3-4. Мистецтво античності – колиска європейської цивілізації

Назад до змісту

Пригадай давньогрецькі міфи про мистецтво, зокрема про співака Орфея, походження флейти Пана, про Пігмаліона і Галатею.

Давньогрецькі міфи розповідають про великих митців.

  • Орфей був настільки талановитим співаком і музикантом, що його спів зачаровував не тільки людей, а й звірів, дерева та скелі. Найвідоміший міф розповідає про те, як він спустився в підземне царство, щоб повернути свою померлу дружину Еврідіку, але втратив її назавжди, бо порушив заборону і озирнувся на неї.
  • Флейта Пана (сирінга) з’явилася, коли бог лісів Пан закохався в німфу Сирінгу. Вона, тікаючи від нього, перетворилася на очерет. З цього очерету засмучений Пан зробив собі музичний інструмент.
  • Пігмаліон і Галатея – це міф про талановитого скульптора Пігмаліона, який створив прекрасну статую жінки зі слонової кістки та закохався в неї. Він благав богиню кохання Афродіту оживити її. Богиня виконала його прохання, і статуя, названа Галатеєю, стала його дружиною.

Які пам’ятки Стародавньої Греції належать до семи чудес світу? Які з них уціліли?

До семи чудес світу належали дві пам’ятки, що знаходились на території самої Греції: статуя Зевса в Олімпії та Колос Родоський. Ще дві, храм Артеміди в Ефесі та Мавзолей у Галікарнасі, були створені грецькими архітекторами, але знаходились на території сучасної Туреччини.

На жаль, жодна з цих чотирьох пам’яток Стародавньої Греції не уціліла до наших днів.

Порівняй особливості капітелей колон античних ордерів. Який ордер використано у храмі Парфенон?

В античній архітектурі існувало три основні ордери, капітелі (верхні частини) колон яких мали свої відмінності:

  • Доричний ордер – найпростіший і найсуворіший, його капітель не має зайвих прикрас.
  • Іонічний ордер – більш граційний, його капітель легко впізнати за двома спіралеподібними завитками, що називаються волютами.
  • Коринфський ордер – найбільш пишний та декоративний, його капітель нагадує кошик, прикрашений листям аканта.

У храмі Парфенон використано доричний ордер.

Які архітектурні форми використано у спорудах Рима?

У спорудах Стародавнього Риму використовували такі архітектурні форми, як арка, аркада, склепіння та купол.

Назви елементи, що підкреслюють монументальність будівель.

Монументальність римських будівель підкреслювали купольний храм Пантеон, помпезні тріумфальні арки та колони, а також грандіозні споруди, як-от амфітеатри.

Які сучасні споруди за формою нагадують Колізей?

За формою Колізей нагадують сучасні стадіони та спортивні арени.

Визнач жанри портретів: парадний, камерний, кінний. Поміркуй, що означають жести правиці Августа й Аврелія: загрозу чи мирне привітання? Як це характеризує портретованих імператорів?

  • Портрет імператора Августа є парадним.
  • Портрет хлопчика, який витягає скабку з ноги, є камерним.
  • Монумент Марку Аврелію є кінним.

Жести правиці Августа та Аврелія, ймовірно, означають мирне привітання. Це характеризує імператорів як правителів, що прагнуть спокою та миру, а не загрози чи конфлікту.

Римські фрески й мозаїки із зображеннями виконавців з музичними інструментами: 1 – кіфара; 2 – гідравлос; 3 – авлос; 4 – Орфей з лірою За ілюстраціями уяви й опиши гру на музичних інструментах. До яких груп вони належать?

  • Кіфара – струнний щипковий інструмент, схожий на арфу чи ліру. На ній грали, перебираючи струни пальцями або плектром. Вона належить до групи струнних інструментів.
  • Гідравлос – водяний орган. Зображення показує складний інструмент з трубками, схожий на сучасний орган, але принцип дії якого базувався на тиску води. Це клавішний інструмент, що належить до групи духових інструментів.
  • Авлос – подвійний гобой. Це духовий інструмент, що складається з двох трубок, в які дули, щоб видобувати звук. Він належить до групи духових інструментів.
  • Орфей з лірою – ліра – це струнний щипковий інструмент. На ній грали, тримаючи інструмент у руках і перебираючи струни. Вона належить до групи струнних інструментів.

Балет на історичну тему Вітторіно Респігі присвятив античному діячеві Орфею

1. Що нового ти дізнався / дізналася про мистецтво Стародавніх Греції і Риму?

Я дізнався, що мистецтво античності, яке охоплює культуру Стародавньої Греції та Риму, заклало основи європейської цивілізації. Греки прагнули втілити ідеал довершеної людини, що видно у їхній скульптурі та міфології, де музи опікувалися різними видами мистецтв. Римляни ж, запозичивши багато ідей у греків, додали монументальності та реалізму. Вони будували не тільки храми, а й акведуки, дороги та грандіозні амфітеатри, як-от Колізей, використовуючи арки та куполи. У скульптурі вони перейшли від грецької ідеалізації до реалістичних портретів, що передавали індивідуальні риси людини.

