Ярослав Стельмах. Митькозавр із Юрківки, або Химера лісового озера (180-195)







Сторінка 180-181

ПЕРЕВІРЯЄМО

1. Розгадайте зашифровану назву населеного пункту. Кого ви знаєте з його мешканців?

Юрківка

2. Учителька Ірина Семенівна загадала п’ятикласникам зібрати за літо колекцію

В комах

3. Розповідь у творі ведеться від імені

Б Сергія

АНАЛІЗУЄМО

4. Визначте головних і другорядних героїв повісті «Митькозавр із Юрківки, або Химера лісового озера». Запишіть їх у зошит у дві колонки

Ось таблиця головних та другорядних героїв:

Головні герої Другорядні герої
Митько Учителька Ірина Семенівна
Сергій Бібліотекарка
Інші мешканці села (згадуються в тексті)

5. Поясніть, чому Митько й Сергій так хотіли поїхати в село. Чи лише для того, щоб зібрати колекцію?

Митько і Сергій хотіли поїхати в село не лише для збору колекції, а й для вивчення та дослідження загадкового озера. Основною причиною було їхнє бажання:

  • вивчати природу,
  • розкривати таємниці озера,
  • з'ясувати причини появи дивних слідів і зникнення воронячих пір'їв.

Їх також цікавив загадковий історичний зв'язок між селом і озером, що відображений у назві села "Юрківка".

6. Як Митькові вдалося переконати Сергієвих батьків відпустити сина в село? Зачитайте, які аргументи використав хлопчик

Митько переконав батьків Сергія такими аргументами:

  • Поїздка важлива для навчальних цілей — збору колекції та досліджень.
  • Митько наголосив на своїй відповідальності та надійності.
  • Він вказав на важливість вивчення природи та можливих відкриттів.
  • Також згадав про можливість дізнатися більше про історію села та розгадати загадки.

7. Яку історію про страшну істоту повідав хлопцям Василь Трош? Чому хлопчики так легко йому повірили? Що, на вашу думку, замислив Василь?

Василь Трош розповів про страшну істоту в озері — давнього монстра зі страшними пащами, який вимагає їжі та може вбити поглядом.

Хлопчики легко повірили через:

  • захоплива розповідь Василя;
  • його твердження, що бачив істоту;
  • власне бажання дослідити озеро.

Можливо, Василь хотів, щоб хлопці не займалися дослідженнями чи не конкурували з ним у зборі колекції.

8. Проаналізуйте поведінку Сергія і Митька перед від’їздом у село та в першу ніч біля озера. Хто із друзів був лідером? А хто був більш поступливим? Обґрунтуйте свою відповідь.

Перед від'їздом у село лідером був Сергій — він приймав рішення щодо поїздки, переконував батьків, готував речі. Митько був більш поступливим, погоджувався з думкою та планами Сергія.

Але в першу ніч біля озера ініціативу перехопив Митько — він наполягав на нічних спостереженнях, попри побоювання Сергія. Отже, Митько проявив лідерські якості, а Сергій став поступливішим.

Так спостерігалася зміна ролей між хлопцями залежно від ситуації.

9. Які дії Митька й Сергія доводять, що друзі серйозно поставилися до свого задуму — знайти давнє чудовисько?

Дії Митька і Сергія, що доводять їхнє серйозне ставлення до пошуку чудовиська:

  • Збір наукової колекції комах як спосіб дослідити озеро
  • Ретельне вивчення Митьком усіх доступних джерел інформації
  • Переконання батьків Сергія та організація експедиції
  • Готовність приїхати в село та присвятити час пошукам
  • Проведення нічних спостережень біля озера
  • Взаємна підтримка та мотивація у досягненні спільної мети

Усе це вказує на серйозне та рішуче ставлення хлопців до задуму знайти легендарне чудовисько озера.

10. Розкажіть, як хлопці утворили неологізм Митькозавр і як вони пояснювали походження назви села Юрківка. Чи свідчить це про їхню допитливість і кмітливість?

Під час обговорення легендарного чудовиська озера, хлопці утворили неологізм "Митькозавр" - поєднання імені Митько та слова "динозавр".

