Оксана Сайко. Гаманець







Поміркуй!

Які почуття викликав у тебе весняний пейзаж, зображений у творі

Весняний пейзаж, змальований на початку, викликав у мене почуття радості, свіжості та оновлення. Авторка гарно передає ту раптовість, з якою настає літо після дощової весни. Здається, ніби все довкола переповнюється молодою енергією і теплом.

Із якими героями та героїнями знайомить тебе письменниця? Як до них ставиться Іванка?

Далі ми знайомимося з головною героїнею Іванкою та дізнаємося про деяких інших персонажів з її оточення - Галку, Андрія та Олену.

Іванка постає перед нами як егоїстична, самозакохана дівчина, котра зверхньо ставиться до інших. Вона вважає себе кращою за Галку, зневажливо називає Олену "цибатою і худою", а Андрія - "зарозумілим". Їй подобається думати, як всі захоплюватимуться нею в роликах і заздритимуть їй.

Вона бачить в оточенні лише конкурентів або захоплених шанувальників.

Поміркуй!

Про що мріє Іванка? Як ти думаєш, чи здійсняться її задуми?

Іванка мріє про нові червоні ролики, в яких вона уявляє себе головною красунею в селі. Вона фантазує, як усі захоплюватимуться нею, а хлопці бігатимуть слідом.

На жаль, ці мрії Іванки швидше за все не здійсняться. Адже в трамваї в неї вкрали гаманець з грошима, які батько дав саме на ролики. Тому тепер дівчинка залишиться без омріяних роликів і всі її фантазії рухнуть.

Мабуть, ця неприємна пригода стане для Іванки гірким уроком. Вона зрозуміє, що не варто так зверхньо ставитися до інших і будувати повітряні замки, адже реальність може жорстоко розвіяти наші ілюзії.

Поміркуй!

Чи траплялися з тобою неприємності, подібні до тих, що відбулися з Іванкою?

Зі мною особисто не траплялося, щоб у мене крали гаманець чи щось цінне. Але я чув від знайомих про такі випадки крадіжок, особливо в громадському транспорті. Тому ситуація з Іванкою, на жаль, досить типова.

Чи обачно вона вчинила, погнавшись за злодійкою?

На мою думку, Іванка вчинила необачно, кинувшись навздогін за злодійкою. Адже це могло бути небезпечно. Краще було б звернутися по допомогу до дорослих.

Як ти оцінюєш учинок Ритки? Чи можна виправдати або ж принаймні зрозуміти її вчинок?

Вчинок Ритки зрозуміти важко, адже красти - це погано. Але, мабуть, скрутне матеріальне становище її родини й безвихідь змушують дівчинку йти на злочин. Тому її вчинок можна пояснити відчаєм та бідністю. Хоча це, звісно, не виправдання.

Отже, ситуація непроста і багатогранна. Я співчуваю як Іванці, так і Ритці, адже обидві опинилися заручницями обставин. На мою думку, потрібно намагатися зрозуміти мотиви вчинків кожної з них.

Поміркуй!

Чи змінилося твоє ставлення до Ритки після прочитання оповідання? Поясни свою думку

Так, моє ставлення до Ритки змінилося після того, як я дізнався про її скрутне життєве становище. Спочатку вона здавалася мені звичайною злодійкою, але тепер я розумію, що вона крала з відчаю, аби прогодувати маленького братика. Тому я почав співчувати Ритці.

Чому Іванка вирішила віддати Ритці гроші?

Іванка вирішила віддати Ритці гроші саме через співчуття до її важкої долі та розуміння її мотивів. Вона побачила в Ритці не злодійку, а просто нужденну дівчинку, яка намагається вижити в скрутних обставинах.

Що означають її слова про те, що вона витратила гроші на щось важливіше, ніж ролики?

Своїми словами Іванка хотіла сказати, що допомогти Ритці для неї важливіше, ніж мати модні ролики. Вона збагнула, що є речі важливіші за матеріальні блага.

Як ти думаєш, чи зустрінуться ще Іванка і Ритка? Чи зможуть вони подружитися?

Я думаю, Іванка і Ритка ще зустрінуться, адже Ритка пообіцяла повернути гроші. А після всього, що сталося, у них може зав'язатися дружба на основі взаєморозуміння і спільного горя - втрати матерів

Придумай продовження оповідання.

Ось як я уявляю продовження історії. Ритка справді повертає Іванці гроші, як тільки її тітка забирає дітей до Італії. Дівчатка листуються і не забувають одна одну. А через кілька років Іванка їде до Італії й гостює в Ритки. Там вони згадують цю пригоду з гаманцем як початок свого знайомства і міцної дружби.

Схарактеризуй образи Іванки і Ритки. Зверни увагу на їхню зовнішність, поведінку, мрії та вчинки. Подумай, що спільного в долі цих різних дівчаток. Узагальни характеристику героїнь за допомогою діаграми Венна: укажи індивідуальні риси характеру дівчаток в окремих колах, а спільні — там, де кола збігаються.

