На основі вивченого сформулюй визначення повісті-казки та звір свої міркування зі словником у Додатку.
Повість-казка - епічний твір, у якому поєднуються реальність і фантастика. Герої переживають незвичайні, казкові пригоди.
Чи можна вважати, що кожна людина по-своєму незвичайна? Чому?
Так, на мою думку, кожна людина по-своєму незвичайна і унікальна. Адже в кожного своя зовнішність, характер, здібності, таланти. Навіть у близнюків, які схожі зовні, можуть бути абсолютно різні вподобання та особливості. Тому не існує двох однакових людей. Ми всі особливі!
Ти ким мрієш стати? Чи думаєш уже про вибір професії?
Поки що я не думаю про конкретну професію, але мені подобається програмування, тому, можливо, я стану програмістом або ІТ-фахівцем
Хто тебе зазвичай підтримує та надихає? Дорослі чи однолітки? Чому?
Мене зазвичай підтримують і надихають як дорослі - батьки, вчителі, так і друзі-однолітки. Батьки завжди вірять в мене і підбадьорюють. Вчителі допомагають розкрити мої здібності. А з друзями цікаво обговорювати спільні захоплення, мрії. Тому для мене важлива підтримка як старших, так і ровесників.
Чи часто ти бачиш сни?
Я бачу сни майже щоночі.
Як уважаєш, чому автор говорить про сни героя?
На мою думку, автор говорить про сни героя, щоб показати його внутрішній світ, бажання, мрії. Це також створює інтригу, адже читач здогадується, що в житті хлопчика можуть відбутися якісь незвичайні речі.
Як далі, на твою думку, розгортатимуться події?
Я гадаю, далі будуть розповідатися якісь таємничі, фантастичні події, пов'язані з головним героєм. Можливо, знайдуться якісь чарівні предмети, здатні здійснити бажання та мрії. Чекаю на розвиток сюжету з цікавістю!
Що означає вислів «дивитися на світ крізь рожеві окуляри»?
Дивитися на світ крізь рожеві окуляри - бачити все навколо в рожевому, позитивному світлі, оптимістично.
Зачитай портрети Васі Богданця, Ромки Черняка та Рити Скрипаль
Портрет Васі Богданця: рудий, настовбурчене волосся, худорлявий, слабосилий. Але веселий, життєрадісний.
Портрет Ромки Черняка: лідер класу, меткий, спритний, сильний, вправний у спорті.
Портрет Рити Скрипаль: перша красуня класу, струнка, голубоока, чорноброва. Горда і недоступна.
Як, на твою думку, автор ставиться до героїв? Чому?
На мою думку, автор ставиться до героїв з симпатією і гумором. Він виділяє їхні яскраві риси, але без засудження чи критики.
Як ти розумієш вислів «блаженно усміхався»?
Вислів "блаженно усміхався" означає щасливо, радісно усміхався.
Слово «блаженно» використовують у релігійних творах. Як думаєш, із якою метою автор використав це слово?
Можливо, слово "блаженно" використано, щоб підкреслити неземне, піднесене почуття героя, наче в стані релігійного екстазу. Це посилює комічний ефект.
Як уважаєш, Вася справді знайшов чарівні окуляри?
На мою думку, Вася справді знайшов чарівні окуляри. Адже він раптом побачив те, що без окулярів бачити не міг - трансформаторну будку у дворі. Це вказує на якісь надзвичайні властивості окулярів.
Чи міг Ромка вилізти на трансформатор?
Міг Ромка вилізти на трансформаторну будку? Скоріше за все, міг. Він описаний як активний, сміливий хлопець. І попри заборону, міг полізти туди з цікавості чи бешкету.
Можливо, це вигадки Васі?
Навряд чи це вигадки Васі. Бо він і сам дивується, раптово побачивши Ромку. Та й навіщо йому вигадувати таку конкретну сцену? Скоріше, він справді бачить щось незвичайне завдяки окулярам.
Чому ти віддаєш перевагу: читанню книжок чи перегляду телевізора, віртуальним іграм?
Я віддаю перевагу читанню книжок, а не телебаченню чи віртуальним іграм.
Ти погоджуєшся з думкою батька Васі? Наведи один аргумент на користь своєї думки
Так, я погоджуюся з думкою батька Васі про те, що читання книжок корисніше. Адже під час читання працює уява, розвивається мова, збагачується словниковий запас.
Прокоментуй точку зору Ромки. Ти поділяєш її чи ні? Чому?
