Дидактичні ігри з природознавства







Збирання врожаю

Дидактична мета: формувати узагальнене уявлення про овочі та фрукти.

Зміст

Гру проводять на прогулянці. Діти об'єднуються у дві групи — «овочі» і «фрукти». Відповідно кожна дитина — це якийсь «овоч» або «фрукт». Обирають «садівника». Креслять два великих кола. Один — «город», другий — «сад». Усі діти стоять довільно.

Садівник. Зберу я овочі в городі й фрукти в саду, добре і сито зиму проведу! Після слова «проведу» всі діти намагаються потрапити у своє коло і втекти від «садівника». Він ловить дітей, які перебувають поза колом. Ті, кого піймав «садівник», і ті, хто забіг не у своє коло, дають фанти. Гру повторюють декілька ра­зів. Потім ті, хто програли, виконують завдання у фанти: розповідають усе, що знають про овоч чи фрукт, який зображували.

Де що росте?

Дидактична мета: закріплювати знання дітей про рослини, їх зовнішній вигляд, місце вирощування.

Зміст

Діти об'єднуються у 5 груп: «сад», «город», «поле», «ліс», «квітник». Потім кожній групі дають комплект малюнків із зображенням рослин (згодом, коли діти навчаться читати, можна пропонувати список з написаними назвами рослин). За командою вихователя кожна група відбирає, що росте на ній. Виграє група, яка впоралася найшвидше.

Методична вказівка

Гру можна проводити не лише в класній кімнаті, а й на прогулянці. Діти так само об'єднуються у групи. Кожна повинна назвати своїх «жителів». Виграє група, яка назвала більше рослин.

Дітки на гілці

Дидактична мета: закріплювати знання дітей про плоди рослин.

Зміст

Вихователь описує плід фруктового дерева, його зовнішній вигляд, смакові якості.

Вихователь. Відгадайте, які це дітки і з якої гілки?

Виграє той, хто першим правильно назве плід і дерево, на якому він росте.

Методична вказівка

Після декількаразового повторення можна запропонувати дітям самим придумати опис плода і загадати товаришам. Можна провести аналогічну гру із описом овочів.

Що зайве?

Дидактична мета: учити дітей класифікувати об'єкти живої природи.

Зміст

Вихователь називає якусь групу рослин (квіти, дерева, фрукти, овочі і т. ін.), але поміж них є предмет іншого виду. Діти плесканням у долоні знаходять помилку.

Знайди дерево

Дидактична мета: закріплювати знання дітей про зовнішній вид і назву дерев.

Зміст

Гру проводять під час прогулянки. Вихователь розглядає з дітьми дерева (гілки, листя, кору), уточнює назви, після чого пропонує дітям пограти в гру. Вихователь описує одне з дерев, але не показує на нього, а діти за командою «Раз, два, три — біжи!» повинні підбігти до дерева, яке описував педагог. Виграє той, хто правильно визначив дерево.

Відгадай, що в руці?

Дидактична мета: учити дітей виділяти суттєві ознаки овочів (фруктів), визначати за частиною ціле.

Зміст

Діти по черзі опускають руку в торбинку, не заглядаючи в неї, беруть до рук який-небудь овоч або фрукт, що знаходяться там, описують його, а решта дітей відгадують. Програє той, хто неправильно опише або неправильно відповість.

Де росте?

Дидактична мета: закріплювати знання про рослини та місце вирощування.

Зміст

Вихователь кидає дітям по черзі м'яч і називає рослину. Учень, який піймав м'яч, повинен швидко відповісти, де вона росте — в саду, лісі, полі, на городі.

Ріст, розвиток, властивості тварин Відгадай!

Дидактична мета: закріплювати, уточнювати, систематизувати знання дітей про тварин; виховувати пізнавальний інтерес, кмітливість; розвивати умілість, витривалість.

Зміст

Гру можна проводити і в класі, і на прогулянці. Діти об'єднуються у команди, одне одному загадують загадки. Ті, хто загадують, між собою домовляються, про яку тварину показуватимуть пантоміму.

Орієнтовний діалог

—  Де ви були?

—  У полі (озері, лісі тощо).

— Що ви там робили?

— Ми покажемо, відгадайте!

Після цих слів діти показують, як харчується, рухається тварина. Команди- суперники відгадують. За правильну відповідь команда отримує фант. Гру повторюють 4-5 разів. Виграє та команда, у якої виявиться більше фантів.

Хто де живе?

Дидактична мета: закріплювати та поглиблювати знання про тварин, їх зовнішній вигляд, а також місце проживання.

Зміст

Діти об'єднуються у 4 команди — «Ліс», «Водойма», «Свійські тварини», «Птахоферма». Потім кожній підгрупі пропонують комплект малюнків (коли діти

навчаться читати, можна запропонувати список тварин) із зображенням тварин. За командою вихователя учні відбирають малюнки із зображенням «своїх» тварин (наприклад, група «ліс» вибирає лисицю, вовка, ведмедя, зайця і т. ін.); «водойма»

—  качку, лебедя, жабу, рибу і т. ін). Виграє та група, яка впоралася із завданням першою.

