1. Фінансова стійкість і фінансовий добробут

Зміст

Досліджую

Як ти вважаєш, чому саме ці постаті зображено на банкнотах?

На банкнотах гривні зображені визначні особистості української історії, які зробили вагомий внесок у розвиток нашої держави, культури та науки. Ці люди є символами національної ідентичності та гордості. Їхні досягнення відображають важливі цінності для українського суспільства – освіченість, творчість, прагнення до свободи та незалежності. Зображення цих постатей на грошах – це спосіб вшанувати їхню пам’ять та нагадати про важливі сторінки нашої історії. Крім того, це допомагає популяризувати знання про видатних українців серед населення, особливо молоді.

Досліджую

Об’єднайтесь у пари. Прочитайте історії і цитати відомих та успішних людей. Поміркуйте, які цінності дали їм змогу досягти успіху.

Розглянувши історії та цитати успішних людей, можна виділити такі цінності, що допомогли їм досягти успіху:

Сергій Жадан: наполегливість, творча праця, відданість справі. Його цитата “Успіх – це не підсумок мрій, а підсумок творчої праці” підкреслює важливість працьовитості та творчого підходу.

Джоан Роулінг: віра в себе, наполегливість, цілеспрямованість. Вона пройшла шлях від безробітної матері-одиначки до найбагатшої жінки Англії завдяки вірі у власні сили: “Вам не потрібна жодна магія, щоб змінити цей світ: усе, що вам потрібно, вже міститься у вас самих”.

Стів Джобс: любов до своєї справи, самопізнання, відданість роботі. Його цитата підкреслює, що ключ до успіху – займатися тим, що любиш: “Розберіться в собі і зрозумійте, що ж ви любите… єдиний спосіб виконати таку роботу – це любити те, чим ви зайняті”.

Зроби висновки, як цінності пов’язані з фінансовим успіхом.

Цінності безпосередньо впливають на фінансовий успіх людини через формування її поведінки та прийняття рішень.

3. Досліди власні життєві ресурси.

Життєві ресурси людини – це все, що необхідно, щоб жити своїм щасливим і здоровим життям. Вони поділяються на такі категорії:

  • Інтелектуальні ресурси: знання, вміння, освіта, можливості для розвитку
  • Фізичні ресурси: їжа, вода, одяг, житло, здоров’я
  • Емоційні ресурси: підтримка близьких, відчуття безпеки та любові, воля, організованість, уміння керувати своїми емоціями (самоконтроль), розуміння власних почуттів (емоційний інтелект)
  • Фінансові ресурси: гроші та інші матеріальні блага, які допомагають задовольнити потреби
  • Час як ресурс: уміння ефективно керувати своїм часом є одним із найважливіших для досягнення успіху
  • Соціальні ресурси: соціальні зв’язки, корисні контакти, вміння спілкуватися і співпрацювати, підтримка спільноти друзів чи однодумців
  • Духовні ресурси: цінності, цілі й сенс життя, віра та внутрішній світ людини

Якщо людина вміло використовує свої життєві ресурси, то здатна досягати своїх цілей, у тому числі здобувати й накопичувати матеріальні ресурси, як-от майно, гроші, статки.

Для досягнення фінансового успіху важливо проаналізувати власні ресурси в кожній категорії та визначити, як їх можна ефективно використати.

Перевір себе

1. Наведи приклади ситуацій, які описують фінансову стійкість у житті.

Фінансова стійкість проявляється у таких ситуаціях:

  • Наявність “подушки безпеки”, яка дозволяє покрити несподівані витрати (ремонт техніки, лікування)
  • Відсутність боргів або можливість легко їх погасити
  • Здатність продовжувати нормально жити при втраті основного джерела доходу
  • Можливість оплатити навчання без фінансових труднощів
  • Спроможність пережити економічну кризу без суттєвого зниження рівня життя

2. Як пов’язані фінансова грамотність і фінансовий добробут? Які фінансові практики дають змогу досягти добробуту?

