Леся Українка. Лелія – Яценко

Назад до змісту

Поміркуй!
Розкажи, яка картина постає перед читачем/читачкою із перших рядків казки

З перших рядків казки перед читачем/читачкою постає картина невеличкої кімнати, де на ліжку лежить хворий хлопчик Павлусь. Він не спить, а дивиться на вікно, заслонене хустиною, крізь яку пробивається смужка блакитного місячного світла. Поряд з ліжком сидить його мама.

Який настрій у Павлуся? Із яким проханням він звертається до мами?

Настрій у Павлуся сумний, він почувається слабким і нудьгує. Хлопчик звертається до мами з проханням розповісти йому казку, щоб розважитись і відволіктись від хвороби.

Яку казку хоче послухати хворий хлопчик? Як ти думаєш, чому саме про ельфів?

Павлусь хоче послухати казку про ельфів – маленьких чарівних істот, які живуть у квітах. Думаю, ельфи приваблюють хлопчика своєю казковістю, таємничістю, здатністю творити дива. В його уяві ельфи асоціюються з красою, грайливістю, свободою – всім тим, чого йому зараз бракує. Можливо, історії про ельфів допомагають Павлусю помріяти і на якийсь час забути про недугу.

Якою ти уявляєш Лелію?

Лелію я уявляю як ніжну, граційну і чарівну дівчинку-ельфу. В моїй уяві вона має довге сріблясте волосся, ясні очі, вбрана у білу прозору сукню. На голові в неї – малесенька золота корона, за спиною – барвисті крильця, схожі на метеликові. В руках Лелія тримає квітку білої лілеї, від якої йде дивовижний аромат. Від цієї ельфи віє добротою, ласкавістю і якоюсь особливою магією.
Поміркуй!
Виразно прочитай опис зовнішності Лелії. Чи такими були твої уявлення про неї?

Так, опис зовнішності Лелії в казці дуже близький до моїх уявлень про неї.

Чи сподобалось тобі, як письменниця змалювала у казці Лелію? Прокоментуй свою думку Порівняй опис зовнішності Лелії із її зображенням на ілюстраціях до казки української художниці Лариси Іванової.

Леся Українка майстерно змалювала образ ніжної, граційної ельфи з ясними очима, довгими сріблястими кучерями, в білій прозорій шаті, з золотою короною на голові та барвистими крильцями за спиною. Особливо гарна деталь – квітка білої лілеї в руках Лелії, від якої йде чарівний аромат. Письменниці вдалося всього кількома штрихами створити зримий, зворушливий і поетичний образ.

Порівнюючи опис Лелії в казці з ілюстраціями Лариси Іванової, можна сказати, що художниця дуже точно відтворила зовнішність ельфи – її тендітність, витонченість, казкову вроду. На малюнках Лелія така ж ефірна, ніжна і світла, як і в тексті Лесі Українки. Ілюстрації доповнюють і збагачують наше сприйняття цього персонажа.

Як ти думаєш, куди помандрує Павлусь зі своєю чарівною супутницею?

Думаю, Павлусь помандрує з Лелією в якесь дивовижне місце, сповнене краси, гармонії і чудес. Можливо, вони полетять у зачарований ліс чи казковий сад, де ростуть небачені квіти, де живуть добрі феї та ельфи. А може, Лелія покаже хлопчикові підводне царство русалок чи чарівну країну метеликів. У будь-якому разі, я очікую, що подорож буде сповнена яскравих вражень, зустрічей з незвичайними істотами й відкриттів.
Поміркуй!
Які чарівні перетворення відбулися із Павлусем?

З Павлусем відбулося дивовижне перетворення – за допомогою чарів Лелії він сам став квіткою, рожевим маком. Це дало змогу ельфі легко взяти хлопчика з собою в політ. Таке перевтілення символізує єднання Павлуся з природою, його причетність до світу краси й фантазії.

Який настрій у білих лелій у чудовому панському садку?

На жаль, білі лелії в розкішному панському саду зовсім не щасливі. Вони скаржаться на свою гірку долю: вдень їх безжально зривають, а вночі вони страждають від шуму і гамору розваг панства. Ніжні квіти прагнуть спокою, а замість цього змушені бути окрасою чужих забав.

Чи помічає красу лелій молода панна? Зачитай її монолог. Про які риси її характеру свідчать ці висловлювання?

Молода панна зовсім не цінує вроди лелій. Вона вередує, називає їх нецікавими, нарікає на їхній аромат. Дівчина хотіла б бачити в саду екзотичні рослини, модні новинки. Її висловлювання свідчать про примхливість, зверхність, невміння бачити красу в простих речах. Панна зовсім не розуміє справжньої цінності лелій.

