11-12. Готика

Назад до змісту

На ілюстраціях знайди й опиши ознаки готичного стилю. У чому, на твою думку, виявляється велич готичної архітектури? Яким чином цього досягнуто?

Це високі, стрімкі конструкції з вежами та шпилями, які спрямовані вгору. Також помітні видовжені вікна, загострені арки та вікно-«роза» на фасаді. Фасади й портали соборів щедро прикрашені скульптурами та вигадливим декором, що створює враження «кам’яного мережива».

На мою думку, велич готичної архітектури виявляється у її прагненні до неба, у відчутті легкості та невагомості, незважаючи на те, що споруди зроблені з каменю. Вона вражає своєю масштабністю і водночас витонченістю деталей.

Такого враження досягнуто за допомогою архітектурних рішень: високих ажурних веж зі шпилями, стрілчастих арок та каркасної системи конструкцій, що дозволила зробити стіни тоншими. Замість фресок та мозаїк інтер’єр прикрашають величезні вітражі з кольорового скла, які наповнюють храм світлом і створюють містичну атмосферу. Все це разом створює ефект, ніби будівля «рине у небо, долаючи силу земного тяжіння».

Розглянь готичні мініатюри із зображенням співаків і музикантів. Які інструменти ти впізнаєш? Скільки лінійок на нотному стані? Чи відповідає це сучасній нотації?

На мініатюрах можна впізнати декілька музичних інструментів. Зокрема, там є лютня, про яку згадується в тексті як про найпоширеніший інструмент мандрівних музикантів. Також видно інші струнні інструменти, схожі на смичкові, і, можливо, переносний орган.

На зразку нотного запису, наведеному в підручнику, нотний стан має чотири лінійки. Це не відповідає сучасній нотації, оскільки зараз стандартний нотний стан складається з п’яти лінійок.

Створи ескіз вітража для вікна готичної стрілчастої форми (графітні й кольорові олівці, фломастери). Надихнути тебе на творчість може сюїта для оркестру «Церковні вітражі» О. Респігі.

ескіз вітража для вікна готичної стрілчастої форми

Порівняй романський і готичний стилі в архітектурі на прикладі відомих споруд. Поясни, як ти розумієш явище синтезу мистецтв у готичному храмі.

Романський та готичний стилі мають суттєві відмінності, які добре видно порівнюючи, наприклад, романської церкви Сен-Сернен в Тулузі та готичного собору Нотр-Дам де Парі.

  • Романський стиль (попередник готики) характеризується масивністю, товстими стінами, маленькими вікнами та напівциркульними (круглими) арками. Споруди виглядають приземкуватими, міцними та суворими, схожими на фортеці. Головний елемент — важкий кам’яний купол або склепіння, що тисне на стіни.
  • Готичний стиль, навпаки, прагне вгору, до неба. Для нього характерні високі стрілчасті арки, великі вікна, прикрашені вітражами, та каркасна система конструкції, що дозволила зробити стіни легшими. Це створює відчуття легкості та простору.

Синтез мистецтв у готичному храмі — це поєднання архітектури, скульптури та живопису (у вигляді вітражів) в єдине ціле для створення спільного враження. Архітектура створює простір, спрямований до Бога. Скульптура, що прикрашає фасади та інтер’єри, зображує святих, королів і навіть химер, які втілюють людські вади, доповнюючи архітектурні форми. А величезні вітражі замість фресок наповнюють храм кольоровим світлом, створюючи містичну атмосферу і «розповідаючи» біблійні історії. Усе це разом служить одній меті — вразити людину та наблизити її до божественного.

Опиши тематику готичних вітражів, особливості їх «прочитування». Які основні кольори в них переважають? Про що «розповідають» сюжети?

Тематика готичних вітражів переважно релігійна. На них зображували сцени зі Святого Письма. Наприклад, на вітражах капели Сент-Шапель у Парижі можна побачити 1134 біблійні сцени.

Особливість їх «прочитування» полягала в тому, що вони були «Біблією для неписьменних». Люди, які не вміли читати, могли «прочитати» сюжети, розглядаючи зображення в певній послідовності — зазвичай зліва направо і знизу догори.

У вітражах переважали яскраві та насичені кольори, найчастіше червоний, яскраво-синій і жовтий. Проходячи крізь таке скло, сонячні промені забарвлювали інтер’єр храму, створюючи неповторну гру світла.

Що нового ти дізнався/дізналася про мандрівних музикантів-поетів середньовіччя?

Я дізнався, що мандрівних митців у різних країнах називали по-різному: у Франції — трубадурами, труверами, жонглерами, у Німеччині — шпільманами, мінезінгерами, а в Русі-Україні — скоморохами. Це були справжні «універсальні майстри», які не тільки співали й грали на музичних інструментах (найчастіше на лютні), а й складали вірші, розігрували сценки та показували циркові номери. Вони подорожували від міста до міста, розважаючи публіку та поширюючи новини.

Поміркуйте в класі про роль старовинних хоралів у культових кінострічках. Чому простий спокійний спів здатний викликати сильні емоції, додати містики?

Старовинні хорали, як-от григоріанський, у кінофільмах («Володар перснів», «Зоряні війни») використовуються для створення особливої атмосфери. На мою думку, простий і спокійний одноголосний спів здатний викликати сильні емоції, тому що він звучить дуже велично, таємниче і незвично для сучасного слухача. Ця музика асоціюється з чимось давнім, вічним і духовним. Її повільний темп і монотонність ніби зупиняють час і занурюють у глибокі роздуми, а виконання латиною додає загадковості. Саме тому такі мелодії ідеально підходять для епічних сцен, таємничих подій або для підкреслення священного значення моменту, додаючи йому містики та масштабу.

Залишити коментар

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Прокрутка до верху