Практикуймо
1. Намалюйте річкову систему р. Дніпро, її найбільші праві та ліві притоки, головний витік, а також гирло — водойму, у яку впадає головна річка. Обведіть її басейн. Роботу можна виконати копіюванням.
Дніпро — найбільша за довжиною і площею басейну річка в Україні. Вона бере початок з болота Дніпровського у Смоленській області Росії й тече на південь через Білорусь і Україну до Чорного моря.
Головний витік Дніпра — річка Березина, яка впадає в Прип'ять, а та — в Дніпро.
Гирло Дніпра — Дніпровсько-Бузький лиман, який з'єднаний з Чорним морем Кінбурнською косою.
Найбільші праві притоки Дніпра: Прип'ять, Уж, Тетерів, Ірпінь, Рось, Тясмин, Інгулець.
Найбільші ліві притоки Дніпра: Десна, Трубіж, Сула, Псел, Ворскла, Самара.
Басейн Дніпра охоплює площу близько 504 тис. км.
2. Підготуйте презентацію на тему: «Річка надихає». Перегляньте художню літературу, яку ви вивчали в школі чи у вашій домашній бібліотеці, підберіть поезію, прозу, де описується річка (Дніпро, Дунай, Дністер, Південний Буг...). Цінним буде ваш власний твір. Роботу можна доповнити малюнками, світлинами.
Річка — це не тільки природний об’єкт, але й джерело натхнення для багатьох письменників та поетів. Вони описують річку як символ життя, плину часу, краси та загадки. У художній літературі можна знайти багато прикладів, де річка відіграє важливу роль у сюжеті або створює особливу атмосферу.
Ось деякі вірші та уривки з прози, де описується річка:
- Тарас Шевченко — Причинна (Реве та стогне Дніпр широкий). У цьому вірші Шевченко зображує Дніпро як свідка історії України, який реве та стогне від болю за своїм народом. Дніпро — це символ сили, гордості та незламності українців.
- Леся Українка — Тиша морська. У цій поезії Леся Українка порівнює річку з морем, показуючи її глибину та спокій. Річка — це місце, де можна знайти тишу, мир та розуміння.
- Микола Вінграновський — Скажи мені, Дніпре. У цьому вірші Вінграновський звертається до Дніпра як до друга, який знає всі таємниці та долі людей. Дніпро — це свідок та супутник, який може дати пораду та підтримку.
- Олександр Олесь — Дніпро, Дніпро! Ти покохав. У цій поезії Олесь оспівує красу Дніпра, який покохав Україну та став її символом. Дніпро — це втілення любові, вірності та величі.
- Іван Франко — Захар Беркут. У цьому романі Франко описує життя гуцулів у Карпатах, де річка Стрий відіграє важливу роль. Річка — це джерело води, риби, енергії та захисту від ворогів.
Висловіть свої емоції, викликані краєвидами річки
Річки дивовижні та захоплюючі. Коли я дивлюся на них, відчуваю натхнення та заспокоєння.
Ось Дніпро - могутня українська ріка, що несе свої води через ліси, луки та міста. Його широкі води, оточені зеленими берегами, нагадують мені про безмежну силу природи. А плавні закрути Дніпра ніби розповідають захоплюючу історію.
Коли я бачу гірські річки, що стрімко несуть свої води по кам'янистому ложу, відчуваю їхню непокірну енергію та відвагу. Вони надихають мене йти вперед, подолати перешкоди.
А ось тихі рівнинні річечки викликають відчуття спокою та гармонії. Їх повільна течія лагідно веде вас вперед, милуючи очі зеленими берегами й відблисками сонця на воді.
Кожна річка унікальна та прекрасна. Спостерігаючи за її течією, я мрію та знаходжу натхнення. Річки зачаровують мене своєю красою та вічним рухом уперед.
3. Підготуйте фотокросинг «Річки України і світу».
Щоб підготувати фотокросинг "Річки України і світу" виконайте наступні дії:
- Вибір річок: Оберіть кілька українських річок (наприклад, Дніпро, Дністер, Південний Буг) та світових (Амазонка, Ніл, Міссісіпі).
- Збір фотографій: Зберіть фотографії обраних річок. Фото можуть бути власні або з вільних ресурсів.
- Опис Річок: Напишіть короткий опис до кожного фото, включаючи назву річки та цікавий факт про неї.
- Створення презентації: Використайте програму для створення презентацій, таку як PowerPoint чи Google Slides, щоб розмістити фотографії та описи.
- Поділіться з іншими: Опублікуйте ваш фотокросинг онлайн або влаштуйте виставку в школі чи громадському центрі.
- Зворотний зв'язок: Запросіть відгуки від тих, хто переглядає фотокросинг, щоб дізнатися, що їм сподобалося або що можна покращити.
Це простий спосіб поділитися красою та значенням річок, а також залучити інших до вивчення та охорони водних ресурсів.