Як ти думаєш, чи побачать Павлусь із Лелією веселіше життя в місті? Поясни свою думку

Гадаю, життя в місті, яке побачать Павлусь і Лелія, не буде веселим і безтурботним. Швидше за все, воно вразить хлопчика своїм шумом, метушнею. За позірним блиском можуть критися людські драми, тяжка праця, несправедливість. Місто в казках часто постає як символ суєти, відчуження, духовної порожнечі. Думаю, Павлусь відчує це і захоче повернутися до щирості й простоти рідної домівки.
Поміркуй!
Зверни увагу на кольори ілюстрацій до казки. Чому саме ці відтінки кольорів використовує художниця?

Художниця використовує яскраві, насичені кольори та їхні відтінки, що створює атмосферу чарівності та фантазії, притаманну казковим ілюстраціям. Такі вибрані кольори надають ілюстраціям життєвості та емоційного тепла.
Поміркуй!
Назви персонажів казки, які з’являються в селянському садочку

У селянському садочку, куди завітали Павлусь і Лелія, з’являються дівчина Мар’яна та її маленький братик Івась. Вони доглядають за квітами, зокрема, за молодшою сестрицею Лелії – білою лілеєю, яку Мар’яна випросила в панни за свою роботу.

Яку вдачу має Мар’яна? Обґрунтуй свою думку цитатами з тексту казки

Мар’яна – працьовита, лагідна і дбайлива дівчина. Вона з любов’ю доглядає свій садочок, попри втому після тяжкої роботи в полі. Ось як про це сказано в казці: “Пісня до роботи додає охоти, а Мар’яні вдень не до гуляння,— на роботі з ранку до смеркання”. Дівчина ніжно ставиться до квітів, особливо до білої лілеї: “Ой, ти ж моя мила, лелієчко біла, як же цвітеш пишно, як я подивлюся, так мені з тебе втішно!” Ці слова свідчать про щиру і поетичну вдачу Мар’яни.

Як почувається молодша сестриця Лелії в садку Мар’яни? Які слова казки підтверджують твою думку?

Молодша сестриця Лелії почувається дуже щасливою в садку Мар’яни. Вона розповідає Лелії: “Я ж тут маю таку вигоду, як ще не мала зроду. Що мені в дівчини краще, ніж у княгині, мені в цій квітниці краще, ніж цариці,— красую, пишаю, лишенька не знаю!” Ці слова сповнені радості й вдячності за турботу, якою оточила квітку проста сільська дівчина.

Прочитай опис селянського садочка. Яке враження він справив на тебе? Назви квіти, що ростуть у ньому. Чи доводилося тобі бачити такі квіти? Якщо ні, то знайди інформацію про них у довідкових джерелах. Поділися своїми враженнями про ці квіти.

Опис селянського садочка справляє надзвичайно миле і затишне враження. Хоч він зовсім маленький, але в ньому ростуть найрізноманітніші квіти: чорнобривці, любисток, рута, м’ята. Всі вони обплетені барвінком. Я бачила деякі з цих рослин, наприклад, чорнобривці, руту, м’яту. Вони мають ніжні квіти й дуже приємно пахнуть. Здається, ніби садочок Мар’яни concentrates всю красу української природи на маленькій грядочці.
Поміркуй!
Який настрій переповнює Павлуся у фіналі казки?

У фіналі казки Павлусь сповнений радості й захвату від своєї дивовижної подорожі. Прокинувшись, він хоче знову повернутися до чарівного світу: “Леліє! — скрикнув він.— Я ще не хочу додому, я хочу знову у той садочок, неси мене!” Цей настрій свідчить, що хлопчик на якийсь час забув про свою хворобу і сумні думки.

Чи змінюється його фізичний стан? Чи залишає його хвороба? Свою думку обґрунтуй словами з тексту

Фізичний стан Павлуся покращився. Коли мама запитала, як він себе почуває, хлопчик відповів: “Добре! — відповів Павлусь, обнімаючи її,— зовсім добре…” Ці слова дають надію, що хвороба відступає і Павлусь одужує.

Чому з Павлусем, як ти гадаєш, відбулися такі дивовижні зміни?

Гадаю, дивовижні зміни з Павлусем відбулися завдяки силі його уяви, доброму серцю і вірі в казку. Чарівна подорож з Лелією наповнила хлопчика новими враженнями, емоціями, думками. Вона показала йому, що у світі є краса і потворність, щастя і горе, любов і байдужість.
Поміркуй!
Простеж, який настрій у Павлуся на початку казки, під час відвідування панського садочка, у місті, у селі. Чи змінюється він? Чому?

