Схарактеризуй візантійську мозаїку (композицію, кольори, орнаменти). Зверни увагу на пози й жести зображуваних, коштовний одяг.
На цій візантійській мозаїці зображено імператора Юстиніана з його почтом.
- Композиція: Фігури розташовані в один ряд, вони статичні та плоскі, ніби “зависли” у просторі. Центральне місце займає імператор Юстиніан, що підкреслює його велич. Над головою імператора зображено німб — символ святості. Вся композиція виглядає урочистою та офіційною.
- Кольори та орнаменти: У мозаїці переважає золотий колір, який створює відчуття розкоші та божественного сяйва. Також використовуються яскраві кольори в одязі та на щиті воїна — білий, зелений, червоний. По краях мозаїки видно гарний орнамент з геометричними візерунками.
- Пози та жести: Пози фігур дуже стримані та формальні. Вони стоять прямо, дивлячись перед собою. Імператор тримає в руках велику золоту чашу, а священник поруч із ним — хрест. Ці жести є символічними і вказують на релігійну церемонію.
- Одяг: Одяг персонажів дуже коштовний та пишний. Імператор одягнений у розкішну багряну туніку, закріплену дорогоцінною застібкою (фібулою). Священнослужителі та придворні вбрані у світлі шати з орнаментами. Такий дорогий одяг показує багатство та могутність Візантійської імперії.
Поміркуй, яке емоційне послання втілює жест Архангела Михаїла. Опиши свої враження від кольорової символіки ікони, її коштовного оздоблення золотом, емаллю, орнаментом.
Жест Архангела Михаїла, з піднятою правою рукою, виглядає дуже спокійним і водночас владним. Мені здається, це жест благословення. Він немов передає якесь важливе божественне послання, виступаючи посередником між небесним і земним світом.
Кольори на іконі вражають своєю яскравістю. Головний колір — золотий, він усюди: на тлі, на волоссі, на одязі. Золотий колір символізує божественне світло, і через це вся ікона ніби світиться зсередини, створюючи урочисте враження. Яскраві вставки емалі на одязі роблять образ ще багатшим.
Оздоблення ікони дуже коштовне. Використання великої кількості золота, емалі та складного орнаменту по краях підкреслює велич і святість Архангела. Візантійські майстри справді вміли передати духовність через такі розкішні матеріальні засоби. Все разом створює враження неймовірної краси та майстерності.
Пригадай пам’ятки художньої культури України періоду Київської держави, які внесено до Списку об’єктів всесвітньої спадщини ЮНЕСКО.
До Списку об’єктів всесвітньої спадщини ЮНЕСКО внесені Собор Святої Софії в Києві та Києво-Печерська лавра.
Порівняй собори княжої доби, визнач форми куполів.
Порівнюючи собори, зображені в підручнику, можна помітити, що вони мають спільні та відмінні риси.
- Спасо-Преображенський собор у Чернігові є багатокупольним, що було важливою ознакою тогочасного будівництва. Його центральний купол та менші куполи навколо нього мають витягнуту, схожу на шолом форму (шоломоподібну).
- Успенський собор у Володимирі має один великий купол, який також є шоломоподібним.
- Успенський собор у Галичі (на малюнку-реконструкції) теж має один купол.
Отже, для соборів княжої доби були характерні шоломоподібні та напівсферичні форми куполів.
Пригадай особливості старослов’янських шрифтів, буквиць. Розкажи про розвиток мистецтва книги, орієнтуючись на подані ілюстрації і знання, набуті на уроках мистецтва й історії у попередні роки.
Старослов’янські шрифти були дуже красивими та декоративними. Літери писали вручну, тому кожна книга була унікальною. Особливо гарно прикрашали буквиці — перші літери розділу. Їх робили великими, розмальовували різними кольорами та орнаментами.
Мистецтво створення книг у Київській державі дуже розвинулося після прийняття християнства, адже для богослужінь були потрібні церковні книги. Ці книги створювали у спеціальних майстернях, часто при монастирях, наприклад, у Києво-Печерському.
На ілюстрації ми бачимо приклад з найдавнішої рукописної книги Русі-України — Остромирового Євангелія. Мініатюра «Євангеліст Лука» дуже яскрава, з використанням золотого кольору, що робить її схожою на ікону. Вся сторінка прикрашена гарною орнаментальною рамкою. Це показує, що рукописні книги були справжніми витворами мистецтва. Історія навіть зберегла імена майстрів, наприклад, Григорія, який і створив мініатюри до цієї книги, та іконописця Аліпія з Києво-Печерського монастиря, зображеного на гравюрі.
Схарактеризуй художні особливості фресок і мозаїк собору (композиція, колорит, виразність поз і поглядів). Що саме, на твою думку, посилює відчуття святковості й урочистості?
Мозаїки та фрески Софійського собору створюють єдиний ансамбль, який гармонійно поєднується з архітектурою.
- Композиція: У мозаїках головні фігури розташовані в ключових місцях собору. Наприклад, у куполі зображено Христа Пантократора (Вседержителя), а в центральному вівтарі — величезну постать Богоматері Оранти з піднятими в молитві руками. Фрески ж займають стіни, арки та стелю, і на них, крім біблійних сюжетів, є і світські, наприклад, сцени з життя князів або фреска «Скоморохи», яка зображує музикантів та акробатів.
- Колорит: Мозаїки вражають багатством кольорів, яких налічують 177 відтінків. Головним є золотий колір, який створює мерехтливе тло, що ніби випромінює небесне світло. На фресках, як видно на зображенні «Скоморохів», кольори більш стримані, переважають зелені та сині відтінки.
