Іван Нечуй-Левицький. Вітрогон







Поміркуй!

Якими почуттями пройняті спогади оповідача твору про його дитинство?

Спогади про дитинство сповнені теплотою та ностальгією. Оповідач згадує час, коли йому було 6-7 років, про батьків, економію, де вони жили, оточення вербами й тополями. Це приємні спогади.

Які розваги автор згадує з найбільшим теплом?

Найбільше тепла викликають згадки про вигін за економією, де він гуляв і бавився. Це було його улюблене місце для розваг та проведення вільного часу.

З сестрою гуляти та бавитися було важко через її вередливість та плаксивість. Тому спогади про неї не такі теплі, як про вигін та власні розваги.

Поміркуй!

Як ставиться головний герой оповідання до природи?

Василько любить природу, полюбляє гуляти на вигоні, купатися в річці, збирати ожину. Він добре знайомий з навколишньою природою.

Що свідчить про його спостережливість?

Хлопчик спостережливий - помічає поведінку рибки біля каменя, коли падає на воду його тінь, бачить гадюку біля річки.

Які вчинки Василька викликають у тебе неприйняття?

Викликає неприйняття, що Василько розорює пташині гнізда і забирає звідти яйця, хоча мама його застерігає. Йому байдуже до птахів.

Роздивись картину М. Богданова-Бєльського «Рибалки». Що спільного між зображеним на ній і подіями оповідання «Вітрогон»?

На картині Богданова-Бєльського зображені хлопчики, що ловлять рибу в річці серед природи. Це схоже на описані в оповіданні події - купання Василька в річці, спостереження за рибкою біля каменя. Є спільні мотиви перебування дітей на природі біля водойми.

Поміркуй!

На які риси характеру головного героя вказують його вчинки?

Описані вчинки Василька свідчать про такі риси його характеру:

  1. Зайва самовпевненість та бравада - він хотів почванитися перед хлопцями небезпечним стрибком у воду.
  2. Легковажність та необачність - стрибнув на глибину, не вміючи плавати та не перевіривши, де мілке місце.
  3. Авантюризм - прагнення до небезпечних пригод заради розваги.

Як ти вважаєш, до чого призведе його необачність? Свої міркування обґрунтуй.

На мою думку, така поведінка Василька рано чи пізно призведе до біди. Його необачні вчинки можуть коштувати життя - як мало не сталося через стрибок у воду. Хлопець наражається на небезпеку заради задоволення, не усвідомлюючи наслідків. Якби молодиця не врятувала його з води, могла трапитися трагедія. Тому батьки й заборонили йому гуляти - аби убезпечити.

Поміркуй!

Які почуття і переживання сповнювали хлопчика, коли він прокинувся під мостом?

Коли Василько прокинувся під мостом, його охопили такі почуття:

  1. Спантеличення та розгубленість - він не одразу зрозумів, де знаходиться, бо заснув у незвичному місці.
  2. Страх - коли почув стукіт воза над головою, злякався, що стеля обвалиться.
  3. Тривога - намагався зрозуміти, що відбувається довкола, чекав, що озвуться батьки.

Як ти думаєш, що у цей час відчувають його рідні й близькі?

А його рідні в цей час, ймовірно, переживали:

  1. Тривогу - хлопчик зник увечері з дому й не повернувся на ніч.
  2. Страх - що з ним могло трапитися лихо.
  3. Розпач - шукали його всю ніч і не знали, куди подівся.
  4. Гнів на Василька - за неслухняність та витівки, які призвели до зникнення.

Поміркуй!

Як можна пояснити поведінку людей, які зустріли вранці хлопчика, що виліз із-під моста? Чому їх поводження викликає сміх у читачів/читачок?

На мою думку, поведінку людей, які зустріли Василька, можна пояснити так:

  1. Вони здивовані та налякані раптовою появою хлопчика з-під мосту вранці.
  2. Через забобони та повір'я вважають його за "нечисту силу", злого духа чи чорта.
  3. Тому тікають від нього, хрестяться, кричать "Дух святий з нами!".

