Розгляньте мал. 24 на наступній сторінці. Обговоріть:
Які можливості з’являються у підлітків завдяки розвитку префронтальної кори головного мозку?
Завдяки розвитку лобової частки (префронтальної кори) у підлітків з’являються можливості для планування, логічного і стратегічного мислення та формування здорового глузду. Ця частина мозку також відповідає за прийняття рішень, контроль імпульсів і соціальну поведінку.
Яка частина мозку відповідає за взаємодію лівої та правої півкуль головного мозку?
За взаємодію та обмін інформацією між лівою та правою півкулями відповідає мозолисте тіло. Воно також пов’язане з креативністю та здатністю приймати рішення.
Яка частина мозку частіше задіяна в підлітків у процесі прийняття рішень?
У підлітків у процесі прийняття рішень частіше задіяна амигдала (частина лімбічної системи), особливо в емоційних реакціях. На відміну від дорослих, які більше покладаються на аналітичну лобову частку, підлітки схильні використовувати саме амигдалу.
Прочитайте давню притчу про Чуму. Розкажіть про відомі вам випадки, коли страх зашкодив людям у небезпечній ситуації.
Ця притча добре показує, як страх може бути небезпечнішим за саму загрозу. Наприклад, під час пожежі паніка часто заважає людям діяти правильно: замість того, щоб спокійно вийти, вони можуть створювати тисняву біля виходів, що тільки ускладнює евакуацію. Інший приклад — це коли людина так боїться зробити помилку на контрольній, що не може зосередитись і забуває навіть те, що добре знала. Або коли хтось боїться виступати перед класом, його страх може бути настільки сильним, що він не зможе сказати ні слова, хоча вдома все добре розповідав. У всіх цих випадках саме страх, а не сама ситуація, стає головною проблемою.
ОСОБИСТІ НАВИЧКИ ВИЖИВАННЯ В НАДЗВИЧАЙНИХ СИТУАЦІЯХ
Що, на вашу думку, допомагає рятувальникам і рятувальницям зберігати спокій у найскладніших ситуаціях?
Рятувальникам допомагають зберігати спокій спеціальна психологічна підготовка, постійні тренування та знання, що і як робити в небезпечній ситуації. Вони готові до дій, мають сильну волю і вміють працювати в команді. Це дозволяє їм не піддаватися страху, а раціонально мислити та приймати рішення.
Як можна запобігти виникненню паніки? Пригадайте відомі вам прийоми самоконтролю і приклади позитивного мислення.
Щоб запобігти паніці, перш за все, потрібно перебороти страх, не дати йому паралізувати волю. У цьому допомагають прийоми самоконтролю та позитивне мислення.
Прийоми самоконтролю:
- Дихальна гімнастика: глибоке і повільне дихання животом допомагає заспокоїти нервову систему.
- Техніки заземлення: наприклад, техніка «5-4-3-2-1», коли ви по черзі називаєте 5 речей, які бачите, 4 — які чуєте, 3 — які відчуваєте на дотик, 2 запахи і 1 смак. Це повертає до реальності.
- Аутотренінг: свідоме повторення позитивних фраз, щоб заспокоїтись.
Приклади позитивного мислення:
- Самонавіювання: повторювати собі фрази на кшталт «Я спокійний/спокійна», «Я впораюся», «Я контролюю свої емоції».
- Налаштованість на виживання: переконувати себе, що ви багато чого вмієте і знаєте, і ваша доля у ваших руках.
Оцініть свої особисті якості та навички, необхідні для виживання, за десятибальною шкалою.
Щоб підвищити цей бал, можна працювати над кожною навичкою окремо: тренувати силу волі, вивчати правила поведінки під час надзвичайних ситуацій, пройти курси з надання домедичної допомоги або більше спілкуватися з людьми для розвитку комунікативних навичок.
КЕРУВАННЯ ЕМОЦІЯМИ
Намалюйте шкалу від 0 до 10, де 0 означає повний спокій, а 10 — сильний стрес або тривогу. Позначте на шкалі, як ви зазвичай почуваєтеся в різних ситуаціях (наприклад, під час контрольної роботи, на спортивних змаганнях, у конфлікті з другом / подругою).