Настрій Павлуся змінюється протягом казки. Спочатку він сумний, кволий, знуджений хворобою. У панському саду хлопчик співчуває нещасним леліям. Місто вражає Павлуся своїм галасом, какофонією барв, але водночас і лякає, гнітить картинами людського горя. І тільки в селянському садочку, біля доброї Мар’яни, Павлусь почувається щасливим, умиротвореним. Отже, зміна настрою хлопчика пов’язана з тими світами, які відкриває йому Лелія.

Поміркуй, чому молода панна нудьгує і навіть дратується серед живих квітів, які вражають своєю красою та ароматом.

Панна нудьгує серед краси саду, бо її душа не здатна цю красу побачити й відчути. Дівчина шукає екзотики, дивовиж, не розуміючи, що справжнє чудо – в простоті й щирості. Вона не вміє цінувати те, що має, і сприймає досконалість живих квітів як належне. Цій розбещеній панянці не вистачає душевної роботи, здатності дивуватися світові.

Опиши почуття, що викликали в тебе рядки твору, у яких зворушливо розповідається про дівчат, які тяжко працюють, виготовляючи штучні квіти.

Опис тяжкої праці дівчат, які виготовляють штучні квіти, викликає біль і обурення. Робітниці змушені працювати в нестерпних умовах, отруюючись шкідливими випарами, гублячи здоров’я й молодість. І все це – заради примхи, заради фальшивої краси штучних квітів. Ці рядки змушують замислитися над ціною людського життя в жорстокому світі визиску.

Хто із дійових осіб (персонажів) казки викликав/викликала у тебе найбільшу прихильність? Чому? Зачитай портрет цього персонажа. Чи вплинув опис зовнішності персонажа на твоє ставлення до нього?

Найбільшу прихильність у мене викликала Мар’яна. Ця тиха, скромна трудівниця вражає своєю щирістю, добротою, здатністю радіти малому. Її портрет – у рядках: “Дівчина, убрана по-міському, але надто вбого… Видко, що господиня за лелію дбає… Моя люба Мар’яночка краща мені, як сестричка…”. Саме опис зовнішності – простий одяг, загрубілі від роботи руки – підкреслює внутрішню красу цієї дівчини.

Чи побачили герої і героїні твору щасливе життя у садочку Мар’яни? Поясни свою думку.

Так, герої казки побачили щасливе життя в садочку Мар’яни. Бо щастя – це гармонія душі зі світом, вміння цінувати прекрасне в буденному, це тепло людських сердець. Саме цим багатий, попри свою зовнішню скромність, світ доброї селянської дівчини.
Мовна скарбничка
Як ти вважаєш, що людині потрібно для щастя? Поділися своїми роздумами на цю тему. Своє висловлювання побудуй, вживаючи такі фрази: Я вважаю… . На мою думку… . Тому що… . Наприклад… . Отже… .

Я вважаю, що для щастя людині потрібно кілька ключових складових. На мою думку, насамперед це внутрішнє задоволення від життя, позитивний емоційний стан та відчуття сенсу існування. Тому що без цього важко почуватися по-справжньому щасливим, навіть якщо матеріальні потреби задоволені.

Наступною важливою умовою є здоров’я – фізичне та психічне. Тому що важко радіти життю, коли турбують хвороби чи емоційний дискомфорт. Наприклад, регулярні фізичні навантаження, збалансоване харчування та відсутність шкідливих звичок сприяють гарному самопочуттю.

Я переконаний, що щастя також значною мірою залежить від гармонійних стосунків з близькими людьми та друзями. Тому що спілкування, підтримка, взаємопорозуміння – це те, що робить наше життя емоційно насиченим.

На мою думку, ще одним істотним чинником є можливість займатися улюбленою справою, самореалізовуватися. Наприклад, хобі, кар’єрний розвиток чи волонтерство – все це дає відчуття змісту існування.

Отже, щастя – це комплекс чинників, головними з яких є внутрішня гармонія, здоров’я, гарні стосунки, сенс життя та можливість для самореалізації. Вдало поєднавши ці складові, людина може досягти стану справжнього щастя.
Поміркуй
Розглянь картину К. Білокур «Квіти за тином». Поділися враженнями про цей твір із однокласниками/однокласницями.

Картина Катерини Білокур “Квіти за тином” справді вражає своєю красою та буянням квітів. На ній зображений величезний, соковитий букет польових квітів різноманітних відтінків червоного, рожевого, білого кольорів. Квіти немовби вихоплюються з темного тла, створюючи яскраве, життєрадісне зображення.