Щодо назви села "Юрківка", вони висунули припущення, що вона пов'язана або з юрським періодом (Митько), або з юрськими динозаврами (Сергій).

Такі творчі ідеї та спроби раціонального пояснення свідчать про допитливість, кмітливість і прагнення хлопців збагнути таємниці навколишнього світу. Навіть якщо припущення не завжди вірні, вони відображають їхнє захоплення природою та бажання досліджувати.

11. Доведіть, посилаючись на текст, що Митько й Сергій:

  • Спостережливі — помітили дивні сліди біля озера, намагались розгадати загадкові події.
  • З почуттям гумору — жартували з приводу назв "Юрківка" та "Митькозавр".
  • Винахідливі — вигадували різні цікаві версії та припущення щодо таємниці озера, шукали раціональні пояснення.
  • Великі мрійники — вірили в існування чудовиська, мріяли про захопливі пригоди та відкриття, намагались здійснити мрії в експедиції.

12. Хтось із вас має підготувати за поданою схемою повідомлення про Сергія, а хтось — про Митька

Митько

Місце проживання: мешкає у Києві

Родина: має брата та бабусю у селі Юрківка; добрі стосунки з рідними

Освіта: учень 5 класу; допитливий, цікавиться зоологією та природою

Захоплення: пригоди, все незвичайне та захоплююче

Риси: винахідливий, смілий, ініціативний, лідерські якості

Сергій

Місце проживання: мешкає у Києві

Родина: теплі стосунки з батьками та бабусею

Освіта: той самий 5 клас; проявляє інтерес до навчання

Захоплення: пригоди, дослідження, відкриття нового

Риси: розважливий, поступливий; здатний на сміливі вчинки у небезпеці

13. Прочитайте уривок п’ятого розділу повісті від слів «Мовчить, — подумав я» до слів «Дивись, — тихо сказав він мені» (с. 176). Знайдіть і випишіть фразеологізми. Що вони означають? За потреби скористайтеся словником.

У наведеному уривку тексту я знайшов такі фразеологізми:

  1. "Так мені й треба" - це означає "я заслужив (покарання, догану і т.ін.)".
  2. "Згорнувшись калачиком" - тобто щільно підігнувши ноги й обійнявши їх руками, подібно до калача.
  3. "Спати солодко" - міцно спати, спокійно.
  4. "Полізти в середину" - увійти всередину приміщення.
  5. "Стати/завмерти як укопаний" - раптово зупинитися на місці через здивування, переляк і т.ін.

МІРКУЄМО

14. Чи правильно зробили Сергій і Митько, що почали шукати в бібліотеці інформацію про невідому химеру лісового озера? Поясніть свою відповідь. Чи з користю для навчання пройдуть для хлопців літні канікули?

Так, Сергій і Митько зробили цілком правильно, що почали пошук інформації у бібліотеці. Це демонструє їхню допитливість, прагнення дізнатися більше про загадкове озеро та його таємниці. Такі дослідження сприяють розвитку вмінь аналізувати та синтезувати інформацію з різних джерел.

Літні канікули також можуть бути часом для самоосвіти та набуття нових навичок. Отже, пошук інформації хлопцями принесе певну користь для навчання та розвитку. Загалом, їхні дії були спрямовані на поглиблення знань, що є позитивним моментом.

15. Поясніть, чи небезпечним було те, що хлопці хотіли вистежити дивного звіра самотужки. А як вчинили б ви, якби почули від когось, що нібито в сусідньому лісі водиться невідома тварина?

Так, прагнення хлопців вистежити невідому тварину самостійно було небезпечним, адже вони не мали достатніх знань і досвіду. Існував високий ризик для їхнього життя та здоров'я.

Якби я почув про невідому тварину у лісі, то звернувся б по допомогу до фахівців — біологів, зоологів, служби охорони природи. Вони змогли б безпечно та професійно з'ясувати ситуацію. Не варто вдаватися до самостійних дій з невідомими тваринами через потенційні загрози життю та здоров'ю.

