1. Фізична та суспільна географія України

Зміст

Завдання

1. Що є об’єктами вивчення географії як системи наук?

Географія вивчає географічну оболонку, різноманітність її простору, населення, економіку світу й окремих регіонів, а також взаємозв’язок природи з діяльністю людини.

2. Які основні групи наук входять до географії та що є об’єктами їхнього дослідження?

У географії виділяють фізичну географію, яка досліджує природні умови й ресурси (рельєф, клімат, води, ґрунти, рослини, тварин, природні комплекси), та суспільну географію, яка вивчає населення, його розміщення, господарство та економічну діяльність.

3. Які спільні об’єкти вивчення мають фізична та суспільна географія? Як між собою пов’язані ці науки?

Обидві науки досліджують території, де природа і людина постійно взаємодіють: це природні комплекси, ресурси, а також вплив людини на довкілля. Фізична географія розглядає природні основи, а суспільна – як людина використовує ці основи, розміщує населення й господарство з урахуванням природи.

4. Які існують галузеві фізико- та суспільно-географічні науки, що вони вивчають?

Серед фізико-географічних наук: геоморфологія (рельєф), метеорологія (атмосфера), кліматологія (клімат), гідрологія (водойми), ґрунтознавство (ґрунти), біогеографія (рослини й тварини), ландшафтознавство (природні комплекси). Суспільно-географічні науки: географія населення, промисловості, сільського господарства, послуг, політична, медична та військова географія.

5. Розподіліть складники географії на природничі, суспільні та загальногеографічні науки.

До природничих належать фізична географія, геоморфологія, метеорологія, кліматологія, гідрологія, ґрунтознавство, біогеографія, ландшафтознавство. До суспільних – суспільна географія, географія населення, промисловості, сільського господарства, послуг, політична, медична, військова географія. Загальногеографічні – геоекологія (вплив людини на природу), топоніміка (походження назв), картографія (просторове зображення об’єктів).

6. Поясніть, що належить до природних умов, а що до природних ресурсів.

Природні умови – це складові природи, які впливають на життя та діяльність людей (рельєф, клімат, погодні явища, багаторічна мерзлота). Природні ресурси – це ті компоненти природи, які людина використовує в господарстві: мінеральні, кліматичні, водні, ґрунтові, біологічні, космічні, рекреаційні.

7. Чи завжди тіла й сили природи, які нині використовує людина, були природними ресурсами? Обґрунтуйте свою думку.

Ні, не завжди. Природні ресурси – це ті сили й тіла природи, які людина навчилася використовувати для своїх потреб. Наприклад, вітер чи сонячна енергія стали ресурсами лише з появою відповідних технологій. Все залежить від рівня розвитку науки, техніки та потреб суспільства.

Завдання

1. За схемою назвіть методи збирання та методи аналізу географічної інформації.

Географічну інформацію збирають за допомогою лазерного 3D-сканування, спостережень (експедиції, екскурсії, туристичні маршрути, стаціонарні спостереження), дистанційного зондування Землі. Аналізують дані картографічними, математичними (статистичними), історичними методами, моделюванням, порівняльно-географічним методом і районуванням.

2. Наведіть конкретні приклади застосування різних методів географічних досліджень для вивчення об’єктів, процесів та явищ природи, населення, економіки світу або окремої території.

Спостереження – це ведення щоденника погоди на метеостанції. Лазерне 3D-сканування дозволяє створити цифрову модель рельєфу для будівництва доріг. Дистанційне зондування Землі допомагає виявити вирубки лісу за супутниковими знімками. Картографічний метод застосовують для складання карти густоти населення України. Математичний – для аналізу статистики народжуваності та смертності. Історичний – для порівняння змін берегової лінії за сто років. Моделювання – для прогнозування чисельності населення. Порівняльно-географічний – для порівняння клімату різних областей. Районування – для виділення агрокліматичних зон.

3. Які з методів дослідження є загальнонауковими, а які здебільшого географічними?