Щодо поглядів Ромки, який майже не читає книжок, а надає перевагу телебаченню та віртуальним іграм - я їх не поділяю. На мою думку, сучасні діти занадто захоплюються гаджетами, забуваючи про книги. А це не дуже добре для розвитку
Чи граєш ти в комп’ютерні ігри? Скільки часу проводиш за таким заняттям?
Так, я іноді граю в комп'ютерні ігри, але намагаюсь контролювати час - не більше ніж годину на день.
Зверни увагу, що Вася читає книжку вдруге. Як думаєш, чому?
Щодо повторного читання книжки Васею - напевно, він перечитує її, тому що вона йому дуже сподобалася. Коли книга захоплює, то хочеться повернутися до неї знову і зануритися у цікавий світ, пригадати події та героїв. Можливо, при повторному читанні Вася помічає нові деталі, глибше розуміє сюжет. Отже, це свідчить про його зацікавленість книгою
Яким телепередачам надаєш перевагу? Чому?
Мені подобаються науково-популярні передачі, оскільки в них можна дізнатися багато цікавого про навколишній світ, природу, історію. Також я дивлюся документальні фільми, які розповідають про реальні події та людей.
Чи відома тобі казка «Летючий корабель»? Пригадай ознаки казки.
Так, казка "Летючий корабель" мені відома. Це українська народна чарівна казка. Її основні ознаки:
- наявність фантастичних, казкових елементів (летючий корабель, чарівні предмети);
- перемога добра над злом;
- умовність часу і місця дії;
- повчальний зміст. Отже, це чудовий зразок української народної творчості з характерними рисами казки.
Які почуття викликає епізод із Телебабою Ягою?
Епізод з Телебабою Ягою викликає тривогу, напруження, адже вона намагається нашкодити хлопцям. Але водночас цей епізод захопливий, бо герої потрапляють в незвичайний світ за екраном.
Як, на твою думку, розгортатимуться події далі?
На мою думку, далі будуть ще більш несподівані та фантастичні пригоди. Можливо, хлопці зустрінуть якихось нових персонажів у світі Заекранії. Або їм доведеться рятуватися від погоні чи якоїсь небезпеки.
Чи є бібліотека у твоєму населеному пункті? Чи ходиш до читального залу?
У бібліотеці багато відвідувачів? Як уважаєш, чому?
Так, у нашому місті є бібліотека, я ходжу до читального залу. Там завжди багато відвідувачів, особливо дітей та підлітків. Адже в бібліотеці можна почитати цікаві книжки, яких немає вдома, підготуватися до уроків, отримати потрібну інформацію. Крім того, там є комп'ютери з інтернетом. Отже, бібліотека - улюблене місце для багатьох школярів.
Поміркуй і дай відповідь
1. Яка основна думка цього розділу?
Основна думка полягає в тому, що читання книжок дуже корисне для розвитку уяви та фантазії. А комп'ютерні ігри можуть бути навіть шкідливими, якщо грати в них надто багато
2. Склади список своїх улюблених книжок та запропонуй його однокласникам/однокласницям. Також прочитай хоча б одну книжку, яку рекомендують у класі товариші/товаришки
Ось список моїх улюблених книжок:
- "Гаррі Поттер" Дж.К. Роулінг
- "Пригоди Тома Сойєра" Марка Твена
Я обов'язково прочитаю книжки, які порекомендують мої однокласники.
3. Дай розгорнуту відповідь на запитання, що важливіше — комп’ютерні ігри чи читання книжок.
На мою думку, читання книжок набагато корисніше за комп'ютерні ігри. Адже під час читання працює уява, збагачується словниковий запас, розвивається мислення. Також з книжок ми дізнаємося багато нового та цікавого. А ігри лише розважають, та й то не завжди корисні - деякі негативно впливають. Тому читання має набагато більше переваг для розвитку дитини
Чи сильним насправді був Альберт?
На мою думку, Альберт насправді не був аж таким вже сильним. Аргументи:
- Він знущався лише над молодшими хлопцями, а не наважувався зacтocувати силу до рівних за віком.
- Його "сила" полягала лише в болючих щиглях, а не в умінні реально битися.
Чи погоджуєшся з тим, що Вася був «слабаком»? Думку обґрунтуй
Щодо Васі, то погоджуюсь, він був слабшим фізично. Але це не означає, що він беззахисний. Адже в нього є розум, кмітливість і чарівні окуляри
Як, на твою думку, події розгортатимуться далі?