ТВОРЧЕ ЗАВДАННЯ

16. Знайдіть або пригадайте прислів’я, приказки, фразеологізми про дружбу, якими можна схарактеризувати взаємини головних персонажів повісті Ярослава Стельмаха. Наприклад: 1. Добре тому жити, хто вміє дружити. 2. Дружба — як дзеркало: розіб'єш — не складеш

  • Друзі — це скарб
  • Дружба між характерами кріпка, як зварений клей
  • В біді пізнаєш друга
  • Дружба — це коли важко разом і легко разом.
  • Друзі — це ті, хто завжди поруч в скрутну хвилину.
  • Дружба не гроші, не продається.
  • Друзі — це ті, хто робить твоє життя яскравішим.
  • Дружба подібна до квітки, вона росте й процвітає з роками.

Сторінка 193-195

ПЕРЕВІРЯЄМО

1. Кому з персонажів повісті належить зображене на малюнках?

Тромбон — власність дядька Гната, прозваного Фа-дієзом

Курка — курка, яку хлопці прив'язали біля озера як приманку

Книга з зоології — одна з книжок для дослідження таємниці озера

Велосипед — імовірно, належить Василю Трошеві

Бідон з молоком — подарунок від бабусі, який приніс дід Трохим

Ви все вірно припустили та пов'язали зображення з героями та подіями повісті. Дякую за уважне читання та аналіз деталей!

2. Установіть відповідність

  • 1 Митько — Г запальний
  • 2 Сергій — В поступливий
  • 3 Василь — А задиркуватий
  • 4 дід Трохим — Д упертий

3. Сам себе пошив у дурні

  • В Василь

АНАЛІЗУЄМО

4. Розіграйте за особами один із запропонованих уривків твору, намагаючись інтонацією, мімікою, жестами передати почуття, настрої, характери персонажів. Чи можна на прикладі цих діалогів стверджувати, що Я. Стельмах був майстром гумору?

Уривок 1

Митько: (радісно, з жартом) Думки читаєш!

Сергій: (здивовано) Ну звісно, я ж тобі кажу, що раніше ніколи такого не було.

Митько: (гумористично) Так може, це вже реальність читає думки? Якщо так, то це навіть цікаво!

Сергій: (сміючись) Ну хто знає, може, насправді все можливо.

Митько: (жартом) А якби коза? Ото б намучились!

Уривок 2

Сергій: (з сумнівом) А може, Митю, то все вигадки?

Митько: (весело) А ти такий скептик! Нічого, скоро переконаємося.

Сергій: (жартом) Так, тільки якщо ця потвора мене не з’їсть.

Митько: (сміючись) Воно й мене разом із ліхтариком проковтнуло б!

Так, на прикладі цих діалогів чітко видно гумористичну манеру Ярослава Стельмаха.

В обох уривках присутній легкий гумор, жарти, дотепність. Митько постійно вигадує смішні образи та асоціації (коза як потвора, проковтнутий ліхтарик). Сергій підтримує цей гумористичний тон у відповідях.

Зміна інтонацій, використання слів на зразок "ото б намучились!", сміх та посмішки персонажів — все це створює легку комічну атмосферу.

Тому за допомогою мови, діалогів та характерів героїв автор досягає гумористичного забарвлення твору. Так, Ярослав Стельмах безперечно є майстром гумору.

5. Як ви вважаєте, родичі хлопчиків зовсім не контролювали поведінку Сергія і Митька в селі чи робили це ненав’язливо й непомітно? Підтвердьте свої думки фрагментами з тексту

З тексту можна зробити висновок, що родичі Сергія і Митька, здається, не дуже суворо контролювали їхню поведінку в селі, їхні дії та пригоди були сприйняті як дитячі розваги, інколи навіть гумористичні.