Це викликає сміх, адже для нас зрозуміло, що то звичайна дитина, а не містична істота. Але через побоювання незвичного люди його лякаються.

Що ти знаєш про звичаї, вірування й забобони українців/ українок? Із яких фольклорних творів тобі про них відомо?

У фольклорі багато розповідей про вірування та забобони українців. Наприклад, в казках про нечисту силу, мерців, упирів, відьом, домовиків. Або в прикметах, прислів'ях про поведінку нечистої сили.

Поміркуй!

Чому рідні не сварили Василька за його необачний вчинок?

Рідні не сварили Василька, бо він і так пережив страшну ніч, налякався. Тому його покарали самі обставини.

Які висновки з цієї пригоди Василько зробив для себе? Прочитай рядки оповідання, у яких ідеться про це

Василько зробив для себе висновок: "Отакий-то я вітрогон був! От що мені через те було!" Тобто він зрозумів, що був необачним і накоїв біди

Як ти вважаєш, чому І. Нечуй-Левицький назвав оповідання «Вітрогон»?

Нечуй-Левицький назвав оповідання "Вітрогон", тобто легковажна, непосидюча людина, яка постійно шукає пригод

Які риси характеру головного героя він хотів підкреслити цією назвою?

Цією назвою він хотів підкреслити такі риси Василька: непосидючість, жагу пригод, схильність до витівок, легковажність. Хлопець як вітер - то тут, то там шукає розваг.

Поміркуй!

Роздивись картину Катерини Білокур «Сніданок». Зверни увагу, як удалося художниці передати домашній затишок, смак скромної селянської їжі

На картині Білокур дуже тепло зображено простий селянський сніданок - хліб, картопля, сало. Відчувається затишок і смак їжі.

Знайди та виразно прочитай уривок, у якому описується сніданок у родині Василька. Якою була поведінка дорослих за сніданком?

"От і тато вийшов. В мене і в душі похололо. Одначе тато кислиць мені на снідання не виніс; вийшов веселенький і тільки каже...". За сніданком дорослі веселі, жартують.

Які думки і почуття сповнювали хлопчика за сніданком?

А Василька сповнюють страх (очікування покарання), ніяковість, непевність. Він не знає, куди подіти очі, тремтить.

Поміркуй!

Розкажи про свої враження після прочитання оповідання Івана Нечуя-Левицького «Вітрогон».

Оповідання справило гарне враження. Цікавий сюжет, яскраві пригоди хлопчика, гумор. Подобається мова твору.

Який епізод твору запам’ятався тобі найбільше? Перекажи його

Найбільше запам'ятався епізод ночівлі Василька під мостом та його зустрічі з переляканими людьми вранці.

Виділи в оповіданні основні частини, склади простий план цього літературного твору. Назва кожної частини має бути пунктом плану. Визнач, як частини оповідання пов’язані між собою

План:

  1. Ігри та розваги Василька на вигоні.
  2. Ніч під мостом.
  3. Зустрічі з наляканими людьми вранці.
  4. Повернення додому.

Частини пов'язані хронологічно.

Із яким епізодом оповідання співзвучна картина А. Куїнджі «Дніпро вранці». Зверни увагу на те, як художнику вдалося передати мить перед світанком, коли образи ще невиразні й тьмяні

На картині Куїнджі зображено розсіяне освітлення перед світанком. Це перегукується з епізодом, коли Василько прокинувся під мостом на світанку й не міг зрозуміти, чи то вечір, чи ранок.

Чи траплялися з тобою смішні історії під час розваг? А небезпечні? Розкажи про них.