Гадаю, хлопців можуть захистити дорослі - батьки, вчителі. Або вони використають чарівні окуляри, щоб дати відсіч хуліганові.
На мою думку, Альберта чекає покарання за його вчинки. Можливо, він навіть сам попросить вибачення у хлопців. Буду з нетерпінням чекати розвитку подій!
Про що свідчить портрет героя?
Портрет героя з яскравим рудим волоссям свідчить про його жвавий, енергійний характер.
Які кольори переважають у характеристиці персонажа — теплі чи холодні? Про що це може свідчити?
Тут переважають теплі кольори (рудий, жовтий), що асоціюються з теплом, радістю, оптимізмом
Поміркуй, це буде позитивний чи негативний персонаж
Отже, це, швидше за все, позитивний персонаж, можливо трохи непосидючий, але веселий і доброзичливий. Тепла гама вказує, що він стане другом чи помічником головних героїв
Які негативні риси характерів уособлюють названі герої?
Названі герої уособлюють такі негативні риси:
Іван Іванович Брехайло - брехливість
Баба Ябеда - базікання, наклепи
Двоє здорованів - агресія
Пригадай, що називаємо алегорією
Алегорія - це образне зображення абстрактного поняття.
Чи можна вважати образи алегоричними?
Так, ці образи можна вважати алегоричними, адже вони уособлюють певні негативні риси характеру, тобто є узагальненими образами цих рис. Зокрема, Брехайло - уособлення брехні, Ябеда - уособлення наклепництва і базікання.
4. Розглянь репродукцію народної картини «Козак Мамай» Які предмети зображено на ній? Яке їхнє призначення'’ Із чим асоціюється образ коня"’ Прочитай інформацію праворуч від картини. Що нового дізнався із неї?
На картині зображено козака? Це ознаки козака-воїна. Кінь символізує вірного бойового товариша.
З інформації я дізнався:
- Мамай - козак-характерник, чарівник, воїн.
- Його ім'я з тюркської означає "ніхто", "без імені".
- Один безіменний козак уособлює всіх українців.
- Зображення козака-бандуриста було дуже популярним.
Отже, картина передає образ легендарного козака-воїна, який водночас є і звичайним українцем. Саме тому цей персонаж став національним символом.
5. Назви тему розділу «Пригода одинадцята Козачок Ґулька» Яка його ідея? До чого автор закликає?
Тема розділу - "Знайомство з Козачком Ґулькою та подорож до Синього Потойбіччя".
Ідея полягає в тому, що добро завжди перемагає зло, а дружба та взаємодопомога - найбільші цінності.
Автор закликає захищати слабких, протистояти булінгу. Він показує, що навіть звичайні хлопці можуть стати героями та перемогти зло за допомогою доброти, сміливості та уяви.
Також важливою є думка, що читання книжок розвиває фантазію та допомагає у скруті. Отже, автор закликає більше читати та розвивати уяву.
7. Напиши сценарій вистави до цього розділу та розіграй п разом з однокласниками! однокласницями Яку роль ти обереш? Чому?
Ось мій варіант сценарію вистави за цим розділом:
Дія 1
На сцені з'являються Вася та Ромка. Вони сидять на балконі та розмовляють. Раптом чути голос Козачка Ґульки, який пропонує хлопцям подружитися.
Дія 2
Хлопці одягають чарівні окуляри і бачать Козачка Ґульку на крилатому коникові. Відбувається їхнє знайомство та розмова.
Дія 3
Козачок Ґулька пропонує полетіти до Синього Потойбіччя. Там вони зустрічають різних чаклунів - добрих і злих.
Дія 4
Хлопці повертаються додому. Вони прощаються та обіцяють один одному дружбу.
Я хотів би зіграти роль Козачка Ґульки. Адже він - позитивний герой, захисник скривджених дітей. Це надихаючий персонаж.
8. Придумай продовження розділу
Пригода п'ятнадцята. Новий друг
Після останньої пригоди Вася і Ромка вирішили трохи відпочити від чарівних окулярів та незвичайних пригод. Але незабаром у їхньому класі з'явився новий учень - тихий і сором'язливий хлопчик на ім'я Петрик. Він не мав друзів і часто сидів на перервах сам.
Одного разу Вася помітив, як старшокласники знущаються з Петрика - забирають його сніданок і штовхають. Вася вирішив допомогти новому однокласнику за допомогою чарівних окулярів. Він покликав на допомогу Козачка Ґульку, і той налякав хуліганів, відібравши сніданок і повернувши Петрику.
