Пригадай значення процесу дихання для існування організмів
Процес дихання забезпечує організми киснем, необхідним для отримання енергії з їжі. Без дихання життя неможливе.
Яке значення світла в житті різних груп організмів?
Світло необхідне для фотосинтезу у рослин та деяких бактерій. Тварини використовують світло для орієнтації, пошуку їжі, розпізнавання особин свого виду тощо.
Як живляться тварини і рослини?
Рослини живляться неорганічними речовинами, які поглинають з ґрунту та повітря, а тварини - готовими органічними речовинами рослинного чи тваринного походження.
Які властивості води?
Основні властивості води: текучість, здатність розчиняти речовини, висока теплоємність та теплопровідність, поверхневий натяг, капілярність. Ці властивості визначають можливість існування життя у водному середовищі.
Пригадай, які органи дихання тварин дають змогу поглинати кисень, розчинений у воді
Згідно з наведеною інформацією, основними органами дихання тварин, що дозволяють поглинати кисень з води, є:
- Зябра - у риб, ракоподібних, молюсків, деяких комах та інших водних тварин. Зябра являють собою тонкі пластинки чи пучки тканини, багаті на кровоносні судини.
- Шкірні зябра (папули) - у морських їжаків та морських зірок. Це примітивні зябра у вигляді виростів на поверхні тіла.
- Зябро-трахеї - у деяких водних комах, наприклад у личинок бабок. Це система дихальних трубок на кінці шлунково-кишкового тракту.
Отже, зябра різних типів є основним пристосуванням для дихання киснем з води у багатьох груп водних тварин.
Перевіряємо себе
1. Що таке середовище життя?
Середовище життя - це сукупність умов, в яких мешкають організми певного виду та їх угруповання і з якими вони взаємодіють.
2. Що є середовищем життя для людини?
Для людини середовищем життя є повітряне середовище на суходолі.
3. Прокоментуй вираз: «Почувається, як риба у воді». Які пристосування мають організми, що мешкають у водному середовищі? Наведи приклади таких організмів
Вираз “почувається, як риба у воді” означає, що людина або тварина добре пристосована до певних умов і почуває себе комфортно, як риба у воді. Організми у водному середовищі мають зябра, плавці, гідродинамічну форму тіла тощо. Приклади: риби, раки, кити.
4. Оціни свою роботу на уроці, продовж речення: На цьому уроці я дізнався/-лась...; Мене вразило...; Я зрозумів/-ла, що важливо ... .
На цьому уроці я дізнався про середовища життя та екологічні фактори. Мене вразила різноманітність організмів, що мешкають у воді. Я зрозумів, що важливо розуміти взаємозв’язки між організмами та середовищем їх існування.