Приклади з тексту, які підтверджують це:

  • ”А дід Трохим відкинув обидвом, включивши усі свої педагогічні запити.” - це свідчить про те, що дід Трохим не був дуже суворим і включався в розваги хлопців.
  • ”Хай, каже, вони вивчають зоологію в живому фонді, аби знали, що то таємничий метелик” - реакція дорослих на інтерес хлопців до незвичайного метелика показує їхню кмітливу та толерантну позицію.
  • ”Хай, каже, вони вивчають зоологію в живому фонді, аби знали, що то таємничий метелик” - реакція дорослих на інтерес хлопців до незвичайного метелика показує їхню розуміючу та толерантну позицію.
  • “Діти летять, мов вітерці, уздовж села, летять із хохотом, із вигуками” - опис дітей, що вільно рухаються в селі, не супроводжується жодними заборонами або стурбованістю дорослих.

6. Доведіть, що обидва хлопчики в певних епізодах твору навіть дуже боялися химери лісового озера, але мужньо переборювали свій страх

Так, у творі є кілька епізодів, що демонструють, як хлопці переборювали власний страх:

  1. Коли вони вперше помітили дивну істоту в озері, то затремтіли від жаху, але все одно вирішили розгадати цю таємницю.
  2. Під час нічних спостережень біля озера хлопці теж сильно боялися, адже очікували появи страхітливого чудовиська. Проте це не зупинило їх від подальших дій.
  3. Коли виявилося, що то був Василь, а не чудовисько, Сергій та Митько подолали страх і врятували ув'язненого хлопчика.

Отже, попри пережитий жах, головні герої проявляли мужність та рішучість у досягненні мети. Це доводить їхню здатність долати власний страх.

7. Знайдіть у тексті й зачитайте опис чудовиська. Яке враження воно справило на хлопців?

"Водою пливло щось надзвичайне, неймовірне й дуже доісторичне. На поверхні видніла лише голова, але що то була за голова! О! Яка то була голова! Здоровецька, темно зелена, лискуча й бридка. Ось потвора повернулась до нас, і блимнули червонясто два великі ока. Між ними стирчав хижий ріг. З напіврозкритої пащі виглядали гостренні білі зуби.”

Цей опис викликав жах та неймовірне здивування у хлопців. Адже вони побачили справжнє доісторичне чудовисько з величезною бридкою головою, гострим рогом та гострими зубами. Таке видовище могло налякати будь-кого.

8. Перекажіть епізод, у якому друзі проявили справжній героїзм. Заради кого вони ризикували життям?

Епізод, де друзі проявили справжній героїзм, стався, коли Василя втягнуло під воду чудовисько. Митько та Сергій негайно кинулися йому на допомогу, попри небезпеку. Вони кинули каміння в голову істоти й звільнили Василя, ризикуючи власним життям заради порятунку товариша.

9. До яких хитрощів удавався Василь Трош, щоб покепкувати з хлопців. Висловіть свою позицію щодо такої поведінки підлітка

Василь часто жартував з хлопців, вигадуючи уявних істот, обманюючи їх. На мою думку, хоч такі жарти й можуть здаватися невинними, проте вони неетичні, адже ґрунтуються на обмані та зловживанні довірою інших. Це може зашкодити стосункам між людьми. Василь, мабуть, не усвідомлював наслідків своїх витівок, але йому варто було б замислитись над тим, як його поведінка впливає на інших.

10. Чи виявився Василь вдячним Сергійкові й Митькові за порятунок? Поясніть свою відповідь

Василь не виявив належної вдячності своїм рятівникам. Замість того, щоб подякувати Митькові та Сергійку за те, що вони ризикували власним життям заради його порятунку, він лише пожартував з них та висміяв їхню наївність. Така поведінка свідчить про брак поваги та невдячність з боку Василя. Він, мабуть, не усвідомлював серйозності ситуації та не задумався над тим, яку небезпеку йому вдалося уникнути завдяки Митькові й Сергійку. Тому виявлена ним невдячність є проявом егоїзму й безвідповідальності.

11. Як відреагував Митько, коли дізнався, що Василь їх обманював? Знайдіть і зачитайте відповідний епізод твору. Чому хлопчик вважає, що Василь сам себе пошив у дурні, та чому саме йому подякував за цікаві канікули?

Митько розгнівався і почав критикувати Василя, коли дізнався про обман. Василь пояснює, що влаштував цю жартівливу таємницю, щоб розвеселити хлопчиків і зробити їхні канікули цікавими.