Фінансова грамотність дає змогу ефективно керувати грошима при будь-якому рівні доходів і приймати далекоглядні фінансові рішення. Це основа для досягнення фінансового добробуту – стану, коли людина має достатньо коштів для своїх потреб.

Практики для досягнення добробуту:

  • Ведення особистого бюджету
  • Створення “подушки фінансової безпеки”
  • Постановка чітких фінансових цілей
  • Вміння керувати боргами
  • Постійний розвиток фінансової грамотності

3. Придумай власну банкноту. Чий портрет ти на ній зобразиш? Яку цитату використаєш? Яку цінність вона буде передавати? Обґрунтуй свою думку.

На своїй банкноті я б зобразив Лесю Українку. Використав би її цитату: “Хто не жив посеред бурі, той ціни не знає силі”. Ця банкнота передавала б цінність стійкості та незламності духу. Я обрав Лесю Українку, бо вона, попри хворобу та життєві труднощі, створила величезну літературну спадщину і стала символом сили волі. Її приклад показує, що навіть у складних умовах можна досягти успіху, якщо мати мету і наполегливо працювати.

4. Проаналізуй цитату. У чому, на думку авторки, полягає секрет її успіху?

У цитаті Соломії Крушельницької “Я завжди співала серцем, і це принесло мені найбільше визнання” секрет успіху полягає в щирості та відданості своїй справі. Вона вкладала душу у свій спів, а не просто технічно виконувала твори. Крушельницька підкреслює важливість емоційного зв’язку з тим, що робиш. Її успіх прийшов завдяки тому, що вона любила свою справу і вкладала в неї всю себе, а не просто прагнула слави чи визнання.

6. Вислови думку щодо того, які цінності та якості дають змогу досягнути фінансового добробуту.

Для досягнення фінансового добробуту важливі такі цінності та якості:

  • Цілеспрямованість і наполегливість – здатність ставити цілі та йти до них
  • Відповідальність – вміння відповідати за свої фінансові рішення
  • Самодисципліна – контроль витрат і дотримання фінансового плану
  • Ощадливість – розумне використання ресурсів без марнотратства
  • Далекоглядність – планування майбутнього та передбачення ризиків
  • Підприємливість – вміння бачити можливості та використовувати їх
  • Постійне самовдосконалення – готовність навчатися та розвиватися

7. Як ти вважаєш, чи можна досягти успіху в часи економічних потрясінь?

Так, досягти успіху в часи економічних потрясінь цілком можливо. Кризи не тільки створюють проблеми, але й відкривають нові можливості. Як показує досвід українських підприємців після 24 лютого 2022 року, навіть у надскладних умовах можна адаптуватися, перенести бізнес у безпечніші місця або навіть вийти на нові ринки. Успіх у кризові часи потребує підприємливості, гнучкості мислення, готовності ризикувати та бачити можливості там, де інші бачать лише перешкоди. Важливо також мати фінансову “подушку безпеки” та вміти ефективно керувати наявними ресурсами.

ВПРАВИ ДЛЯ ДОМАШНЬОЇ РОБОТИ

У вільний час серед своїх однокласників та однокласниць проведи дослідження фінансових звичок. Результати фіксуй у фінансовому щоденнику (с. 7-8). Презентуй їх у класі.

Дивись нижче це дослідження.

Фінансовий щоденник

Як ти вважаєш, у чому секрет фінансового успіху?

Секрет фінансового успіху полягає у правильному налаштуванні внутрішнього компаса цінностей та ефективному використанні всіх своїх життєвих ресурсів. Важливо знайти улюблену справу, яка приноситиме не лише задоволення, але й дохід, постійно практикувати фінансову грамотність та розвивати підприємливість. Також необхідно бути наполегливим, вміти бачити можливості там, де інші бачать лише перешкоди, та інвестувати у власні знання, які, як зазначав Бенджамін Франклін, “завжди дають найбільший прибуток”.

Завдання «Мої цінності»

Запиши, які фінансові рішення ти ухвалював/ ухвалювала протягом тижня. Проаналізуй, які цінності вплинули на них.

