Зірка Мензанюк. Таємниця козацької шаблі







Сторінка 168

1. Слова Уритий у землю, мов кротяча нора, замаскований, наче засідка хижого звіра описано

Б. Тараканівський форт.

2. Епітет позначено цифрою

Б. 2

3. Установіть відповідність

1 — Він геть безголовий! - Г. Наталоччин тато
2 — Ти ще попосиділа б у ямі, якби Машка - Д. Наталоччина мама
3 — А навіщо їх питати, коли можна - Б. Антипко.
4 — Тепер ви зможете врятувати - В. дядько Богдан.

4. Назвіть міста, у яких побували Руснаки в перший день своєї подорожі.

Гощя, Ірпінь, Житомир, Новоград-Волинський, Горішня, Дубно.

5. Розкажіть про родину Руснаків.

Родина Руснаків: тато, мама, їхня донечка Наталочка. Батьки люблять співати українських пісень, поважають та знають історію своєї батьківщини, мама член Союзу українок. Планували їхати у відпуску на море, але після того як дізналися про шаблю, вирішили її врятувати. Тому вони патріоти, бо шанують історичне минуле рідного краю, ставляться з повагою до реліквій, мають гордість за своїх предків та державу.

6. Кого наділено характеристикою там пихи на три штихи?

Антипко. Це говорить що він був дуже пихатий, зазнавався, гордився що їх сім'я багата.

7. Антипко кілька разів радив Наталочці обманути батьків, щоправда, замість обманути використовував слово схитрувати. Чи однакові за значенням ці слова? Чому хлопець підмінював ці поняття?

Майже однакові, але коли говорять схитрувати, це звучить біль лагідно, ніж обманути. Тому Антипко і використовував таке слово, щоб Наталочка погодилась з ним.

8. Сигнали Машки біля Тараканівського форту — це випадковий збіг чи фантастичний елемент у подіях твору?

Це фантастичний елемент у подіях твору, бо через нього батьки Наталки змогли її врятувати з колодязя форту.

9. Доведіть, що Антипко постійно намагається завадити родині Руснаків знайти козацьку шаблю

Антип - чортик, зла сила, яка не хотіла, щоб козацька шабля потрапила в добрі руки, тому він пропонував Наталці обманути батьків та поїхати в Тараканівський форт, аi потім збрехав її батькам що Наталочка з туристами оглядає форт.

10. Чи можна вважати Наталочку легковажною? Чи, може, вона не досвідчена, довірлива, щира й наївна?

Так, вона трохи легковажна, тому що першому зустрічному незнайомцю (Антипу) розповіла, що вони шукають шаблю. Вона довіряє людям, вірить в їх чистоту і доброту, бо сама така.

12. Кількома реченнями спрогнозуйте подальші події в повісті.

Мені здається що далі дії почнуть розвиватися досить стрімко, через те, що дві сім'ї полюють за шаблею.

Сторінка 177

1. Зневажливими словами пика, мармиза охарактеризовано

Б. Антипка.

2. 3 Шерлоком Холмсом у творі порівняно

Г. Василька.

3. Установіть відповідність.

1 огрядний - Д. дебелий
2 ряхтливий - А. мерехтливий
3 рахманний - В. спокійний
4 несусвітній - Б. безглуздий

4. У якій частині України відбуваються події повісті «Таємниця козацької шаблі»?

На західній Україні (лівобережжя). Дубно (Лубенський замок) - с. Тараканів (Тараканівський форт) - Берестечко (Козацькі Могили) - Підгірці (Підгорецький замок) - Олесько (Олеський замок) - Кам'янець-Подільський.

5. З ким Наталочка познайомилася на Козацьких Могилах?

З пластунами Северинам та Васильком. Пластуни це національна скаутська організація України, мета якої сприяти всебічному патріотичному самовихованню української молоді на засадах християнської моралі, на свідомих, відповідальних та повноцінних громадян місцевої, національної та світової спільної, і на провідників українського суспільства.

6. Опишіть обидва епізоди про події 1651 p., які виникли в уяві Наталочки.

Перший епізод про те як починалась битва між козаками га поляками, які почуття були у козаків, як їх зрадило ханське військо. Другий епізод як закінчилась битва, як козаки не здалися, не відступили, як загинув останній козак..

7. Прочитайте уривок, у якому йдеться про те, як козаки відреагували.

Вони відмовились від грошей короля, бо їм лицарська смерть була дорожча ніж злато.

8. Як ви розумієте вислів Срібло-злото — то болото?

Що гроші тягнуть людей у болото, тобто їх душа стає підвладна грошам а не людським цінностям.

9. Кого з героїв української історії Наталочка побачила у видінні Козацьких Могилах? Що ви про них знаєте?

Богдан Хмельницький - особистість, яка зіграла ключову роль в історії України. Гетьман Війська Запорозького, очільник Гетьманату, державний діяч, полководець.