Ось відповідний уривок з тексту:

’’Митько розрозлетівся. Він розвернувся до Василя:

— От як ти смієш!

— Це був жарт, — виправдовувався Василь. — Я думав, ви зразу вгадаєте.

Сергій враз бачив світло над головами друзів:

— Митько, це був жарт, смішка. А ти так навіть не посміхнувся, не розгубився, а гнів та ненависть була на обличчі.

— Та що за жарт? — проревів Митько, а його обличчя перебралося в зелену одвертого страху.

— Ну, а якби страху боялися, ти б мене в болото не закидали?

— Ой, Васю, мені б не жартувати на цю тему. Але ж ви б могли загинути!

— Але ж це жартування, і василята були вдома.

— Василята, це ти про нас? В нас є імена. Василь, ти б зміг затриматися під водою хоча б хвилину?

— Та не знаю я, не знаю...

Митько був дуже схвильований:

— Та ти навіть не знаєш, як ти виглядаєш під водою. Ти зовсім не подумав, що це жарт не для нас. Все ж, ти ж бачиш, ми діти та маємо велику уяву... і горло.

— То чому ж ви вважаєте, що я сам себе пошив у дурні?

— От за це й спасибі тобі, Васю. Ти вирішив приколотися, розшарувати нас і вдавати чудовисько, але хто тобі заборонив істотно змінити наше ставлення до тебе?”

Так, це саме той епізод, де описується реакція Митька на розкриття обману з боку Василя. Митько розгнівався і навіть налякався, адже усвідомив, що вони могли насправді постраждати, намагаючись врятувати Василя.

Проте попри гнів, Митько висловлює вдячність Василю за те, що завдяки його витівці вони отримали захопливі та незабутні канікули. Мабуть, Митько зрозумів, що Василь просто хотів розважити їх та пожартувати, хоч і трохи переборщив з обманом. Тому, попри образу, Митько виявив певну мудрість, подякувавши Василю за цікаві пригоди цих канікул.

12. Які події в тексті повісті — звичайні, а які — пригодницькі?

На початку і в кінці твору описуються досить буденні речі — розмови з дідом Трохимом, виконання домашніх завдань.

А ось знайомство та пригоди з Василем Трошем справді містять багато пригодницьких і навіть містичних подій. Починаючи від розповідей про фантастичних істот і закінчуючи реальною загрозою життю під час інсценівки з химерою.

13. Яких помилок, на вашу думку, припустилися Сергій і Митько в описаних нижче ситуаціях? Сформулюйте свої рекомендації щодо безпечної поведінки.

Отже, на мою думку, Сергій і Митько припустилися таких помилок:

  1. Не можна просто штрикати палицею в незнайоме скупчення гілля та сіна — там можуть ховатись небезпечні тварини..
  2. Копати глибокі ями на лісових стежках справді небезпечно для інших.
  3. Намагатися самотужки фотографувати чи ловити невідому лісову тварину — дуже ризиковано.

Загалом хлопцям варто бути обережнішими та не наражати себе й інших на небезпеку під час лісових пригод. Безпека — понад усе!

14. Хтось із вас має створити гроно «Образ Сергія», а хтось - «Образ Митька»: доберіть і запишіть якомога більше слів, які характеризують вашого героя. Зіставте свої записи. Що спільного ви помітили?

Гроно ’’Образ Сергія”:

  • Мрійливий
  • Допитливий
  • Відважний
  • Спостережливий
  • Енергійний
  • Відкритий
  • Приязний
  • Завзятий
  • Винахідливий
  • Довірливий

Гроно ’’Образ Митька”:

  • Задиркуватий
  • Веселий
  • Гострий на язик
  • Допитливий
  • Відважний
  • Прихильний
  • Відкритий
  • Винахідливий
  • Жартівливий
  • Незалежний

Спільне:

  • Допитливість
  • Відвага
  • Прихильність
  • Відкритість
  • Винахідливість

Обидва герої є допитливими, відважними та дружній. Вони відкриті до нових ідей та можливостей і винахідливо шукають розвагу та пригоди.

