13-14. Ідеали та образи Ренесансу

Назад до змісту

Проаналізуй особливості споруд доби Ренесансу. Як досягнуто ритмічності архітектурних елементів на фасадах? Поясни роль симетрії. Які деталі успадковано з античного зодчества?

Архітектурі епохи Ренесансу були властиві симетрична композиція, пропорційність, чіткість і раціональність у побудові планів. Фасади чітко ділилися на поверхи та увінчувалися фронтонами.

Ритмічність архітектурних елементів на фасадах досягалася завдяки ритмічному чергуванню вікон, колон та пілястр.

Симетрія відігравала ключову роль, адже симетрична композиція була однією з головних прикмет нового архітектурного стилю.

З античного зодчества були успадковані такі елементи, як ордери, куполи, карнизи та колони, оскільки митці Ренесансу прагнули відродити інтерес до античної спадщини.

Варіант 1. Зобрази краєвид навколо портретованої особи епохи Ренесансу. Застосуй техніку сфумато, яку можеш роздивитися на портреті Джоконди Леонардо да Вінчі. Поміркуй, чому ця картина коштує один мільярд доларів.

Картина “Джоконда” (Мона Ліза) Леонардо да Вінчі має таку високу вартість з кількох причин. По-перше, її написав геній епохи Відродження — Леонардо да Вінчі. По-друге, художник застосував новаторську техніку сфумато, завдяки якій контури стали м’якими, а переходи між тонами — плавними, що надало портрету загадковості. По-третє, це один з найвідоміших творів мистецтва у світі, який має величезне історичне та культурне значення. Загадкова посмішка Мони Лізи століттями викликає захоплення та суперечки. Хоча картина не продається, її страхова вартість є надзвичайно високою, що й відображає її унікальність та всесвітню славу.

Варіант 1. Зобрази краєвид навколо портретованої особи епохи Ренесансу. Застосуй техніку сфумато, яку можеш роздивитися на портреті Джоконди Леонардо да Вінчі. Поміркуй, чому ця картина коштує один мільярд доларів.

Варіант 2. Намалюй парний портрет літературних героїв доби Відродження (Ромео і Джульетта, Дон Кіхот і Санчо Панса та інші) (техніка на вибір)

Намалюй парний портрет літературних героїв доби Відродження (Ромео і Джульетта, Дон Кіхот і Санчо Панса та інші) (техніка на вибір)

Назви відомі архітектурні споруди доби Відродження і опиши особливості інтер’єру та екстер’єру.

Відомими архітектурними спорудами доби Відродження є собор Санта-Марія-дель-Фьоре у Флоренції та собор Святого Петра в Римі.

  • Екстер’єр цих споруд вирізняється симетричною композицією, пропорційністю та чітким поділом фасадів на поверхи. Використовувалися такі елементи, як куполи (наприклад, елегантний купол Брунеллескі або 16-гранний купол Мікеланджело), колони, карнизи та фронтони, що створювало ритмічність.
  • Інтер’єр характеризувався світлим простором та чітким поділом на елементи. Наприклад, у капелі Пацці архітектор Брунеллескі акцентував на геометрично досконалих формах: прямокутних, квадратних та круглих.

Чому на твою думку станкова скульптура набула поширення в епоху Ренесансу?

На мою думку, станкова скульптура набула поширення, бо митці Ренесансу, як і античні майстри, звеличували красу людського тіла та прагнули передати не лише зовнішність, а й духовну досконалість людини. Створення окремих, самостійних статуй (станкових творів), як-от “Давид” Мікеланджело, дозволяло повністю зосередитися на образі героя, його характері та емоціях, що відповідало ідеалам гуманізму тієї епохи.

Які новації виникли в живописі Ренесансу? Яке місце посідав у ньому портрет?

У живописі Ренесансу виникли важливі новації, зокрема техніка сфумато, винайдена Леонардо да Вінчі. Вона дозволяла створювати м’які, плавні переходи тонів і розмиті контури. Художники також створювали складні багатофігурні композиції, сповнені динаміки, як у фресці Рафаеля “Афінська школа”. Портрет посідав важливе місце, адже він дозволяв втілити ідеали гуманізму, звеличуючи красу та гідність людини.

Схарактеризуй сакральну і світську музику Відродження.