10. Нині спростити пошуки дає змогу мережа Інтернет, хоча, звичайно ж, цікавіше подорожувати в реальному житті, як родина Руснаків. Помір­куйте, чому герої повісті «Таємниця козацької шаблі» не використовують смартфони або комп’ютери.

Мені здається, що автор не використовує у своєму сюжет! комп'ютера і мобільних телефонів, для того щоб головні герої через знайомства і зустрічі з іншими людьми досягли своєї мети. Нові персонажі, які траплялися Наталці, допомагали або заважали їй, надають твору більшої жвавості.

11. Елементи портрета Василька, Северина й Антипка.

Антип: елегантний та модний до неможливості, зачесаний так гладесенько, що волосся лежало, мов прилизане, тільки на маківці настовбурчувалося двома невеличкими горбочками округлі, як у молодого бичка, ріжечки, лінькувато іронічний прижмур.
Северин - високий, чорнявий, поважний, виструнчений, акуратний.
Василька - кругловидий, веснянкуватий, поважний, виструнчений, акуратний.

Сторінка 185

1. Твір «Таємниця козацької шаблі» за жанром

Б. повість.

2. Чортова родина була налякана й забралася геть через

В. козацьку шаблю.

3. Установіть відповідність.

1. У світні ліхтаря було добре видно його - Г. дебелий.
2. З тарадайки виліз щуплий, невеличкого зросту - Б. миршавий.
3. Рука... була перебинтована. - А. старий чорт.
4 він пересмикував плечима, чухав ріжки - В. Антипко.

4. Прокладіть на карті України маршрут подорожі родини Руснаків

Підгірці (Підгорецький замок) — Олесько (Олеський замок) — Кам'янець-Подільський (Кам'янець-Подільська фортеця) - Хотин (Хотинська фортеця)

5. Яку загадку придумав Антипко?

«не горіх, а тверде; не панни, а в узорах жупани; стрілець їх сватав і голову склав». Горіх - фортеця, панна - цегляні стіни мура; стрілець - Петро Сагайдачний, славетний гетьман, знаменитий стрілець з лука-сагайдака.

6. Як ви розумієте вислів на душі було теж полиново?

Полин гірка на смак, тому полинево на душі - це сумно, гірко.

7. Поясніть, що означають слова миршавий та дебелий. Чому, на вашу думку, авторка не дала їм конкретних імен, а наділила лише такими характеристиками?

Дебелий - повний, здоровий, дужий, огрядний, кремезний, міцний. Миршавий - має непривабливу зовнішність, нездоровий, жалюгідний вигляд, слабосильний. Авторка не дала їм конкретних імен тому що вони другорядні герої, і по їх назвам було зрозуміло як вони виглядали та їх характери.

8. Хто, на вашу думку, був найбільш переконливий у вмовляннях миршавого віддати шаблю?

На маю думку це Северин, бо він налякав миршавого й дебелого, що опублікує в газетах інформацію про викрадену шаблю. Це мені здається більше їх лякало - опублікування у газетах.

9. Що таке епічний твір?

Епічним називають розповідний твір, за основу якого взято події. Життя в епічному творі змальовано у формі авторської розповіді про людей та їхні вчинки.

10. Доведіть, що повість Мензатюк «Таємниця козацької шаблі» — епічний твір.

У повісті «Таємниця козацької шаблі» стрімко розгортаються події, ми стаємо свідками багатьох як добрих, так і ницих вчинків героїв: родина Руснаків вирушу в подорож, щоб знайти козацьку реліквію; Антипко вводить в оману Наталочку; Антипко з «мордоворотами» намагаються зупинити Руснаків, перегородивши дорогу чималою колодою; Наталочка рятує родину, що застрягла в машині на вербі; вона пускає люстерком сонячні зайчики - сигнали та ін. Характери героїв у цьому епічному творі розкриваються через їхні вчинки,

12. Якби вас запросили знятися у фільмі за мотивами повісті Мензатюк «Таємниця козацької шаблі», то кого б ви зіграли? Обґрунтуйте свій вибір.

Наталку - бо вона любить свою країну, чесна, не здається, відважна.
Козака який до кінця відбивався не човні від поляків. Він дуже хоробрий, сильний, патріотичний.

Поміркуйте над запитанням «Чому важливо знати історичне минуле країни?»

Історія - це життя людей, вона складається протягом багатьох століть. З історії ми дізнаємося про великих особистостей, таких як Богдан Хмельницький, Петро Сагайдачний, козаки які билися до останнього, але не здалися. Ми прагнемо бути схожими на них, пам'ятаємо їх величезний внесок в розвиток нашої держави. Треба знати головні історичні події, щоб знати, як жили наші предки, щоб не допустити колишніх помилок, не допустити глобальних катастроф.
Я вважаю, що історія повинна бути одним з головних предметів для вивчення в школі, поряд з українською мовою і математикою. Важливо, щоб сучасне покоління не забувало історії своєї країни.