15. Визначте елементи сюжету повісті «Митькозавр із Юрківки, або Химера лісового озера»

  1. Зав'язка: приїзд хлопців на канікули, надія на цікаве літо
  2. Розвиток дії: легенда про химеру та рішення хлопців її розслідувати
  3. Кульмінація: небезпека і погоня химери за хлопцями
  4. Розв'язка: розкриття того, що це був жарт Василя

МІРКУЄМО

16. Що таке, на вашу думку, справжня дружба? Чи була вона такою між Митьком і Сергієм? Відповідь поясніть

Справжня дружба справді ґрунтується на взаємоповазі, довірі та спільних інтересах.

І стосунки Митька та Сергія в повісті яскраво демонструють саме таку дружбу. Вони разом переживають пригоди, підтримують один одного у скрутних ситуаціях, але водночас можуть і покритикувати, якщо хтось з них помиляється.

Коли Сергій заснув під час варти біля озера, Митько, звичайно, розсердився, але потім вкрив товариша ковдрою, не будив. Коли Митько хотів кинутися в озеро до чудовиська, Сергій стримував його, піклуючись про безпеку.

Отже, між ними справді є справжня, міцна дружба.

17. Чи зрозуміли ви, читаючи повість Я. Стельмаха, яким могутнім буває влучне слово? Спробуйте підтвердити цю думку прикладами з власного досвіду

Так, читаючи повість Я. Стельмаха "Митькозавр із Юрківки", я помітив, наскільки могутньою та впливовою може бути сила слова. Автор вправно використовує словесні описи та розповіді, щоб створити в уяві читачів цілі світи та неймовірних істот.

Я можу навести кілька прикладів з власного життя, коли влучне слово чинило потужний вплив:

Коли я був молодшим, бабуся розповідала мені казки на ніч. Її словесні описи настільки яскраво малювали події та персонажів в моїй голові, що я міг легко уявляти всі пригоди.

Одного разу батько підбадьорив мене перед важливим іспитом промовистим висловом: "Ти здатний на більше, ніж сам гадаєш". Ці слова надихнули мене і додали впевненості в собі.

Отже, слово вмілої людини може малювати неймовірні світи, надихати та спонукати до дій. Саме в цьому я вбачаю його могутність.

18. Виберіть із поданого переліку характеристики, які є спільними для кожної пари персонажів із таких творів: «Федько-халамидник» (В. Винниченко) та «Митькозавр із Юрківки, або Химера лісового озера» (Я. Стельмах)

За поданим переліком характеристик, спільними для обох пар персонажів з творів ’’Федько-халамидник” (В. Винниченко) і ’’Митькозавр із Юрківки, або Химера лісового озера” (Я. Стельмах) є наступні:

  • товариські (Василь — Толік, Митько — Федько)
  • відважні (Митько — Федько)
  • ризикують життям заради інших (Митько — Федько)
  • дотепні (Василь — Толік, Митько — Федько)

Обидві пари персонажів проявляють товариськість, відвагу, готовність ризикувати для допомоги іншим і володіють дотепністю.

ТВОРЧІ ЗАВДАННЯ

20. Уявіть, що біля лісового озера, змальованого в повісті Ярослава Стельмаха, одночасно зустрілися шестеро персонажів. Які пригоди могли б із ними трапитися? Що хлопці вигадали б? Які історії кожен повідав би про себе?

Уявімо зустріч героїв творів Стельмаха біля озера влітку. Кожен приніс би частинку свого світу, і вийшла б захоплююча історія.

Ява і Павлуша могли б вигадати водні змагання на швидкість та спритність. Санько і Грицик організували б пошуки скарбу на острові чи березі, вносячи козацький дух. А Митько та Сергій запропонували б побудувати водний телескоп чи вигадати історію про водного монстра.

Кожен розповів би свої історії: Ява та Павлуша — про розіграші у Васюківці, Санько і Грицик — про козацькі пригоди, а Митько та Сергій — про зустрічі з динозаврами.

Наприкінці біля багаття хлопці поділилися б найкращими історіями й провели ніч під зорями, продовжуючи свої неймовірні пригоди.

Джерело