Які небезпечні та проблемні ситуації можуть статися під час роботи із цими реактивами? Якими мають бути ваші дії в разі небезпеки?
Під час роботи кислоти та луги можуть потрапити на шкіру, в очі або на одяг і спричинити хімічні опіки. У разі потрапляння цих речовин на шкіру чи в очі, потрібно негайно промити уражену ділянку великою кількістю проточної води.
Які небезпечні та проблемні ситуації можуть статися під час роботи із цими реактивами? Якими мають бути ваші дії в разі небезпеки?
Під час роботи кислоти та луги можуть потрапити на шкіру, в очі або на одяг і спричинити хімічні опіки. У разі потрапляння цих речовин на шкіру чи в очі, потрібно негайно промити уражену ділянку великою кількістю проточної води.
Дослід 1
Перша серія пробірок. Додаємо індикатор лакмус.
| Номер пробірки | 1 | 2 | 3 | 
|---|---|---|---|
| Речовина в пробірці | луг | кислота | вода | 
| Колір індикатора | синій | червоний | фіолетовий | 
Друга серія пробірок. Додаємо індикатор метилоранж.
| Номер пробірки | 1 | 2 | 3 | 
|---|---|---|---|
| Речовина в пробірці | луг | кислота | вода | 
| Колір індикатора | жовтий | червоний | оранжевий | 
Третя серія пробірок. Додаємо індикатор фенолфталеїн.
| Номер пробірки | 1 | 2 | 3 | 
|---|---|---|---|
| Речовина в пробірці | луг | кислота | вода | 
| Колір індикатора | малиновий | безбарвний | безбарвний | 
Четверта серія пробірок. Додаємо індикатор універсальний.
| Номер пробірки | 1 | 2 | 3 | 
|---|---|---|---|
| Речовина в пробірці | луг | кислота | вода | 
| Колір індикатора | синьо-фіолетовий | червоний | жовто-зелений | 
Дослід 2
Додаємо індикатор лакмус.
| Номер пробірки | 1 | 2 | 3 | 
|---|---|---|---|
| Речовина в пробірці | кухонна сіль | питна сода | столовий оцет | 
| Колір індикатора | фіолетовий | синій | червоний | 
| Висновок щодо наявності кислоти чи лугу | відсутні | луг | кислота | 
Для підбиття підсумків роботи обговоріть питання
1. Чи можна виявити кислоту фенолфталеїном?
Ні, виявити кислоту фенолфталеїном не можна, оскільки він змінює своє забарвлення лише в лужному середовищі, а в кислому та нейтральному залишається безбарвним.
2. За результатами дослідження зробіть висновок: яким/якими індикаторами зручніше користуватися для виявлення: а) кислот: б) лугів.
а) Для виявлення кислот зручно використовувати лакмус або метилоранж, бо вони помітно змінюють колір на червоний.
б) Для виявлення лугів найкраще підходить фенолфталеїн, тому що він дає яскраве малинове забарвлення, або лакмус, який синіє.
3. Чому в цьому дослідженні рекомендовано використовувати саме дистильовану воду? Чи можна її замінити на водопровідну воду або покупну воду в пляшках?
Дистильовану воду використовують, бо вона хімічно чиста і має нейтральне середовище. Замінювати її на водопровідну або воду з пляшок не можна, оскільки в них є домішки солей, які можуть вплинути на кислотність розчину і спотворити результат експерименту.
4. Зважаючи на відомі вам якісні реакції (на озон і йод), поясніть, чи є зміна забарвлення індикаторів якісною реакцією.
Так, зміна забарвлення індикаторів є якісною реакцією. Вона дозволяє визначити наявність певного середовища (кислотного чи лужного) за характерною візуальною ознакою — зміною кольору.
Рефлексуємо
Що нового ви дізналися під час дослідження?
Я дізнався, як за допомогою різних індикаторів можна розпізнати кислоти та луги в розчинах і запам’ятав, як саме вони змінюють свій колір.
Де вам можуть знадобитися вміння, яких ви набули?
Ці вміння можуть знадобитися в побуті, наприклад, щоб визначити властивості мийних засобів, перевірити кислотність ґрунту на городі або води в акваріумі.
Що виявилося для вас складним? Поясніть, чому.
Складним було запам’ятати всі зміни кольорів для кожного індикатора, особливо для метилоранжу, бо його відтінки в різних середовищах схожі.
Як ви оцінюєте свою роботу? Аргументуйте думку.
Я оцінюю свою роботу добре, бо я був уважним, дотримувався інструкції та правил безпеки, а мої спостереження дозволили зробити правильні висновки.