Зі мною теж траплялися кумедні пригоди під час ігор. Одного разу я застряг у дереві й не міг злізти, доки не прийшли дорослі на допомогу. Це було дуже смішно, але й трохи небезпечно

Літературознавчий клуб. Іван Нечуй-Левицький

Накресли таблицю у зошиті. Заповни її, використовуючи текст оповідання «Вітрогон» І. Нечуя-Левицького.

Ось таблиця з заповненим аналізом оповідання "Вітрогон" за запропонованими категоріями:

Події в оповіданні Емоції і почуття головного героя Риси характеру головного героя
Хлопчик пускає повітряного змія Радість від пускання змія Активний, енергійний
Змій відривається і летить у поле Розчарування, коли змій відірвався Допитливий, цікавиться природою
Хлопчик біжить за змієм у поле Страх, коли заліз на високе дерево Наполегливий, не здається
Змій застрягає на дереві. Хлопчик лізе на дерево, щоб дістати змія Щастя, коли все ж дістав змія Сміливий, готовий до пригод. Відважний, лізе на високе дерево

У колі мистецтв

Поміркуй!

Роздивися репродукцію картини М. Пимоненка «Вечоріє». Опиши, що зображено на полотні

На полотні зображено двох дітей, які пасуть (заганяють) гусей на березі річки під час заходу сонця. Хоча я не можу точно визначити, чи ці діти з однієї родини, але їх спільна зайнятість та взаємодопомога можуть свідчити про це.

Зверни увагу на постаті дітей. Як ти гадаєш, чи вони з однієї родини? За допомогою яких деталей художник відтворює їхні характери?

Дівчинка тримає палицю і виглядає старшою та більш впевненою. Менший хлопчик виглядає молодшим і менш упевненим. Він тримається за руку старшої дитини й дивиться на гусей. Художник відтворює їхні характери за допомогою поз, жестів, виразів обличчя та одягу.

Подумай, які почуття передає майстер на своєму полотні?

Атмосфера картини спокійна і тепла; колорит заходу сонця надає сцені лагідності та гармонії. Майстер передає почуття злагоди, домашнього затишку, простоти та щирості. Картина викликає симпатію до дітей, які живуть у скромних умовах, але не втрачають радості життя.

Читай і досліджуй!

Скористайся домашньою або іншою бібліотекою та знайди «Тлумачний словник української мови» і «Словник синонімів української мови». Дізнайся зі словників, що означає слово «вітрогон». Добери до нього синоніми.

ВІТРОГОН, зневажливо. Легковажний, нерозсудливий хлопець, чоловік. - Ти, бачу, з вітрогонів.. Хіба у такому ділі припада хапатись? (Вовчок, VI, 1956, 289); - Чи це серйозний хлопець, чи, може, якийсь вітрогон (Д. Бедзик, Дніпро.., 1951, 95).

Синоніми: вітрогін, жевжик, вертихвіст, мартопляс, джиґун, баламута

Підсумуй!

Що тобі найбільше запам’яталося із пригод Василька за оповіданням «Вітрогон» Івана Нечуя-Левицького?

Найбільше запам'яталися пригоди Василька, коли він заночував під мостом і люди боялися його, бо вважали за привида чи русалку.

Розкрий значення слова, що стало заголовком оповідання

"Вітрогон" - це людина, яка постійно кудись бігає, метушиться. Так можна охарактеризувати Василька, бо він постійно намагався кудись втекти, побігати, погратися.

Назви події оповідання, що є основою його сюжету

Основні події сюжету - це пригоди Василька під час його пустощів та розваг: купання в річці, ночівля під мостом, втеча від собак.

Який необачний вчинок хлопчика найбільше загрожував його життю? Чому, на твою думку, все закінчилося щасливо?

Найбільш небезпечним для хлопчика був стрибок у воду на велику глибину, коли він ледь не потонув. Але все скінчилося добре, бо його врятувала випадкова жінка

Які описи використовує письменник у композиції цього твору?

У творі використано описи природи, побуту, емоційних станів героя. Це допомагає створити атмосферу оповіді