Сакральна музика досягла вершини у жанрі меси, яка складалася з п’яти частин. Яскравим представником був Джованні Палестріна, чия музика вирізнялася простими наспівами та світлою фактурою. Також використовувався антифонний спів, тобто перегук двох хорів.

Світська музика активно розвивалася завдяки нотодрукуванню та аматорському музикуванню. З’явилися нові вокальні (шансон, мадригал) та інструментальні (прелюдія, токата) жанри. Популярним інструментом стала лютня. Головною новацією світської музики стала поява гомофонного стилю, де є головна мелодія та акомпанемент, а також зародився новий жанр — опера.

Мистецький проект. Колективна тема «Титани Відродження». Досліди творчість одного з митців Ренесансу який тебе найбільше вразив і зацікавив. Самостійно створи презентацію «До портретної галереї».

Для цього проєкту можна обрати одного з геніальних митців, згаданих у тексті, наприклад, Леонардо да Вінчі, Мікеланджело або Рафаеля, і дослідити їхню творчість, щоб створити цікаву презентацію.

До новорічної вечірки підготуйте й розіграйте з друзями і подругами сценку про життя підлітків у стилі комедії дель арте.

Сценка «Новорічна вечірка в стилі комедії дель арте»

Дійові особи:

  • Коломбіна: Розумна і мила дівчина, яка влаштовує вечірку.
  • Арлекін: Її друг, веселий, але трохи незграбний.
  • Пульчинелла: Друг, який любить пожартувати й говорить усе, що думає.
  • Панталоне: Суворий сусід знизу, який ненавидить галас.

(Кімната прикрашена до Нового року. Коломбіна розставляє тарілки, Арлекін намагається повісити гірлянду. Пульчинелла сидить на дивані і скролить у телефоні.)

Коломбіна: Арлекіне, обережніше! Ти зараз заплутаєшся в цій гірлянді, як у павутинні.

Арлекін: (Намагаючись розплутати гірлянду) Та спокійно, Коломбіно! Зараз усе буде сяяти, як тисяча зірок! Головне, щоб Панталоне не почув.

Пульчинелла: (Не відриваючись від телефону) Ага, він почує, навіть якщо ми будемо дихати занадто голосно. У нього слух, як у кажана.

(Раптом у двері гучно стукають. Друзі завмирають.)

Коломбіна: (Пошепки) Це він! Арлекіне, вимкни музику!

(Арлекін кидається до колонки, але дорогою спотикається об килим і з гуркотом падає, зачепивши стіл з напоями. Двері відчиняються і на порозі з’являється розлючений Панталоне.)

Панталоне: Я так і знав! Що тут за землетрус? Ви що, слонів на вечірку запросили? Ану припиняйте цей безлад!

Арлекін: (Піднімаючись з підлоги) Добрий вечір, пане Панталоне! Ми тут… Новий рік зустрічаємо. Тихо. Дуже тихо.

Пульчинелла: Так тихо, що аж стіни дрижать.

Панталоне: Я вам покажу “тихо”! Зараз поліцію викличу!

(Коломбіна швидко бере тарілку з тортом і підходить до сусіда з наймилішою посмішкою.)

Коломбіна: Пане Панталоне, ми якраз хотіли вас запросити! Скуштуйте, будь ласка, наш новорічний торт. Ми спеціально для вас залишили найбільший шматок. Ми обіцяємо, що музики більше не буде.

(Панталоне суворо дивиться на Коломбіну, потім на торт. Його обличчя пом’якшується.)

Панталоне: (Бурчить) Ну… якщо торт… І якщо тихо… Добре, але ще один гучний звук – і ваш Новий рік закінчиться!

(Він бере торт і, все ще бурмочучи, виходить. Друзі полегшено видихають.)

Арлекін: Хух, пронесло! Коломбіно, ти просто геній!

Пульчинелла: Ага, торт рятує світ. З Новим роком, друзі!

Коломбіна і Арлекін (разом): З Новим роком

У ролі сценариста і режисера відеоролика «Ренесанс» добери разом із другом/подругою зразки інтерпретації вічної теми в мистецтві (у живописі та музиці) – «Ave Maria». Продумайте послідовність їх демонстрування та коментар диктора/дикторки за кадром. Подбайте про спільну професійну комунікацію (розподіл завдань, колегіальне толерантне обговорення, взаємодопомогу взаємооцінку).