Це завдання для тебе, щоб ти сам/сама розібрався/розібралася у своїх емоціях. Треба просто намалювати лінію і подумати, наскільки сильно ти хвилюєшся в різних ситуаціях. Наприклад, на контрольній у мене може бути 8/10, бо я переживаю за оцінку. На змаганнях — десь 6/10, бо це більше азарт, а в конфлікті з другом — може бути і 9/10, бо це дуже неприємно.
Запишіть три способи, які вам допомагають впоратися з переживаннями. Який з них вам підходить найбільше? Поділіться ним з сусідом чи сусідкою по парті.
Ось три способи, які можуть допомогти впоратися з переживаннями:
- Дихальна гімнастика: просто зробити кілька глибоких вдихів і видихів, коли відчуваєш, що починаєш нервувати.
- Фізична активність: піти погуляти, побігати або зробити якусь зарядку, щоб відволіктися.
- Поговорити з кимось: розповісти про свої переживання друзям або батькам, щоб отримати підтримку.
Тобі треба вибрати, що найкраще допомагає саме тобі, і поділитися цим із сусідом по парті. Мені, наприклад, найбільше допомагає музика або прогулянка.
МОЗАЇКА ЗАВДАНЬ ДО ТЕМИ
1. Наведіть приклади технік заземлення.
Прикладами технік заземлення є «якоріння» на відчуттях тіла, коли людина зосереджується на відчутті підлоги під ногами або стільця під тілом. Також дієвою є техніка п’яти відчуттів, яка полягає в тому, щоб назвати:
- п’ять речей, які ви бачите;
- чотири речі, які ви чуєте;
- три речі, які ви відчуваєте на дотик;
- дві речі, запах яких ви відчуваєте;
- одну річ, смак якої ви відчуваєте.
2. Визначте, які твердження істинні, а які — хибні.
- Інтелект повністю формується до настання підліткового віку. — Хибне. У підлітковому віці в мозку ще тривають кардинальні зміни, зокрема розвивається префронтальна кора.
- У підлітковий період активно розвивається префронтальна кора та лімбічна система. — Істинне. У цей період активно розвивається префронтальна кора та зазнає змін лімбічна система, що відповідає за емоції.
- Підлітки — емоційно стабільні та не страждають від частих змін настрою. — Хибне. Для підліткового віку характерні висока інтенсивність емоцій, часті зміни настрою та емоційна нестабільність.
3. Поясніть, чому важливо вміти керувати своїми емоціями?
Вміти керувати своїми емоціями важливо, тому що це допомагає правильно їх виражати, зберігати спокій у небезпечних ситуаціях і не піддаватися паніці. Сильний страх може заважати раціонально мислити та приймати правильні рішення, а навички самоконтролю дозволяють подолати цей страх. Також це допомагає впоратися з тривожними думками та стресом, що позитивно впливає на загальний психологічний стан.
4. Наведіть приклади екстремальних ситуацій, у яких стресорами є кліматичні фактори: холод чи спека.
Прикладами екстремальних ситуацій, де стресорами є кліматичні фактори, можуть бути такі:
- Холод: зимова аварія в полі/горах, ніч без укриття, очікування допомоги на морозі.
- Спека: тривале перебування на сонці без води.
5. Установіть відповідність.
- Лобова частка — Відповідає за планування, логічне і стратегічне мислення, здоровий глузд.
- Мозочок — Відповідає за координацію рухів, бере участь у координації процесів мислення.
- Мозолисте тіло — Відповідає за креативність, здатність приймати рішення.
6. Прочитайте ситуацію. Перелічіть можливі зміни в емоційному та фізичному стані, які з’явились у хлопця. Як ви думаєте, чому хлопець звернувся до психолога?
В емоційному стані: він почав уникати спілкування з друзями та боявся їздити в авто.
У фізичному стані: у нього погіршився сон, пітніли долоні та він відчував дискомфорт при згадці про аварію.
Хлопець звернувся до психолога, тому що ці зміни почали його турбувати й заважати йому нормально жити. Аварія стала для нього травматичною подією, і такі реакції, як поганий сон, страх та уникнення друзів, є ознаками посттравматичного стресового розладу (ПТСР). Він, мабуть, зрозумів, що сам не може впоратися з цим, і тому звернувся за допомогою до фахівця, як і рекомендується в таких випадках.