Запитання та завдання для самоперевірки
1. Перелічіть необхідні умови існування живих організмів
Необхідні умови існування живих організмів: світло, тепло, вода, повітря (кисень), поживні речовини
2. Які чинники неживої природи ви знаєте?
Чинники неживої природи: температура, вологість, тиск, вітер, сонячна радіація, склад ґрунту, вміст кисню та вуглекислого газу в атмосфері тощо
3. З допомогою словника довідайтеся, що вивчає наука хронобіологія
Хронобіологія - наука, що вивчає біологічні ритми організмів
4. Назвіть приклади тварин та рослин, що проживають у різних середовищах
Приклади тварин і рослин у різних середовищах:
- наземне: зайці, дерева
- наземно-повітряне: птахи
- водне: риби, водорості
- ґрунтове: дощові черв'яки, гриби
- лісове: ведміді, дуби
- пустельне: верблюди, кактуси
- гірське: кози, ялівець
Перевірте себе
1. Як називають чинники неживої природи?
г) абіотичні.
2. Яке середовище життя у дельфінів?
б) водне.
3. Який із чинників неживої природи використовують зграї вовків для полювання?
б) хімічний склад ґрунту.
Виконайте вдома
Спостерігайте на місцевості які зміни є у рослин за нестачі вологи / світла? Які пристосування тварин до життя у міському середовищі ви можете назвати? Обговоріть спостереження у класі.
Ось деякі спостереження та пристосування, які можна назвати:
Зміни в рослин за нестачі вологи:
- листя в'яне та скручується
- сповільнюється ріст
- опадають бутони та квіти
- плоди дрібніші
Зміни в рослин за нестачі світла:
- витягується стебло
- листя дрібніше
- уповільнюється цвітіння
Пристосування тварин до міського середовища:
- здатність ховатися та гніздитися в людських спорудах (голуби, ластівки, миші)
- не бояться людей і шуму (горобці, ворони)
- харчуються залишками їжі людини (пацюки, круки)
- активні вночі (кажани, їжаки)