1. Дай відповіді на запитання за Правилом для читання № 1.
Ці події відбувалися за часів існування українського козацтва та Запорозької Січі. У ній розповідається про надзвичайні здібності козаків.
2. Прочитай портрет запорожця. Чому деталі портрета перебільшені?
Люди вірили в надзвичайну силу козаків, наділяючи їх надприродними здібностями.
3. Що означає сполука слів «виходити сухими з води»? Наведи приклади з тексту та з власного життя, до яких можна застосувати цей вислів.
Це означає знаходити вихід зі складних ситуацій. «Туди не йдім, бо там ляхи йдуть; і туди не йдім, бо там турки або татари заходять. А сюди йдім,»
4. Які здібності козаків були реальними, а які надприродними? Зацитуй уривки на підтвердження своїх слів.
- Реальні: були багатирями, могли розмовляти багатьма мовами.
- Надприродні: мали великі голови та вуса, сон могли надсилати, туман напускати, у річки переливатися.
5. Ознайомся з історичним фактом. Доведи, що козаки були вправними, сміливими воїнами й високоосвіченими людьми.
Вони були багатомовними, і вони змогли взяти місто, яке ціла армія не могла взяти протягом десяти років.
6. У робочому зошиті намалюй «хмарку слів», яка характеризуватиме козаків. Використай слова з тексту «Чарівне дзеркало».
- освічені,
- багатирі,
- розумні,
- хитрі,
- сильні,
- обережні
7. Розкажи, що тебе вразило в розповіді про козаків. Хто в наш час продовжує козацькі традиції? Як саме?
Що вони були досить освічені. Знали багато мов.
8. Визнач тему та ідею переказу.
- Тема: про незвичайні здібності козаків.
- Ідея: прославити українських козаків, їх надприродні здібності.
9. Що у творі ілюструє заголовок — тему чи ідею? Свою відповідь обґрунтуй.
Ідею. Тому, що з заголовка не зрозуміло про що йдеться в тексті, але відображає ідею твору.