Леся Українка. Співець (сторінка 63-64)







ПЕРЕВІРЯЄМО

1. У поезії «Співець» згадано всі пори року, ОКРІМ

  • Б літа

2. Відгадайте зашифрований художній образ із поезії «Співець». Які епітети використовує Леся Українка для створення цього образу? Доповніть перелік ще кількома епітетами, дібраними самостійно.

Троянда в поезії описується як "розкішна", "вродлива", "найкраща квітка". Можна додати такі слова, як "чарівна", "яскрава", "незабутня".

АНАЛІЗУЄМО

3. Знайдіть і зачитайте вголос уривок поезії, у якому змальовано весняну пору. Що милує око й чарує слух ліричної героїні? Що вас найбільше приваблює в цьому описі?

Уривок, що змальовує весняну пору:

Пишно займались багрянії зорі
Колись навесні,
Любо лилися в пташиному хорі
Пісні голосні;
Грала промінням, ясним самоцвітом
Порання роса"

Ліричну героїню милують багряні зорі, пісні пташок, ясні промені ранкової роси та усміхається природа. Мені особливо подобається опис радісного пробудження природи.

4. Знайдіть і зачитайте вголос уривки поезії, у яких змальовано осінь. Чому навколо панує тиша й сум?

Навколо панує тиша й сум, оскільки осінь холодна і волога, нічка спускається тихо, а місяць кидає холодне проміння. Звук пугача єдиний і лунає здалека. Все це створює враження тиші і суму в осінньому ландшафті.

5. Порівняйте почуття ліричної героїні, коли вона споглядала картини весни та коли вона спостерігала за осінньою порою.

Під час спостереження за весною, лірична героїня відчуває радість і захоплення красою природи. Осінню ж вона відчуває сум і холод через відліт солов'я та прихід холодів.

6. Що найбільше здивувало й засмутило ліричну героїню? Підтвердіть свою думку рядками з тексту.

Ліричну героїню здивувало й засмутило відліт солов'я. Це підтверджується рядками: "Де ж соловейко? Де ж спів солов'їний? Ох, де ж він'? Нема!"

7. Хтось із вас має виписати з поезії «Співець» слова, за допомогою гою яких авторка передає смуток і жаль, а хтось - слова, за допомогою яких передано радість і задоволення. Ознайомте одне одного з результатами своєї роботи.

Слова, що передають сум і жаль: "тихо", "сумна", "холодне", "глухо", "емоція", "сумний", "тужливий", "ніша", "сухим", "жалем", "холодим".

Слова, що передають радість і задоволення: "пишно", "любо", "голосні", "ясним", "усміхалась", "весняним", "гордо", "розкішна", "вродлива", "любо", "чарівлива", "ясна і квітуча", "нова весна".

8. Яким способом лірична героїня хотіла б повернути весну?

Лірична героїня хотіла б повернути весну шляхом мови, яка була б палкою і щирою. Вона бажала, щоб її слова змогли вплинути на природу так, що вона розквітла б у рідному краї як нова весна.

9. Чому лірична героїня протиставляє себе солов’ю?

Лірична героїня протиставляє себе солов'ю, що він може вільно відлітати у теплих краях, коли постає холод, а вона залишається на рідній землі.

10. Як ви думаєте, кого зображує авторка в образі солов’я та що уособлює у творі пишна троянда? За потреби скористайтеся підказками, обравши один чи два правильні варіанти

У вірші Лесі Українки соловей може символізувати митця або поета, який відлітає в "вирій", тобто у світ творчості. Пишна троянда може уособлювати Україну або рідну землю, яку прикрашає своєю красою.

11. Наведіть приклади персоніфікацій, використаних у вірші «Співець». Поясніть їхню роль у творі.

Приклади персоніфікацій: "Пишно займались багряні зорі", "Гордо палала троянда розкішна”. Ці персоніфікації допомагають створити більш живий і емоційний образ природи, надаючи їй людські властивості і емоції.

МІРКУЄМО

12. Прочитайте останню строфу вірша й поясніть, як ви її розумієте. Поміркуйте, чи можна вважати позицію ліричної героїні патріотичною.

Остання строфа вірша говорить про те, що попри всі труднощі, лірична героїня не залишила свою країну. Це можна вважати патріотичною поезією, оскільки вона виявляє свою прив'язаність до своєї землі.

13. Прочитайте три речення, подані нижче. У якому з них висловлено основну думку поезії «Співець»? Поясніть свою відповідь. З якою метою, на ваш погляд, Леся Українка написала цей твір?

За даними реченнями, основна думка поезії "Співець" виражена в реченні "Справжній поет не повинен у скрутну хвилину залишати рідну землю." У цьому висловлюється ідея, що справжній поет повинен залишатися вірним своїй землі, навіть у важкі часи.

На мою думку, Леся Українка написала цей твір з метою показати важливість патріотизму та прив'язаності до рідної землі. Вона хотіла нагадати людям, що поет має бути вірним своїм кореням і не залишати їх навіть у найтяжчі моменти.

ТВОРЧІ ЗАВДАННЯ

14. Роздивіться картини Юзефа Мегоффера «Сонце в травні» та Марії Башкирцевої «Осінь» (на с. 61 і с. 62) і проаналізуйте загальний настрій цих робіт. Чим вони перегукуються з віршем «Співець» Лесі Українки?

"Сонце зірване" відображає радість і красу весни, що відповідає настрою вірша "Співець" під час опису весни. Картина Марії Башкириевої "Осінь" зображує сум і тишу осіннього сезону, що також відповідає настрою вірша під час опису осені.

15. Використовуючи картини українських художників або фотоілюстрації, підготуйте презентацію (5-6 слайдів) до одного з віршів Лесі Українки. Текст продекламуйте самостійно або розмістіть друковані рядки на окремих слайдах. Можете дібрати музичний супровід.

Презентація до вірша "Співець" Лесі Українки:

Слайд 1: Зображення українського художника, яке відображає красу природи і романтику.

Слайд 2: Прочитайте першу строфу вірша "Співець" Лесі Українки.

Слайд 3: Зображення солов'я, символізуючого митця або поета.

Слайд 4: Прочитайте другу строфу вірша "Співець" Лесі Українки.

Слайд 5: Зображення пишної троянди, яка уособлює Україну або рідну землю.

Слайд 6: Прочитайте останню строфу вірша "Співець" Лесі Українки.

Музичний супровід: Виберіть музику, яка відображає настрій кожної пори року, описаної в вірші. Весняні мелодії можуть бути жвавими та веселими, а осінні - більш спокійними і меланхолійними.