Загальнонаукові – математичний (статистичний), історичний, моделювання. До географічних належать спостереження в експедиціях, картографічний, лазерне 3D-сканування, дистанційне зондування, порівняльно-географічний, районування.

4. Які методи географічних досліджень доступні не лише для науковців, але й для пересічних громадян?

Доступними для всіх є спостереження (наприклад, щоденник погоди), екскурсії, туристичні маршрути, використання карт, аналіз статистики, пошук інформації у відкритих джерелах, прості порівняльні дослідження (наприклад, порівняння погоди у різних містах).

5. Які спостереження та дослідження ви виконували, вивчаючи географію у попередні роки? Які знання з географії ви одержали завдяки цим методам пізнання?

Я спостерігав за погодою, вів щоденник, складав прості карти місцевості, аналізував статистику населення, порівнював природні умови різних регіонів. Це допомогло мені навчитись визначати основні кліматичні показники, розуміти вплив природи на господарство, орієнтуватися на місцевості.

6. Для яких потреб необхідні географічні дослідження в сучасному світі?

Географічні дослідження допомагають прогнозувати погоду та стихійні явища, раціонально використовувати ресурси, охороняти довкілля, планувати міста й транспорт, забезпечувати продовольчу безпеку, вивчати зміни клімату, розміщувати промисловість і сільське господарство, розвивати туризм і рекреацію.

ОЦІНЮЄМО СВОЇ ДОСЯГНЕННЯ

1. Що є об’єктами вивчення фізичної та суспільної географії України?

Фізична географія України досліджує природні умови й ресурси (рельєф, клімат, води, ґрунти, рослинність, тваринний світ). Суспільна географія вивчає населення, економіку, розміщення людей, господарство, види діяльності.

2. Поясніть, що належить до природних умов, а що до природних ресурсів. Як співвідношення цих понять змінювалося з часом?

Природні умови – це компоненти природи, що впливають на життя й господарство (рельєф, клімат, погодні явища, багаторічна мерзлота). Природні ресурси – це ті складові природи, які використовують у господарстві (мінеральні, водні, ґрунтові, біологічні, космічні, рекреаційні). З розвитком науки й техніки те, що раніше було лише умовою, може стати ресурсом, наприклад, енергія вітру чи сонця.

3. Які джерела географічної інформації застосовуються в інших природничих та суспільних науках?

Використовують підручники, енциклопедії, довідники, словники, карти (друковані та електронні), інтернет-ресурси, комп’ютерні програми, ЗМІ, музеї (у тому числі віртуальні). Всі ці джерела важливі для біології, історії, економіки, екології, соціології, політології.

4. На конкретних прикладах доведіть, що завдяки сучасним методам дослідження географічні знання стали більш точними та мають більш практичне спрямування.

Дистанційне зондування Землі дає змогу швидко отримувати точні дані про стан лісів, ґрунтів, водних ресурсів. Лазерне 3D-сканування використовують для створення цифрових моделей рельєфу, що важливо для будівництва та прогнозування катастроф. Сучасні програми допомагають аналізувати великі масиви статистики, будувати прогнози погоди, моделювати розселення людей.

5. Поясніть, чому маючи різні об’єкти вивчення фізична та суспільна географія залишаються невіддільними складниками єдиної географічної науки.

Фізична географія досліджує природу, а суспільна – діяльність людини, але вони тісно пов’язані: природа впливає на розселення людей і господарство, а людина змінює природу. Для повного розуміння розвитку країни чи регіону потрібні знання з обох частин географії.

6. Яке значення мають знання з фізичної та суспільної географії для розвитку сучасного світу й окремої особистості?

Ці знання допомагають розуміти закономірності природи, раціонально використовувати ресурси, передбачати наслідки діяльності людини, приймати рішення для сталого розвитку, зберігати довкілля, планувати міста, господарство, подорожі, забезпечувати безпеку та комфорт життя.

Залишити коментар

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Прокрутка до верху