З того дня Петрик подружився з Васею і Ромкою. Хлопці розповіли йому про чарівні окуляри та запросили до нових незвичайних пригод.
9. Пригадай із яких частин складається твір Визнач у кожному розділі кульмінацію — момент найвищого напруження. Ю. Накресли сюжетний ланцюжок до кожного розділу.
Щодо структури твору, то повість складається з окремих розділів-пригод. Кульмінації в кожному розділі:
- Знайомство з чарівними окулярами.
- Зустріч з Маргаритою Степанівною.
- Пригода з Дідом Морозом.
- Двірничка-чарівниця.
- Суд у цирку.
- Пригода з доларами.
- Знайомство з Георгієм Васильовичем.
- Подорож до Телебабанії.
- Розповідь про кохання діда Грицька.
- Знайомство з Анжелікою.
- Пригода з Козачком Гулькою.
- Зустріч з чарівником Часоміром.
- Викрадення чарівних окулярів.
- Повернення окулярів.
Отже, твір має чітку структуру, поділений на логічно завершені частини.
11. Дай розділам свої заголовки. Простеж, на що це впливає
Ось варіанти заголовків до розділів повісті "Чарівні окуляри" та міркування щодо їх впливу:
1. Загадкова записка (замість "Пригода перша. Загадкова записка, з якої починаються чудеса")
Заголовок відразу привертає увагу читача, викликає цікавість.
2. Невидимий захисник (замість "Пригода одинадцята. Козачок Ґулька")
Такий заголовок створює інтригу, читач хоче дізнатися, хто ж цей захисник.
3. Подорож у країну за екраном (замість "Пригода восьма. У Телебабанії-Заекранії")
Заголовок обіцяє захопливу пригоду в незвичайному світі.
4. Чарівниця-двірничка (замість "Пригода четверта. Двірничка-чарівничка")
Такий заголовок привертає увагу несподіваним поєднанням звичайної професії та чарівництва.
5. Суд над злими силами (замість "Пригода п'ята. Суд у цирку")
Заголовок відразу налаштовує на боротьбу добра і зла.
Отже, заголовки впливають на сприйняття твору, викликають певні очікування у читача. Цікаві заголовки привертають увагу та стимулюють читати далі.
12. Порівняй реальне та фантастичне в повісті
Щодо реального та фантастичного, то в повісті органічно поєднано реалістичні картини шкільного життя та фантастичні пригоди завдяки чарівним окулярам. Реальні персонажі (Вася, Ромка, однокласники) діють у фантастичних обставинах. Це дозволяє авторові порушити важливі морально-етичні проблеми та показати перемогу добра над злом.
13. Доведи що твір «Чарівні окуляри» пригодницько-фантастичний
Щоб довести, що твір «Чарівні окуляри» Всеволода Нестайка є пригодницько-фантастичним, можна навести такі аргументи:
- У творі присутні елементи пригодницького жанру - захоплюючі події, несподівані повороти, ризиковані вчинки героїв. Це пригоди з чарівними окулярами, подорожі в казкові світи, порятунок друзів.
- У повісті широко використано фантастику - чарівні окуляри, які дають незвичайні можливості; фантастичні персонажі (Козачок Ґулька, Телебаба Яга); подорожі в уявні світи.
- Сюжет розгортається стрімко, переважає динамічна дія.
- Є типові для фантастики елементи: порушення законів реального світу, створення уявних світів із власними законами.
- Фантастика виконує художньо-зображувальну та виховну функції, допомагає розкрити ідею твору.
Отже, поєднання пригодницького жанру та фантастики дозволяє стверджувати, що твір належить до пригодницько-фантастичного жанру.
14. Що символізують чарівні окуляри’ Спробуй «подивитися» на світ крізь чарівні окуляри щоб побачити й намалювати красу довкілля добрі вчинки людей веселі ситуації Придумай власні чарі вні окуляри іа опиши їхні незвичайні можливості
Щодо символіки чарівних окулярів, то я бачу в них такі значення:
- Уміння бачити красу навколишнього світу. Крізь чарівні окуляри можна побачити дивовижну природу, чудові вчинки людей, радісні моменти життя.
- Творча уява та фантазія. Чарівні окуляри дозволяють побачити те, чого насправді немає, створити цікаві образи.
- Прагнення дивуватися і пізнавати світ. Такі окуляри допомагають відкривати щось нове у знайомому.
- Здатність розрізняти добро і зло, помічати складнощі інших людей.