Знайди в тексті казки «Лелія» опис грядочки з квітками Мар’яни. Чи нагадує тобі опис цих квітів зображення на картині художниці? Чим саме?

В казці “Лелія” є чудовий опис грядочки з квітами Мар’яни: “Он і грядочка з квітками – така маленька, а чого там тільки нема: і чорнобривці, і тоя, і любисток, і рута, й канупер, і м’ята кучерява, ще й повної рожі кущик невеличкий, та все те барвінком хрещатим обплетено. Посередині росте біла лелія”. Цей опис дуже нагадує буяння квітів на полотні Білокур – такі ж яскраві, соковиті барви, різноманіття форм і відтінків.

І в описі з казки, і на картині біле забарвлення деяких квітів відіграє особливу роль, додаючи ніжності та свіжості загальній палітрі. В тексті згадується “біла лелія” посеред інших квітів, а на полотні світлі білі квіти ніби світяться зсередини, притягуючи погляд серед вибуху червоного та рожевого. Білий колір надає композиціям м’якості, невинності й чистоти
Підсумуй!
Яке враження на тебе справила літературна казка Лесі Українки «Лелія»? Що нового про її авторку тобі вдалося дізнатися?

Казка Лесі Українки “Лелія” справила на мене глибоке враження. Це дивовижна історія, сповнена краси, чарів і мудрості. Я відкрила для себе Лесю Українку як неперевершену казкарку, здатну кількома штрихами створити яскраві образи, заворожити читача поетичним словом.

Доведи, що «Лелія» Лесі Українки — це літературна казка.

“Лелія” – безперечно, літературна казка. На це вказують її яскрава образність, фантастичні елементи (ельфи, чарівні перетворення), символічність, філософський підтекст. Водночас твір зберігає народнопоетичну основу – у ньому діють прості люди, згадуються звичайні сільські квіти.

Про які чарівні перетворення йшлося в цьому творі?

У казці відбуваються дивовижні перетворення: Павлусь стає квіткою – рожевим маком, а лілея виростає на очах, осяяна чарівним світлом. Ці метаморфози символізують зміни в душі героїв, їхнє духовне зростання і прозріння.

Дай визначення поняттю «дійові особи» («персонажі»). Назви дійових осіб казки Лесі Українки «Лелія».

Дійові особи (персонажі) – це головні та другорядні герої твору, які беруть участь у подіях. У “Лелії” це Павлусь, Лелія, мама хлопчика, панна, Мар’яна, Івась, лілеї з панського саду, дівчата на фабриці штучних квітів.

Під час якої подорожі Павлусь із Лелією побачили щасливих людей? Чому?

Справжнє щастя Павлусь і Лелія побачили в селянському садочку Мар’яни. Бо там панують краса, доброта, щирість і гармонія людини з природою. Працьовита і лагідна Мар’яна втілює народний ідеал скромного, але повнокровного життя в єдності з рідною землею.

Поясни, що таке портрет. Наведи приклади портретних зображень із казки «Лелія».

Портрет – це опис зовнішності персонажа в літературному творі. У “Лелії” є чудові портрети: ніжної ельфи з крильцями і квіткою лілеї в руках, бідної робітниці в заляпаному фартусі, скромної селянської дівчини Мар’яни.

Що спільного та відмінного між зображенням людей і чарівних істот у літературі та в образотворчому мистецтві?

Спільним у зображенні людей і чарівних істот у літературі та образотворчому мистецтві є прагнення передати характер, внутрішню суть персонажів через їхню зовнішність. Відмінне те, що в літературі портрет створюється словом, а в малярстві – за допомогою ліній, барв, світлотіні.

Що найбільше запам’яталося з казки? Назви яких квітів ти тепер знаєш?

Найбільше мені запам’яталися з казки дивовижні пригоди Павлуся і Лелії, поетичні описи квітів, зворушливий образ Мар’яни. Я дізналася назви таких квітів, як лілея, тоя, канупер, любисток, барвінок.

Що із прочитаної казки залишилося для тебе нез’ясованим?

Можливо, не до кінця зрозумілими залишилися для мене деякі символічні образи та підтексти казки. Але це лише привід перечитати цей прекрасний твір, відкриваючи в ньому нові глибини.

Як ти оцінюєш свої знання літературної казки «Лелія» Лесі Українки після виконання завдань підручника?

Після виконання завдань підручника я оцінюю свої знання казки “Лелія” як досить ґрунтовні. Я зрозуміла головні ідеї твору, розібралася в системі образів, навчилася характеризувати персонажів, аналізувати портрети. Ця робота допомогла мені глибше відчути красу і мудрість чудової казки Лесі Українки.

 

Залишити коментар

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Прокрутка до верху