2. Органи та фізіологічні системи людини й тварин

Зміст

Поміркуйте й обговоріть ситуацію

Ви вже масте певну уяву про деякі функції свого тіла. Наприклад, серце часто описують як орган, який завжди працює й ніколи не відпочиває. Справді, можна прислухатися й почути власне серце будь-якої хвилини.

Але як можна дізнатися про справжню роботу серця й переконатися, що воно не відпочиває? А може, відпочиває? Якщо відпочиває, то в який спосіб? Навіщо нам потрібні наукові знання щодо будови й функціонування органів власного тіла?

Дізнатися про справжню роботу серця можна за допомогою спостережень (наприклад, вимірювання пульсу, прослуховування серця) та спеціальних наукових методів, як-от електрокардіограма. Серце працює постійно, але під час сну чи відпочинку його ритм сповільнюється – це і є своєрідний «відпочинок», коли навантаження на серце зменшується, але воно не зупиняється, а продовжує перекачувати кров.

Наукові знання про будову й функціонування органів потрібні, щоб розуміти, як працює наш організм, як підтримувати здоров’я, правильно реагувати на зміни у самопочутті та запобігати хворобам. Це допомагає пояснити, чому органи не можуть повністю «відпочивати», а лише змінюють інтенсивність роботи залежно від потреб організму.

Розв’язання проблемних питань і завдань із теми

Як різні фізіологічні системи працюють в організмі людини, яка, скажімо, біжить марафон? Зверніть увагу, як узгоджена їхня робота.

Під час марафону:

  • М’язова та скелетна системи забезпечує рух.
  • Дихальна система постачає кисень.
  • Кровоносна система транспортує кисень і поживні речовини до м’язів.
  • Нервова система координує роботу органів.

Усі системи працюють узгоджено для підтримки руху, постачання енергії та підтримання гомеостазу.

Індивідуальна робота

Прочитайте фрагмент статті, використавши перекладач для незнайомих слів. Які фізіологічні системи описані в тексті? Які функції вони виконують? Обґрунтуйте взаємозв’язки між фізіологічними системами та їхніми функціями.

Які фізіологічні системи описані в тексті?

У тексті описані три фізіологічні системи:

  • Опорно-рухова (musculoskeletal system)
  • Дихальна (respiratory system)
  • Травна (digestive system)

Які функції вони виконують?

  • Опорно-рухова система підтримує форму тіла і дає змогу рухатися.
  • Дихальна система забезпечує кисень для клітин і виводить вуглекислий газ.
  • Травна система забезпечує організм енергією, виділяючи поживні речовини з їжі.

Обґрунтування взаємозв’язків між системами та їхніми функціями

Ці системи тісно пов’язані: рух (опорно-рухова система) потребує енергії, яку дає травна система, а для окиснення цієї енергії потрібен кисень, що постачає дихальна система. Таким чином, вони працюють узгоджено, забезпечуючи життєдіяльність організму.

Знайдіть Інформацію й виконайте завдання

Оберіть дві відомі вам фізіологічні системи й поясніть, які функції вони виконують і як вони пов’язані між собою. Зробіть висновки.

Обрані системи: кровоносна і дихальна

Функції:

  • Кровоносна система транспортує кров, кисень, поживні речовини та виводить вуглекислий газ.
  • Дихальна система забезпечує надходження кисню в організм і видалення вуглекислого газу.

Взаємозв’язок: Кисень із повітря потрапляє до легень (дихальна система), звідти через альвеоли переходить у кров (кровоносна система) й розноситься до клітин тіла. Вуглекислий газ із клітин переноситься кров’ю назад у легені для видиху.

Висновок: Кровоносна й дихальна системи тісно співпрацюють: разом забезпечують клітини киснем і видаляють продукти обміну, що необхідно для життя організму.

Завдання

Розгляньте малюнки й увідповідніть підписи з термінами англійською мовою. Перекладіть з англійської назви органів тварин і людини: brain, esophagus, trachea, lungs, heart, stomach, liver, spleen, rectum, spinal cord, kidney.

  • Головний мозок – brain
  • Стравохід – esophagus
  • Трахея – trachea
  • Легені – lungs
  • Серце – heart
  • Шлунок – stomach
  • Печінка – liver
  • Селезінка – spleen
  • Пряма кишка – rectum
  • Спинний мозок – spinal cord
  • Нирка – kidney

Відкритий мікрофон

Що я знаю про своє тіло та його зміни: який у мого тіла тип симетрії, розмір одягу та взуття, як із часом змінюється мій зріст?

У мого тіла двобічна симетрія. Мій розмір одягу та взуття залежить від віку та росту, наприклад, зараз це приблизно 44 (одяг) і 39 (взуття). Зріст із часом збільшується, особливо активно в підлітковому віці, що підтверджується антропометричними дослідженнями: у дітей і підлітків довжина тіла щороку зростає, а потім цей процес сповільнюється.

Запитання і завдання

1. Як побудовані органи організму тварини та людини?

Органи складаються з кількох типів тканин, які разом виконують певну функцію. Наприклад, стінки кишки утворені сполучною, гладенькою м’язовою та епітеліальною тканинами.

2. Які тканини формують скелетні м’язи? Які тканини формують мозок?

Скелетні м’язи побудовані з посмугованої скелетної м’язової тканини, а мозок складається з нервової тканини.

3. Клітина, тканина, орган, організм є системами. Що в них спільного і в чому виявляється їхня різниця?

Усі ці рівні – це системи, бо складаються з частин, які взаємодіють для виконання певної функції. Клітина – найменша жива система. Тканина – це група подібних клітин. Орган – структура з різних типів тканин. Організм – цілісна система з усіх органів і тканин.

4. Чи може якась структура бути одночасно і системою, і компонентом системи? Відповідь обґрунтуйте.

Так, наприклад, орган сам по собі є системою з кількох тканин, але водночас він є частиною більшої фізіологічної системи, як-от серце у складі кровоносної системи. Це виглядає дуже логічно і наочно показує, як усе в організмі взаємопов’язано.

5. Чому клітини епітеліальних тканин щільно прилягають одна до одної? З якими функціями це пов’язано?

Клітини епітелію щільно прилягають, щоб створити надійний бар’єр, який захищає організм від проникнення мікроорганізмів і втрати рідини. Саме завдяки цьому епітелій добре виконує захисну й бар’єрну функції.

Залишити коментар

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Прокрутка до верху