- Виразність поз і поглядів: Пози святих на мозаїках величні та урочисті, як у Богоматері Оранти. Їхні погляди сповнені спокою та духовності. А от на фресці «Скоморохи» фігури зображені в русі — музиканти грають на інструментах, а акробати виступають, що створює відчуття жвавості.
На мою думку, відчуття святковості й урочистості посилює саме золоте тло мозаїк, яке змушує зображення сяяти, багатство палітри та величні фігури, які дивляться на тебе з висоти купола та стін. Це створює враження дивовижного, неземного видовища.
Яка інформація про музику і танець збереглася на чаші із Чернігова? На якому інструменті музикант акомпанує танцівниці?
На цьому фрагменті чаші із Чернігова зображено сцену, яка розповідає про музику та танці в Русі-Україні. Ми бачимо двох людей: одна фігура танцює, а інша грає на музичному інструменті. Це свідчить про те, що музика і танці були частиною життя людей того часу.
Музикант акомпанує танцівниці на гуслях — це стародавній струнний інструмент, на якому грали, перебираючи струни. Про гру на гуслях також згадується у «Слові о полку Ігоревім».
Кувикли Тулумбас Окарина? Які з інструментів на ілюстраціях тобі вже відомі? З яких матеріалів, на твою думку, їх виготовляли?
З цих інструментів мені найбільше знайома окарина, бо вона схожа на свищик. Інші два бачу вперше.
На мою думку, ці інструменти виготовляли з таких матеріалів:
- Кувикли (схожі на флейту Пана) робили, мабуть, з очерету або тонких дерев’яних трубочок, зв’язаних разом.
- Тулумбас — це великий барабан, тому його корпус, скоріш за все, зроблений з дерева або металу, а зверху натягнута шкіра тварини.
- Окарина виглядає так, ніби її виліпили з глини, а потім обпалили, як горщик.
Варіант 2. Створи ескіз мозаїки (квіти, птахи тощо) для оформлення інтер’єру
1. Назви ознаки візантійського стилю в культовій архітектурі й монументальному живописі.
Ознаками візантійського стилю в архітектурі є хрестоподібний план храму, майстерна цегляна кладка на фасадах та вікна, об’єднані арками. Всередині простір поділяється на три нефи, а стовпи з арками підтримують купол. У монументальному живописі (мозаїках та фресках) зображення були плоскими, використовували символи, німби над головами святих, а для розкоші — багато золота та яскравих кольорів.
2. Поясни, як ти розумієш термін синтез мистецтв на прикладі двох шедеврів — соборів Святої Софії у Стамбулі та Києві.
Синтез мистецтв — це гармонійне поєднання різних видів мистецтва в одному творі. У соборах Святої Софії в Стамбулі та Києві це проявляється в тому, як архітектура, живопис і музика створюють єдине враження. Розкішні мозаїки та фрески не просто прикрашають стіни, а є частиною архітектурного задуму, доповнюючи його та підкреслюючи велич простору. А церковний хоровий спів, який лунав під куполами, посилював відчуття урочистості та духовності, об’єднуючи всі елементи в одне ціле.
3. Розкажи про особливості церковної музики Візантії та Київської держави.
Церковна музика Візантії та Київської держави була переважно одноголосною та виконувалася хором без інструментального супроводу (а капела). Мелодії записували спеціальними знаками — невмами у Візантії та «крюками» (знаменами) на Русі. Основою богослужіння був знаменний розспів. Хоча спочатку Русь-Україна перейняла візантійські канони, з часом під впливом місцевих традицій одноголосний спів розвинувся у багатоголосся.
4. Які ти знаєш інструменти епохи Русі-України?
В епоху Русі-України існувало багато різних музичних інструментів. Серед них:
- Струнні: гудок (смик), гуслі, лютня, ліра (кіфара).
- Духові: сурми, роги, труби, сопілки, окарини, кувикли, волинки, жалійки та, можливо, навіть пневматичний орган.
- Ударні: бубни, накри (парні барабанчики), тулумбас, тарілки (кімвали), кротали (тріскачки), дзвіночки.
Досліди нумізматику й банкноти, присвячені Собору Святої Софії.
На зображенні показані пам’ятна монета та банкнота, присвячені Софійському собору.
На одній стороні монети зображено знамениту мозаїку Богоматері Оранти, яка є у соборі, а по колу йде напис «ТИСЯЧОЛІТТЯ СОФІЇ КИЇВСЬКОЇ». На іншій стороні — сам собор Святої Софії та напис «НАЦІОНАЛЬНИЙ БАНК УКРАЇНИ».
Також собор зображено на банкноті номіналом 2 гривні. Це показує, наскільки важливою є ця пам’ятка для України, якщо її зображують на грошах.
Склади рекламний сторителінг за зображеннями на марках.
Уявіть, що ви тримаєте в руках не просто марки, а ключ до подорожі крізь тисячу років!
Подивіться сюди: ось вона, Софія Київська, якою її задумали тисячу років тому — велична, могутня, справжній символ мудрості нашої землі. Це серце Києва, яке б’ється вже стільки століть.
А тепер погляньте на її золоті куполи, що сяють на іншій марці, запрошуючи завітати в гості. Але справжні дива починаються всередині! Одна марка відкриває нам таємницю давніх фресок, де оживають сцени з життя святих, які бачили ще князів.
Та найголовніше — підніміть очі догори! Просто з купола, як видно на цій унікальній марці, на вас дивиться сам Христос Пантократор в оточенні ангелів. Цей погляд пронизує час і торкається душі кожного, хто його бачить.
Кожна з цих марок — це не просто шматочок паперу, це частина величної історії, до якої можна доторкнутися. Купуйте, колекціонуйте та відчуйте подих тисячолітньої легенди
Подібно до майстрів / майстринь середньовіччя створи ескіз реконструкції пневматичного органа епохи Русі-України.