Ось якими б я уявила свої чарівні окуляри:
- Вони дозволяють бачити найзаповітніші мрії людей.
- Крізь них можна побачити найкращі риси вдачі людини, її таланти.
- У них помітно тільки гарне в людях і світі, а все погане стає невидимим.
- Вони допомагають знаходити спільну мову з будь-якою людиною.
Отже, чарівні окуляри уособлюють прагнення добра, світла, гармонії. А ще вони розвивають уяву і допомагають цінувати життя!
15. Заповни в зошиті порівняльну таблицю образів Васі та Ромки. Герой Вася Ромка Портрет Стазлсння де нгіичанкя Ставлення до книг Уміння дружити Спільні риси характеру Відмнні риси характеру
Ось порівняльна таблиця образів Васі та Ромки:
Герой | Вася | Ромка |
---|---|---|
Портрет | Худорлявий, рудий, зі стирчачим волоссям | Чорнявий, спортивний |
Ставлення до навчання | Сумлінний, старанний | Байдужий до навчання |
Ставлення до книг | Любить читати | Не любить читати, віддає перевагу телебаченню |
Уміння дружити | Добрий, вірний друг | Зарозумілий, часом знущається з Васі |
Спільні риси характеру | Допитливі, люблять пригоди | |
Відмінні риси характеру | Спокійний, розсудливий | Запальний, активний |
Отже, Вася і Ромка - абсолютно різні за зовнішністю та характером герої. Вася - скромний і старанний, любить читати. Ромка - енергійний і бешкетний, віддає перевагу телебаченню та комп'ютерним іграм. Проте хлопців об'єднує спільне захоплення - пригоди та фантазії, які вони переживають разом завдяки чарівним окулярам.
16. Напиши лист героєві твору, який тобі найбільше сподобався Що ти йому порадиш, побажаєш’
Ось лист до улюбленого героя твору та варіант власного твору на задану тему:
Лист Козачку Ґульці
Добридень, Козачку Ґулько!
Ти - мій улюблений герой з повісті «Чарівні окуляри». Твоя сміливість, доброта та благородство мене дуже вразили. Ти завжди приходиш на допомогу скривдженим, захищаєш слабких від зла.
Мені подобається, що ти лишився вічним хлопчиком заради доброї справи. Це чудово - зберегти чисту дитячу душу! Я вважаю твоє безсмертя справедливою нагородою за шляхетні вчинки.
Хотілося б мати такого друга, як ти. Я б запрошував тебе у захопливі подорожі, щоб разом перемагати зло. Твоя мудрість і досвід допомогли б мені стати кращим.
Зичу тобі ніколи не втрачати оптимізму і продовжувати приходити на допомогу. Нехай щастить у твоїх пригодах!
З повагою, твій шанувальник Андрій.
17. Напиши твір «Одна цікава пригодницька історія»
Ось цікава пригодницька історія, яку я придумав для твору:
Улітку минулого року я поїхав у похід в Карпати зі своїми друзями. Ми вирішили пройти один з гірських маршрутів, який вважається досить складним. Погода стояла чудова, і ми з оптимізмом розпочали свій похід.
Спочатку все йшло за планом - ми йшли стежками, милувалися краєвидами гір та хвойних лісів. Але коли ми підіймалися на одну з найвищих вершин, раптом пішов сильний дощ, який зовсім не був передбачений прогнозом погоди. Ми намагалися сховатися під деревами, але це мало допомогло.
Дощ перейшов у зливу з градом, видимість різко погіршилася. Ми зрозуміли, що потрапили в небезпечну ситуацію - треба було терміново шукати надійне укриття. Ми побачили поруч невелику печеру і вирішили сховатися в ній, щоб перечекати негоду.
У печері було темно і трохи моторошно. Ми розташувалися на ніч, скуштували залишки наших припасів. Раптом ми почули якісь дивні звуки з глибини печери... Що ж це могло бути? Мабуть, якісь тварини. Ми напружилися, очікуючи невідомо чого. Але, на щастя, все обійшлося, і вранці гроза закінчилася. Ми з полегшенням продовжили свій шлях, радіючи, що наша пригода завершилася щасливо. Хоч цей похід і видався складнішим, ніж ми очікували, але він залишив багато яскравих спогадів!
Ось така пригодницька історія вийшла. Я спробував описати захопливу пригоду з несподіваними поворотами та тривожними моментами. Сподіваюся, вона вийшла цікавою! Якщо потрібно щось змінити чи доповнити в цій історії, будь ласка, скажіть мені.