2. Розкажи про музичні інструменти, поширені в епоху античності.

В епоху античності були поширені різні музичні інструменти. До струнних належали ліра та кіфара, під акомпанемент яких поети-аеди виконували свої вірші та гімни. Серед духових інструментів популярними були сирінга (флейта Пана) та авлос (схожий на подвійний гобой). У Римі також використовували гідравлос – клавішний водяний орган, що супроводжував гладіаторські бої та вистави.

3. Порівняй грецьку й римську античну архітектуру і скульптуру.

Архітектура:

  • Грецька архітектура відома своїми храмами з колонами, які будували за трьома ордерами: доричним, іонічним та коринфським. Театри греки влаштовували просто неба на схилах пагорбів.
  • Римська архітектура була більш монументальною. Римляни споруджували не лише храми, а й акведуки, дороги, тріумфальні арки та грандіозні амфітеатри у формі кільця (наприклад, Колізей). Вони активно використовували такі форми, як арка, склепіння та купол.

Скульптура:

  • Грецька скульптура була ідеалізованою, вона втілювала узагальнений ідеал краси людини, зображуючи богів та героїв.
  • Римська скульптура, на відміну від грецької, була реалістичною. Римські скульптори створювали портрети, що достовірно передавали індивідуальні риси та характер конкретної людини, наприклад, імператорів.

У вільний час уклади кросворд «Античний» або створи гру-квест «Магічний лабіринт Мінотавра» за допомогою штучного інтелекту.

Скачати кросворд

Уяви себе агентом / агенткою турбюро. Склади програму віртуальної екскурсії «Десять найвизначніших шедеврів мистецтва античності».

Вітаю, шановні мандрівники! Наше турбюро запрошує вас у захопливу віртуальну подорож у часі до світу Стародавньої Греції та Риму. Ми побачимо десять шедеврів, які стали символами античної епохи та назавжди змінили уявлення про мистецтво.

Програма віртуальної екскурсії «Десять найвизначніших шедеврів мистецтва античності»

  1. Парфенон (Афіни, Греція). Наша подорож починається біля головного храму Афінського Акрополя. Це ідеальний зразок суворого та величного доричного ордера, присвячений богині Афіні.
  2. Статуя «Дискобол» (Рим, Італія — копія). Перенесемося до музею, щоб побачити знамениту скульптуру атлета. «Дискобол» роботи Мірона — це перший в історії мистецтва приклад зображення людини в складному динамічному русі. Оригінал, на жаль, втрачено, але навіть копії передають усю напруженість і красу моменту.
  3. Венера Мілоська (Лувр, Париж). Зараз ми в Парижі, щоб побачити один із найвідоміших античних артефактів. Ця мармурова статуя богині кохання Афродіти (у римлян — Венери) вражає своєю грацією, а відсутність рук додає їй загадковості й досі викликає численні дискусії.
  4. Колізей (Рим, Італія). Вітаю у Римі! Перед нами — візитівка міста й усієї Італії. Цей грандіозний амфітеатр, збудований для гладіаторських боїв та інших видовищ, є символом могутності Римської імперії та її архітектурного генія.
  5. Пантеон (Рим, Італія). Продовжуємо нашу прогулянку Римом і заходимо до «храму всіх богів». Його величний купол досі вражає інженерною думкою, адже це одна з найбільших купольних споруд античності, що збереглися до наших днів.
  6. Тріумфальна арка (Рим, Італія). Ці помпезні споруди зводили на честь перемог римських імператорів. Вони є яскравим прикладом монументальності римської архітектури, прикрашені рельєфами, що розповідають про історичні події.
  7. Статуя імператора Августа (Ватикан). Це яскравий приклад парадного портрета. На відміну від греків, які створювали узагальнені ідеальні образи, римляни прагнули передати індивідуальні риси та характер людини.
  8. Кінна статуя Марка Аврелія (Рим, Італія). Єдиний кінний монумент римському імператору, що зберігся з часів античності. Він зображує правителя-філософа, чий жест правої руки символізує мирне привітання.
  9. Чорнофігурний вазопис. Уявлення про античний живопис нам дають розписи на вазах. Розглянемо чорнофігурну амфору: на червоному тлі ми бачимо темні силуетні зображення героїв міфів, що є характерною рисою цього стилю.
  10. Фаюмські портрети (знайдені в Єгипті). Наша подорож завершується знайомством з унікальними поховальними портретами. Вони створені восковими фарбами на дерев’яних дощечках і є дивовижним поєднанням римського реалізму та єгипетських традицій. Кожне обличчя передає живий характер реальної людини, що колись жила.

Залишити коментар

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Прокрутка до верху