Мої фінансові рішенняМої цінності
Відклав 100 грн зі стипендіїФінансовий добробут, ощадливість
Купив книгу з програмуванняСаморозвиток, освіта
Обрав дешевший проїзд у громадському транспортіЕкономність, практичність
Позичив другу гроші на обідДружба, взаємодопомога
Купив квиток на концерт улюбленого гуртуЗадоволення, культурний розвиток
Записав усі витрати в мобільний додатокФінансова грамотність, відповідальність
Купив екоторбу замість пластикових пакетівТурбота про довкілля
Відмовився від покупки нової відеогриСамоконтроль, раціональне споживання
Купив подарунок мамі на день народженняСімейні цінності, вдячність
Обрав якісне взуття замість дешевогоПрактичність, довгострокова вигода

Завдання «Мої життєві ресурси»

Моє здоров’я

Почуваюся добре, займаюся футболом двічі на тиждень, роблю ранкову зарядку щодня.

Мої знання й уміння

Знаю англійську мову на середньому рівні, вмію програмувати на Python, добре граю на гітарі.

Моє спілкування

Спілкуюся з родиною, маю п’ятьох близьких друзів, підтримую гарні стосунки з однокласниками.

Мої цінності

Сім’я, дружба, освіта, здоров’я, саморозвиток, чесність, відповідальність, свобода, повага до інших, творчість.

Моя велика ціль

Стати успішним програмістом і створити корисний додаток, який допоможе людям вирішувати щоденні проблеми. Хочу мати власну IT-компанію, яка розробляє інноваційні рішення. Мрію, щоб моя робота приносила не тільки гроші, але й користь суспільству.

Аналіз результатів

  1. Які з перерахованих вище життєвих ресурсів для тебе найголовніші? Запиши.

Для мене найголовнішими життєвими ресурсами є знання й уміння, здоров’я та духовні ресурси. Саме вони дають мені можливість розвиватися, досягати поставлених цілей та відчувати себе щасливим.

  1. Чи хотів би/ хотіла би ти щось змінити у своєму переліку життєвих ресурсів?

Мені б хотілось більше соціальних ресурсів, зокрема корисних контактів та вміння ефективно співпрацювати з різними людьми. Також хотів би краще керувати своїм часом, бо часто відволікаюсь і не встигаю зробити все заплановане.

  1. Склади план дій. Вибери один або два приклади зі своїх життєвих ресурсів, удосконаливши які, ти можеш якісно змінити своє життя вже зараз.

Цього місяця я буду працювати над покращенням управління часом. Для цього складатиму щоденний план справ, визначатиму пріоритети та відстежуватиму, скільки часу витрачаю на різні активності. Також почну розвивати свої знання з програмування, щодня приділяючи цьому по 30 хвилин, оскільки це допоможе мені наблизитись до моєї великої цілі – стати успішним програмістом.

Дослідження фінансових звичок

Дослідження фінансових звичок

Я провів опитування серед своїх однокласників і знайшов трьох людей, які відповідають різним фінансовим критеріям:

КритерійІм’я 1 (Олена)Ім’я 2 (Артем)Ім’я 3 (Марія)
має фінансову ціль+++
визначився/визначилася з майбутньою професією++
регулярно заощаджує++
заробив/заробила свої перші власні гроші+++
користується банківською карткою++
веде бюджет+
має кредит
прочитав/прочитала книжку з фінансової грамотності+

Висновки для презентації:

  • Усі троє мають фінансові цілі та вже заробляли власні гроші.
  • Двоє визначилися з майбутньою професією
  • Двоє регулярно заощаджують.
  • Двоє користуються банківською карткою
  • Лише один веде бюджет.
  • Лише одна людина прочитала книжку з фінансової грамотності.
  • Ніхто не має кредиту.

Це показує, що більшість однокласників вже замислюються про фінансове планування, але ще не всі практикують фінансову грамотність на високому рівні.

Залишити коментар

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Прокрутка до верху