Аналіз твору Франка "Мойсей"


Іван Франко "Мойсей" аналіз твору

Автор: Іван Франко, 1905 рік

Жанр: філософська ліро-епічна поема

Літературний рід: ліро-епос

Стиль: неоромантизм.

Напрям: модернізм.

Віршовий розмір поеми: анапест (пролог написано ямбом).

Тема: зображення “смерті Мойсея як пророка, не признаного своїм народом”.

Ідея: це заклик до дії змінити Україну. Потрібні люди, які вірять у майбутнє та назавжди позбудуться рабської психології й почнуть будувати нове життя.

Основна думка: автор вважає, що, попри важкі випробування, українці зрештою знайдуть щастя.

Головні герої:

  • ліричний герой,
  • головний герой Мойсей,
  • князь конюхів Єгошуа;
  • Єгова (Бог);
  • єврейський народ;
  • супротивники Мойсея — Авірон та Датан;
  • Азазель - демон пустелі.

Сюжет твору "Мойсей": сорок років єврейський народ, який вийшов з єгипетської неволі та ось-ось повинен був досягти своєї землі обітованої, втратив надію та зневірився, тільки Мойсей продовжував вірити.

Датан й Авірон пропонують закидати камінням Мойсея. Мойсей вийшов на широкий майдан, став на камінь та виголомив промову (невже доведеться розтоптати, «як гнилу колоду», того, кого «батьки звали батьком народу»?). Мойсей застерігається від Божого гніву, бо він визначений долею. Мойсей розповідає притчу про дерева і їх значення в його тлумаченні. Мойсей сміливо звертається до тих, хто раніше не слухав його, але тепер він знає, що їм не уникнути загибелі, якщо вони вчинять неправильно.

Авірон насміхається й наводить контраргументи (він не вірить у Єгову й пропонує євреям поклонятись іншим богам — Ваалу й Астарті). Датан звинуватив Мойсея, що євреїв з Єгипту вийшло сотні тисяч, а сьогодні лишилося їх мало та закликав народ закидати камінням пророка, проте ніхто не наважився зробити це — але виганяють з табору Мойсея, пророк підкоряється, прощається з народом і йде у степ.

Мойсей звертається до Бога, але у відповідь чує голос злого духа пустелі Азазеля, котрий намагається довести йому марність справи, якій пророк присвятив життя. Мойсей упадає в розпач, і на якусь мить його охоплюють сумніви, але у цей час з’являється Єгова й пояснює Мойсею, для чого він вивів синів Ізраїлю з Єгипту. Оскільки Мойсей засумнівався, йому призначено було, уже побачивши обіцяний край, не ступити до нього і вмерти перед самим порогом своєї мети. Раптом в оточенні парубоцтва з’являється князь конюхів Єгошуа й закликає євреїв до походу, до бою, ще мить — і всі зірвуться й ліниві кочівники перетворяться на завойовників, героїв.

Авірона поб’ють камінням, а Датана повісять.