Головні морально-філософські мотиви трагедії Вільяма Шекспіра «Гамлет»







План відповіді

  1. Шекспірівський «Гамлет» — драма помсти і філософська трагедія.
  2. Трагедія людської особистості, поставленої перед вибором добра і зла.
  3. Шукання Гамлетом сенсу свого буття — морально-філософський зміст твору.

Понад чотири століття не сходить зі сцен світових театрів трагедія Шекспіра «Гамлет».

Кожний бачить у цьому творі своє; захоплюючу драму помсти, філософську трагедію. Однозначно цю трагедію тлумачити неможливо. У своєму творі Шекспір показав усю глибину і складність світу, той злам не тільки у реальній дійсності, а й у сфері людської душі, людської психології. Як людина Відродження, він піднявся над цим світом і подивився на нього згори, з точки зору не буденного, а вічного.

Середньовічна драма про помсту принца Гамлета перетворюється на філософську трагедію. Письменник наповнює давню історію новим змістом. Трагедія «Гамлет» виходить далеко за межі середньовічного сюжету про помсту. Зберігаючи зовнішню канву дії, Шекспір дає тлумачення образу Гамлета, втілюючи в ньому свої філософські пошуки. З драми помсти «Гамлет» перетворюється на п'єсу, в якій вміщений увесь складний і суперечливий світ та безмежність людського духу. Це трагедія людської особистості, поставленої перед вибором добра і зла, життя і смерті, правдою і брехнею, коханням і ненавистю, ницим і піднесеним. У центрі уваги Шекспіра —не стільки події зовнішні, скільки події внутрішнього життя героя. Шукання Гамлетом сенсу свого буття, свого призначення у світі визначає морально-філософський зміст твору.

Шекспір змальовує недосконалість, ницість світу, викриває його вади й пороки. Світ справді стає для людини «в'язницею», але для тієї людини, яка живе суто земним, обмеженим життям. А для Гамлета, титана духу, є інше життя — життя у сфері його свідомості, у сфері вищих ідеалів. Тому він не відчуває себе полоненим у «в'язниці» світу. Герой виявляє особисту волю, прагнення до пошуку істини, визначення смислу буття. І в цьому його сила і велич, у цьому виявляється його ренесансний світогляд, але в цьому і запорука його майбутньої трагедії.