Контрольні запитання
1. Назвіть основні правила внутрішнього розпорядку й виконання практичних робіт у шкільній майстерні. Які б пункти додали ви, зважаючи на власний досвід роботи в шкільних майстернях?
- Дотримуватися технологічної дисципліни, правил користування обладнанням та інструментами, а також правил безпечної праці.
- Приходити на заняття за кілька хвилин до дзвінка.
- Заходити в майстерню організовано та з дозволу вчителя.
- Перед початком заняття надягати робочий одяг (халат, фартух, косинка/бандана).
- Вимити руки й підготувати робоче місце.
- Розпочинати виконання робіт тільки з дозволу вчителя.
- Не відволікатися від роботи, не заважати іншим.
- Не переміщуватися майстернею без необхідності.
- Бути обережним з інструментами, перевіряти їх справність до початку роботи.
- Не вмикати електроприлади без дозволу вчителя, не торкатися електричних дротів і рухомих частин механізмів.
- У разі поломки інструменту повідомити вчителя.
- Економно використовувати електроенергію та матеріали.
- Завершувати роботу після дозволу вчителя.
- Під час перерви виходити з майстерні й провітрювати приміщення.
- Після роботи прибрати робоче місце, розкласти інструменти, зняти робочий одяг, вимити руки.
Пункти, які я б додав зі свого досвіду:
- Завжди перевіряти, чи вимкнене обладнання після роботи.
- Не залишати гострі або небезпечні предмети на краю столу.
- Повідомляти вчителя про будь-які підозрілі запахи чи дим.
- Не приносити до майстерні сторонні предмети або їжу.
- Дотримуватися тиші, щоб не відволікати інших.
- Якщо не впевнений у своїх діях — обов’язково запитати вчителя.
2. Які правила виробничої санітарії та особистої гігієни ви знаєте? Чому їх слід обов’язково дотримуватися
- Сидіти прямо, на всій поверхні стільця, на відстані 10–15 см від краю стола.
- Дотримуватися рекомендованої відстані від очей до виробу.
- Робоче місце має бути добре освітлене (світло зліва або спереду).
- На робочому місці не повинно бути зайвих інструментів і матеріалів.
- Робоче місце тримати в чистоті й порядку.
- Після роботи прибирати місце щіткою або вологою ганчіркою, не змітати рукою і не здмухувати сміття.
Чому їх слід дотримуватися:
Ці правила допомагають зберегти здоров’я (зір, поставу), запобігають травмам, забезпечують чистоту та комфорт під час роботи, а також підвищують ефективність і якість виконаних завдань.
Робота в парах / групах
Розробіть постер чи плакат на тему «Безпека в майстернях — успіх у роботі». Якщо є можливість, використайте комп’ютерні програми або мобільні застосунки. Презентуйте свої роботи однокласницям і однокласникам. Оцініть, що краще вийшло у ваших однолітків, а що — у вас. Поміркуйте, якою інформацією доповнити ваші постери чи плакати.