Ось порівняльна характеристика Іванки й Ритки за допомогою діаграми Венна:

Іванка:

  • Зовнішність: охайна, модно вдягнена
  • Поведінка: егоїстична, зарозуміла
  • Мрії: про модні ролики, подобатися хлопцям
  • Вчинки: спочатку образилася через крадіжку, потім допомогла Ритці

Ритка:

  • Зовнішність: занедбана, у поношеному одязі
  • Поведінка: відчайдушна, але турботлива до брата
  • Мрії: вижити, допомогти братові
  • Вчинки: вкрала гаманець, але розкаялася

СПІЛЬНЕ:

  • Приблизно одного віку
  • Змінили ставлення одна до одної після розмови
  • Допомогли одна одній у скруті

Отже, спочатку дівчатка дуже різняться за способом життя, цінностями та можливостями. Але попри це, в них є щось спільне - важка доля сиріт, яка зближує їх. І в підсумку вони проявляють взаєморозуміння і допомагають одна одній.

У колі мистецтв

Роздивися репродукцію картини сучасної української художниці Євгенії Гапчинської «Благовіщення». Яке враження справила на тебе ця картина?

На картині зображено чотирьох дитячих фігур з ангельськими обличчями, які стоять поруч на тлі блакитного неба. Вони одягнені в біле та прикрашені квітами, що символізує чистоту та невинність. За ними видно гілки рожевих квітів, які додають картині весняного настрою. У повітрі літають кілька чорних птахів, що підкреслює природний ландшафт.

Які почуття прагне передати мисткиня?

Художниця прагне передати почуття радості, миру, любові та надії, які вона асоціює з ангелами. Вона також хоче показати своє ставлення до дітей, яких вона вважає найбільшим дивом світу. Вона малює дітей з великими очима, що відбивають їхню душевність, цікавість та щирість. Вона надає їм прості та зручні одежі, що відображає їхню непосильність та простоту. Вона також додає до своїх картин різні атрибути, які мають особливе значення для неї, наприклад, квіти, птахи, зірки, серця тощо.

Ознайомся з іншими картинами Є. Гапчинської. Для цього зіскануй QR-код. Зроби висновок про ставлення художниці до дітей. Чи підтверджують твою думку слова самої Є. Гапчинської?

Я ознайомився з іншими картинами Є. Гапчинської, які можна побачити за допомогою QR-коду. Вони також належать до серії «Ангели» та мають схожий стиль та колорит. З них видно, що художниця любить дітей та відноситься до них з повагою, теплотою та захопленням. Вона називає їх «моїми чоловічками» та каже, що вони є її натхненням та сенсом життя. Її слова підтверджують її картини, які викликають посмішку, захоплення та симпатію до її персонажів.

Підсумуй!

Які думки і почуття викликало в тебе оповідання О. Сайко «Гаманець»?

Це оповідання викликало в мене співчуття до дівчаток, адже вони опинилися в непростих життєвих ситуаціях. Також я відчув полегшення, що все закінчилося добре для героїнь

Про які проблеми твоїх ровесниць ти дізнався/дізналася із прочитаного літературного твору?

З твору я дізнався про проблеми сирітства, бідності та крадіжок серед підлітків. Це гострі соціальні питання, які потребують вирішення

Як змінилися погляди дівчаток на життя після випадку з гаманцем?

Після пригоди з гаманцем дівчатка по-іншому поглянули одна на одну та на життєві цінності. Вони стали більш чуйними, зрозуміли, що є речі важливіші за матеріальне

Яку ідею розкрила в оповіданні письменниця?

На мою думку, основною ідеєю твору є те, що навіть у складних обставинах людина здатна на милосердя та взаємодопомогу

Напиши невеликий есе на тему «Вибір людини в життєвих ситуаціях», порівнявши сюжети оповідань Б. Грінченка «Украла» та О. Сайко «Гаманець», а також вчинки Олександри та Ритки, Пріськи та Іванки.

У творах Б. Грінченка «Украла» та О. Сайко «Гаманець» порушено гостру проблему вибору людини в складних життєвих обставинах.

Героїні оповідання «Украла» Олександра та Пріська опиняються перед вибором: перша - чи красти хліб, щоб нагодувати голодних братів, а друга - чи засудити, чи зрозуміти відчайдушний вчинок подруги. Обидві дівчинки роблять вибір на користь милосердя та співчуття, проявляючи гуманність за складних обставин.

У творі «Гаманець» також йдеться про вибір підлітків. Спочатку Іванка та Ритка постають як антагоністки - потерпіла від крадіжки та злодійка. Однак після розмови Іванка розуміє відчай Ритки та вибачає їй крадіжку. А Ритка усвідомлює, що злодійство - не вихід. Обидві проявляють емпатію та милосердя по відношенню одна до одної.

Отже, героїні обох творів опиняються в скрутних ситуаціях морального вибору. І в обох випадках дівчата обирають гуманність, співчуття та взаємодопомогу. Це свідчить, що навіть за важких життєвих обставин людина здатна зберегти моральні цінності та прийти на допомогу іншим. Саме такий вибір робить нас людьми.

Невдовзі й ти закінчиш п’ятий клас. Як ти плануєш провести літо?

Цього літа я планую відпочити на морі та допомагати батькам по господарству

Чи є у тебе мрії, що неодмінно мають здійснитися найближчим часом? Розкажи про них.

Однією з моїх мрій є придбати новий велосипед, на якому я зможу їздити з друзями. Сподіваюся, ця мрія здійсниться цього літа