Методична вказівка

Цю гру можна проводити на прогулянці. Діти об'єднуються в підгрупи («ліс», «водойма» і т. ін.). Потім за командою вихователя за певний проміжок часу називає «своїх» мешканців. Виграє та група, яка назвала більшу кількість тварин.

Упізнай тварину

Дидактична мета: розвивати вміння порівнювати, зіставляти, пізнавати ціле за частинами; закріплювати знання про властивості тварин.

Зміст

Вихователь описує тварину, а діти повинні за описом назвати її. Виграє той, хто першим відгадає.

Методична вказівка

До опису можна залучати дітей. Виграє той, хто дасть більше правильних описів.

Назви зайве

Дидактична мета: учити дітей класифікувати об'єкти живої природи.

Зміст

Вихователь виставляє набір малюнків або називає певну групу тварин (наприклад, комахи, птахи, риби і т. ін.), але поміж них одна тварина — іншого виду. Діти повинні плесканням у долоні знайти помилку.

Літає, повзає, плаває, скаче, бігає

Дидактична мета: закріплювати знання про способи пересування тварин; розвивати увагу, швидкість реакції.

Зміст

Вихователь називає тварину, а діти хором називають спосіб його пересування,

(наприклад: вуж (повзає), жаба (скаче), заєць (бігає), кит (плаває)).

Хто це?

Дидактична мета: закріплювати знання дітей про тварин та їх повадки.

Зміст

Учні по черзі беруть малюнки у ведучого, але так, щоб діти не бачили, що там намальовано. Той, хто витягнув малюнок, імітує голос і рухи зображеної на ньому тварини, а решта відгадує, що це за тварина.

Хто завітає до ведмедя на гостину?

Дидактична мета: закріплювати знання дітей про тварин, зокрема про те, що вони їдять.

Зміст

На набірному полотні вихователь викладає предметні малюнки із зображенням моркви, гриба, горішка, насіння і т. ін. Ігрова ситуація: «ведмедик»

чекає на гостей і приготував для них гостинці. Учні повинні відгадати, на кого чекає «ведмідь».

Хто першим фінішує?

Дидактична мета: розвивати пізнавальний інтерес; ознайомити з темпом руху тварин.

Зміст

На набірному полотні виставлені предметні малюнки: ведмідь, заєць, черепаха і т. ін. Ігрова ситуація: тварини — спортсмени. Учні повинні визначити, хто із цих тварин фінішує першим.

Сезонні зміни в природі. Буває чи ні

Дидактична мета: формувати узагальнені уявлення про сезонні зміни в природі.

Зміст

Вихователь визначає пору року, називає різні зміни в природі, а діти відповідають: «Буває» чи «Ні» (наприклад: «Весна. Розтанув сніг, потекли струмки, ведмідь прокинувся». — «Буває», «Листя з дерев опало».— «Не буває»).

Методична вказівка

Цю гру можна проводити чотири рази на рік, тобто в кожну пору року.

Чия розповідь краща

Дидактична мета: учити дітей помічати зміни в природі; розвивати зв'язне мовлення.

Зміст

Гру проводять під час прогулянки. Вихователь пропонує дітям описати пейзаж (назвати влучні слова, порівняння і т. ін.).

Паличко, зупинись!

Дидактична мета: учити добирати образні слова про пори року; активізувати словник учнів.

Зміст

Учні утворюють коло, вихователь — посередині. Г ру проводять у вигляді естафети: діти називають слова і водночас передають паличку по колу. Про те, на яку тему слова, домовляються раніше (наприклад, про зиму). Вихователь пропонує дібрати слова про зимову погоду і дає паличку одному із дітей. Той називає перше слово (морозна) і передає паличку наступному учасникові гри і т. ін. Таким чином діти добирають багато слів (вітряна, холодна, сніжна і т. ін.). Якщо гравець повторює вже назване слово або тривалий час не може знайти інше, вихователь говорить: «Стоп! Паличко, зупинись!» — і цей учень залишає коло.

Що приніс поштар?

Дидактична мета: учити складати усну розповідь за малюнками; розвивати зв'язне мовлення.

Зміст

«Поштар» приносить дітям листівку. Отримавши її, учень розповідає про те, що зображене на ній. Решта учнів слухають і визначають, про яку пору року йдеться.

Відгадай

Дидактична мета: закріплювати знання про пори року; розвивати кмітливість.

Зміст

— Відгадайте загадки!

Кружляє ніжно білий пух,

Міняє зайчик свій кожух,

Вдягає лиска рукавички,

Співають весело синички,

Ведмідь в барлозі вже дріма...

Яка пора скажіть? (Зима)

В небі ластівка летить,

З вітром листя шелестить,

Воду п'є лелека.

Сонце палить. Спека.

Дозріває жито.

Яка пора? (Літо)

Все у зелені довкола:

Пасовище, ліс і поле.

Мчать струмочки од ріки,

Ліплять гнізда ластівки,

І в сороки новина,—

Облітала всіх вона,

Сповіщаючи: «... (Весна)».

В зеленім лісі побував Якийсь художник — і поволі Дерева перефарбував У золотисто-жовтий колір.

—  Ти хто така? — я здивувавсь.

—  Чому тебе не бачив досі?

—  Ти придивися,— хтось озвавсь.

—  І ти тоді побачиш... (осінь).