ЗАПИТАННЯ І ЗАВДАННЯ
1. Назви рівні організації тіла людини від найнижчого до найвищого.
Клітини → тканини → органи → системи органів → організм.
2. Мітохондрії вважають «енергетичними станціями» клітин. Поміркуй, у яких клітинах їх більше — у м’язових чи кісткових. Чому?
У м’язових клітинах мітохондрій значно більше, ніж у кісткових, бо м’язам постійно потрібна енергія для руху та скорочення. Саме тому вони буквально наповнені цими маленькими «електростанціями».
3. У процесі розвитку людини деякі структури втрачають своє значення і зазнають природної руйнації (наприклад, корені молочних зубів). Які органели виконують провідну роль у такому руйнуванні?
Лізосоми — це справжні «прибиральники» клітини, бо містять ферменти, які розщеплюють і знищують непотрібні або старі структури.
4. Наведи приклади клітин, яким властиві такі ознаки: 1) гаплоїдний набір хромосом; 2) відсутність ядра; 3) здатність до поділу і утворення різних типів клітин; 4) наявність численних відростків.
- Гаплоїдний набір хромосом мають сперматозоїди й яйцеклітини.
- Без ядра живуть еритроцити.
- До поділу й утворення різних клітин здатні стовбурові клітини.
- Численні відростки мають нейрони.
5. Порівняй нейрони й лейкоцити, відшукай подібні та відмінні ознаки, укажи функції цих клітин.
Нейрони й лейкоцити — це еукаріотичні клітини з ядром і мембранними органелами. Вони обидві дуже спеціалізовані, але кожна виконує свою важливу роль: нейрони передають нервові імпульси, а лейкоцити борються з хворобами.
Ознака | Нейрони | Лейкоцити |
---|---|---|
Форма | Зірчаста, багато відростків | Дуже різна: сферична, амебоподібна |
Функція | Передача нервових імпульсів | Захист від інфекцій |
Здатність до поділу | Не діляться (у дорослих) | Можуть ділитися |
Нейрони — це «дроти» організму, а лейкоцити — його «охоронці».
6. Які дослідження в галузі стовбурових клітин нині тривають? Які перспективи і ризики їх використання в медицині?
Сучасні дослідження стосуються вирощування кровоносних судин, відновлення кісток, лікування серця, розсіяного склерозу, діабетичної стопи, а також створення органів для трансплантації. Вчені навіть пробують лікувати ВІЛ-інфекцію та облисіння за допомогою стовбурових клітин.
Перспективи просто вражають: можна відновлювати ушкоджені органи, лікувати важкі хвороби, створювати штучні органи, а ще боротися з раком. Проте є й ризики — можливе відторгнення клітин, ризик розвитку пухлин, не до кінця зрозуміла безпечність і складні етичні питання щодо ембріональних клітин.
Стовбурові клітини — це надія для мільйонів, але поки що це шлях із багатьма невідомими, який потребує обережності й подальших досліджень.
СКЛАДАЮ РЕФЛЕКСИВНУ МОЗАЇКУ
1. Назви три факти, які ти дізнався/дізналася після опанування параграфа.
Я дізнався, що тіло людини складається з понад 30 трильйонів клітин і більше ніж 200 їх типів. Організм починається з однієї клітини — зиготи, а всі нові клітини з’являються завдяки стовбуровим клітинам. Ще запам’ятав основні рівні організації тіла: клітини, тканини, органи, системи органів і весь організм.
2. Закінчи одне з речень:
Я став більш обізнаним щодо ролі стовбурових клітин у розвитку та відновленні організму.
3. З якими перешкодами ти зіткнувся/зіткнулася під час опанування параграфа? Як ти подолав/подолала труднощі?
Мені було непросто запам’ятати всі функції органел, але я впорався, коли почав робити короткі нотатки.
4. Де і як ти зможеш використати знання і набутий досвід?
Ці знання допоможуть мені краще розуміти, як працює організм і чому він такий складний.