Тема: В. Симоненко «Салюти миру».
Мета:
- ознайомити учнів з творчістю українського поета В.Симоненка;
- вчити виразно декламувати вірш, висловлювати власні думки,
- відчувати красу художнього слова;
- розвивати критичне мислення; пізнавальні інтереси;
- виховувати інтерес до творчості українських поетів, повагу до історії українського народу.
Обладнання: вірш В.Симоненка «Салюти миру», портрет В.Симоненка.
ХІДУРОКУ
I. Організаціякласу.
Учитель:Доброго дня! Нехай сьогоднішній день буде успішним і щедримна добрі вчинки, мудрі думки, міцні знання. Посміхніться один одному і сідайте.
II.Мотиваціянавчальноїдіяльності.
Щороку 9 травня ми відзначаємо День Перемоги. Дорогою ціною заплатив український народ за участь у найстрашнішій за всю світову історію війні 1941-1945рр . День сьогоднішній нерозривно пов'язаний з учорашнім. І нинішня радість, і небо безхмарне, і наше щасливе вільне життя - то твій слід на землі, Перемого!
III. Повідомлення теми і мети уроку.
IV. Сприймання і усвідомлення навчального матеріалу.
Учитель: Сьогодні ми познайомимось з творчістю відомого українського поета Василя Андрійовича Симоненка. Народився Василь Андрійович на другий день Різдвяних свят (8 січня) 1935 року в глухому поселенні Біївці Лубенського району на Полтавщині в сім'ї колгоспників. Отже, коли закінчилась війна, йому було лише 10 років.
Дитинство його, за словами Олеся Гончара, чуло ридання матерів, що божеволіли від горя над фронтовими похоронками. Скупе на ласку було, мінами й снарядами бавилося його дитинство, коли від запізнілих вибухів десь біля степового вогнища ставали інвалідами діти — ці найбезвинніші жертви війни.
Після закінчення 1952 року середньої школи Василь вступив на факультет журналістики Київського університету. Одержавши через п'ять років диплом «літописця сучасності», працював у редакціях газет «Молодь Черкащини», «Черкаська правда», «Робітнича газета». Проте змістом і сенсом його життя була поезія й тільки поезія.
Помер Василь Симоненко 14 грудня 1963 року.
Василевi Симоненковi посмертно присуджено Державну премiю Украïни iменi Т. Шевченка у 1995 р.
Учитель: Діти, чому Державна премія України , найвища в Україні творча відзнака за вагомий внесок у розвиток культури та мистецтва, носить ім’я саме Тараса Шевченка?
Учитель: Сьогодні ми познайомимося з віршем В.Симоненка «Салюти миру». Як ви думаєте про що йтиме мова в цьому вірші?
Учитель:У вас є нагода впевнитись чи вірними були ваші припущення.
1. Читання вірша вчителем.
Василь Симоненко
Салюти миру
В дні травневі, мріями багаті,
Коли щастя хлюпає з пісень,
Ми щороку зустрічаєм свято –
Перемоги радісної день.
І встають у пам'яті дороги,
Ті, що довелося нам пройти,
Щоб багряний прапор Перемоги
Над рейхстагом гордо піднести.
І живуть у пам'яті народу
Його вірні дочки і сини,
Ті, що не вернулися з походів
Грізної, великої війни.
Їх життя, їх помисли високі,
Котрим не судилось розцвісти,
Закликають мир ясний і спокій,
Як зіницю ока, берегти.
Учитель: Які почуття виникли у вас під час слухання вірша?
Чи збулися ваші передбачення?
Швидко чи повільно треба читати?
2. Словникова робота.
Учитель: Щоб зміст вірша був зрозумілий, попрацюємо над новими словами.
Прочитайте слова, поясніть їх значення.(Спочатку діти читають слова мовчки, потім уголос читає один учень, а інші за ним повторюють (гра «Луна»)
Рейхстаг-будинок парламенту в Берліні.
Зіниця (рос. зрачок)—— округлий отвір у райдужній оболонці ока, крізь який у нього проникає світлове проміння.
Берегти як зіницю ока-пильно зберігати, старанно доглядати, охороняти що-небудь.
Багряний прапор-густо-червоний, залитий кров'ю .
3.Бесіда за змістом (метод «Інтерв’ю»).
- Коли ми святкуємо День Перемоги?
- Чому поет назвав цій день радісним?
- За що ми дякуємо людям, які загинули?
- До чого нас закликає поет?
4. Вправляння у виразному читанні.
1) Читання «бджілкою»(пошепки).
2) Вибіркове читання.
- Які рядки вірша вам більше сподобались?
3) Зразкове виразне читання учнями.
V. Осмислення і узагальнення.
1.Метод «ДіаграмаВена».
Учні спочатку працюють в парах, а потім заповнюють колективно одну «Діаграму» на дошці.
Учитель: Добре жити людству, коли панує доброта і любов, злагода і мир. Але зараз ми переживаємо не просто важливий історичний момент. А справді переламний у долі України. Іпозиція більшості українців очевидна – свою соборність народ готовий боронити до кінця.
У ч н і.Ми – юні громадяни і патріоти України, в ім’я майбутнього – ми голосуємо…
Діти (разом): ЗА МИР!
Учитель: Без миру немає майбутнього. Ми всі за спокій і радість від миру на нашій рідній землі, у нашій вільній Україні.
2. Метод «Незакінчене речення».
- Продовжи речення «Я зрозумів, що…».
VІ. Рефлексія. Прийом «Мікрофон».
Учитель: А тепер дайте оцінку уроку, відповівши на такі запитання:
- Про що дізналися на уроці?
- Що на уроці було цікавим?
- Про що почули вперше?
- Який висновок для себе зробили?
- Подякуйте за урок, кому хочете.
2