§ 4. Людина в Україні







4.1. Мешканці та громадяни

1. Що таке громадянство? Спробуйте пояснити стосунки між громадянами та державою, користуючись підказками-ілюстраціями.
Громадянство — зв'язок між особою та державою, що передбачає наявність взаємних прав та обов'язків між державою та її громадянами. Населення держави складається з громадян та іноземців (громадян іншої держави).

2. Як людина набуває громадянства?
Набуває громадянство шляхом:

  • народження,
  • територіального походження,
  • набуття громадянства,
  • відновлення громадянства,
  • шляхом усиновлення.

3. Поясніть, чи всі мешканці України є її громадянами. Чому?
Ні, не всі жителі України є її громадянами, тому що деякі жителі є іноземними громадянами.

4.2. Права людини

1. Назвіть основні природні права людини
Природними називають права, які надаються людині з народження, необмежені нічим та ніким. Це право на життя, на повагу до честі й гідності, особисту недоторканність, вільний вибір місця проживання.

2. У чому полягають громадянські права людини?
Громадянські права - можливості людей, що визначають їх життя і задовольняють їхні потреби

3. Поміркуйте, чому деякі політичні права ви, діти, маєте вже, до досягнення повноліття.
Діти можуть бути учасниками (з 6 років) або засновниками (з 14 років) дитячих організацій.

4.3. Єдність прав і обов’язків

1. Назвіть основні обов’язки громадян України.
Громадяни України зобов’язані захищати Батьківщину, її незалежність і територіальну цілісність, поважати національні символи, не завдавати шкоди природним і культурно-історичним пам’яткам, відшкодовувати завдані їм збитки, сплачувати податки. дотримуватись законодавства України та поважати права, честь і гідність інших людей

2. У чому полягають громадянські обов’язки дітей?
Діти повинні дотримуватись конституції, поважати державні символи, поважати честь і права інших, вчитися і охороняти природу.

3. Поміркуйте, як держава Україна забезпечує дотримання прав і виконання обов’язків своїх громадян.
На захист прав і свобод громадян, виконання ними своїх обов’язків виступають Конституція України, законодавство України, правоохоронні органи нашої держави (поліція, прокуратура, суди, органи безпеки, митниця, санітарно-епідемічна служба, екологічна інспекція).

Перевірте себе (сторінка 32)

1. Складіть запитання до тексту параграфа, починаючи кожне такими словами: Коли? Що? Хто? Де? Звідки ми можемо дізнатися про? Чому? Як? Який результат? Запропонуйте свої запитання в класі. Коли була ухвалена Загальна декларація прав людини?

  • Що таке громадянин?
  • Хто може стати громадянином України?
  • Де була прийнята Загальна декларація прав людини?
  • Де можна дізнатися про права та обов’язки громадян України?
  • Чому держава надає громадянам політичні права лише після досягнення ними 18 років?
  • Як отримати українське громадянство? Чи пов'язані між собою ваші права та обов'язки?
  • Який результат існування законів у нашій державі?

2. Поясніть, як ви розумієте вислів: «Найбільше багатство кожної держави – це її населення»
Бо держава складається з населення, і освічене та розумне населення є багатством держави

3. Сформулюйте запитання до кількох обраних вами ілюстрацій параграфа.

  • З яких частин складається населення України?
  • Які відносини між громадянами та державою?
  • Які є види прав людини?
  • Як ви думаєте, що таке права людини?
  • В чому полягає єдність прав і обов'язків в нашому навчанні?

4. Дайте заголовки окремим абзацам кожної із трьох підтем параграфа. Складіть докладний план однієї з підтем.

  • Мешканці України.
  • Права людини.
  • Права дітей.
  • Право породжує обов'язок.

5. Вправа «Я вважаю, що…». Аргументуйте потребу спільних правил і законів, а також необхідність дотримуватися їх.
Я вважаю, що існування спільних правил і законів необхідне для регулювання суспільних відносин між людьми. Важливе їх дотримання всіма особами, бо таким чином не буде порушення прав інших людей.

6. Творча вправа «Моє право… закінчується там…». Об’єднавшись у групи, складіть кілька речень за зразком наведеного в тексті вислову «Моє право розмахувати руками закінчується там, де починається ніс мого сусіда». Доберіть ситуації, коли певні ваші дії можуть порушувати права інших людей.

Мої права закінчуються, коли порушуються права мого однокласника:

  • порушення дисципліни на уроці та ущемлення права учнів на освіту;
  • образивши однокласника, я порушив його права особистості;
  • я відібрав у свого однокласника його майно, порушивши його право приватної власності;
  • обдуривши свого однокласника, я порушив його право знати.