Концепція: Відеоролик показує, як вічна тема “Ave Maria” (звернення до Діви Марії) втілювалася в живописі та музиці епохи Відродження, розкриваючи ідеали краси, духовності та гуманізму.

Ролі (розподіл завдань):

  • Режисер: Відповідає за візуальний ряд. Підбирає картини, продумує послідовність кадрів, переходи, акценти на деталях (крупні плани облич, рук, елементів тла).
  • Сценарист/Музичний редактор: Відповідає за текст диктора та музичний супровід. Підбирає музичні твори, що відповідають епосі та настрою картин, і пише коментар.

Етапи роботи:

  1. Спільне обговорення: Ви разом визначаєте загальний настрій ролика (спокійний, піднесений, урочистий) і ключові ідеї, які хочете донести.
  2. Добір матеріалу: Режисер і сценарист разом обирають фінальні картини та музику.
  3. Створення розкадровки та сценарію: Режисер створює послідовність візуальних образів, а сценарист пише текст диктора під кожен кадр.
  4. Взаємооцінка: Ви переглядаєте роботу одне одного, вносите правки, щоб музика, зображення і текст гармонійно поєднувалися.

Сценарій відеоролика

(Екран 1) – 0:00-0:15

  • Відео: Повільний наїзд на картину Сандро Боттічеллі “Мадонна Магніфікат”. Камера плавно рухається по колу (форма тондо).
  • Музика: Починає тихо звучати хорова композиція “Ave Maria” (наприклад, Якоба Аркадельта або Жоскена Депре). Музика спокійна, мелодійна.
  • Текст диктора: “Епоха Відродження… Час, коли образ Діви Марії став уособленням не тільки божественної святості, а й земної ніжності, материнської любові та краси. В образі Мадонни митці втілювали ідеал досконалої людини”.

(Екран 2) – 0:16-0:45

  • Відео: Крупний план обличчя Мадонни та Немовляти з картини Боттічеллі. Акцент на їхніх поглядах, витончених рисах, золотистих кольорах. Камера показує ніжні доторки їхніх рук.
  • Музика: Мелодія звучить виразніше, але зберігає спокійний характер.
  • Текст диктора: “У “Мадонні Магніфікат” Сандро Боттічеллі передає ліричний, майже поетичний настрій. Погляньте на цю ніжність у стосунках матері й дитини, на витонченість ліній та прозорість фарб. Кожна деталь сповнена гармонії та спокою”.

(Екран 3) – 0:46-1:15

  • Відео: Плавний перехід до картини Рафаеля Санті “Сікстинська Мадонна”. Спочатку показується загальний план, потім камера повільно наближається до обличчя Марії.
  • Музика: Музика змінюється на більш величну та урочисту, наприклад, фрагмент з меси Джованні Палестріни, який вважався вершиною духовної музики Ренесансу.
  • Текст диктора: “Інший погляд на цей вічний образ ми бачимо у Рафаеля. Його “Сікстинська Мадонна” — це не просто земна жінка, а Цариця Небесна, що йде назустріч людству. В її очах — і любов, і тривога за долю сина”.

(Екран 4) – 1:16-1:40

  • Відео: Крупний план обличчя Мадонни Рафаеля, потім — постаті святих і янголят унизу картини. Камера фокусується на глибині її погляду.
  • Музика: Музика досягає кульмінації, створюючи відчуття духовної величі.
  • Текст диктора: “Рафаель створив цей шедевр без попереднього ескізу, ніби побачивши його уві сні. Ця велична і водночас людяна постать стала одним із найвищих досягнень мистецтва Відродження, де божественне і земне зливаються в єдиному гармонійному образі”.

(Екран 5) – 1:41-2:00

  • Відео: Екран ділиться на дві частини: зліва — “Мадонна” Боттічеллі, справа — “Мадонна” Рафаеля. Потім кадри повільно зникають у затемненні.
  • Музика: Музика поступово затихає.
  • Текст диктора: “Так, через живопис і музику, тема “Ave Maria” розкрила головну ідею Ренесансу — оспівування краси, духовності та величі людського духу. Ідею, що залишається вічною”.

Залишити коментар

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Прокрутка до верху