цих ідей та активні дії можуть стати початком важливих змін у відношенні до водних ресурсів у вашій громаді.
4. Організуйте круглий стіл на тему: «Чи існує на планеті проблема прісної води?»
Ось приклад організації круглого столу на задану тему:
Тема: "Чи існує на планеті проблема прісної води?"
Мета: обговорити глобальну проблему нестачі питної води, проаналізувати її причини та можливі шляхи вирішення.
Учасники:
- Учні
- Екологічні активісти
- Вчителі
Питання для обговорення:
- Масштаби глобальної проблеми нестачі питної води
- Причини дефіциту водних ресурсів у світі
- Наслідки нестачі питної води
- Шляхи раціонального використання наявних запасів прісної води
- Сучасні технології опріснення води
- Можливі глобальні рішення проблеми
Формат:
- Вступне слово вчителя
- Короткі доповіді учасників з основних питань
- Дискусія між учасниками
- Підбиття підсумків, вироблення рекомендацій
Моя думка
Так, на мою думку, проблема нестачі прісної води є надзвичайно гострою для багатьох регіонів планети.
Основні аргументи на користь існування глобальної проблеми:
- Запаси прісної води обмежені. Лише близько 3% води на Землі - це прісна вода, придатна для споживання людиною. І ці запаси нерівномірно розподілені по регіонах.
- Зростання попиту на воду через збільшення населення планети, розвиток промисловості та сільського господарства. В багатьох регіонах спостерігається перевищення попиту над наявними запасами.
- Погіршення якості наявної прісної води внаслідок забруднення та виснаження джерел.
- Наслідки зміни клімату, які викликають посухи в одних регіонах та повені в інших, порушуючи водний баланс екосистем.
Тому проблему дефіциту та раціонального використання прісної води необхідно вирішувати на глобальному рівні, враховуючи інтереси всіх країн та регіонів планети. Це питання екологічної безпеки людства.