Володимир Винниченко. Федько-халамидник - відповіді (сторінки 205-206)







1. У дитинстві В. Винниченко своєю вдачею був схожий на

В Федька

2. Слова «Ну? Нажився на світі? Говори!» належать

В Федькові

3. Толю описано словами

В «...дитина ніжна, делікатна, смирна... виходив надвір трошки боязко...»

4. З яких деталей видно, що події в оповіданні В. Винниченка "Федько-халамидник" відбуваються в невеликому місті?

Це видно з того, що Федька і Толю на річці впізнають люди; з того, що батьки Федька винаймають квартиру у Толиних батьків; з того, що батько Федька працює на друкарні; зі слів Федька, бо крига знесла Базарний місток (тут е базар, отже це місто, бо в деяких селах могли бути хіба ярмарки).

5. Пригадайте епізод із повітряним змієм. Чи вважали Федька своїм другом Стьопка, Спірка й інші хлопчаки?

Судячи з цього епізоду, хлопці не вважають Федька своїм другом. На нього кричали: «Ну не ходи на нашу вулицю!», обзивали його лайкою. Але в останніх серіях ми побачили, що Федько насправді їхній друг. Коли Федько тонув, хлопці кинулися його рятувати, а на похороні «всі з довколишніх вулиць пішли на кладовище. Спірка, Стьопка і Гаврик нестримно плакали».

6. Як характеризує Федька той факт, що він повернув відібраного змія, ще й ниток своїх дав хлопчикам?

Те, що Федько повертає змія, характеризує його, як безкорисливу людину, йому не потрібний повітряний змій, він просто хотів продемонструвати, що він найсильніший. А те, що він дає ще й нитки, говорить про те, що він сам любить запускання повітряних зміїв і хоче, щоб нитки послужили хлопцям і змій літав ще краще.

7. Прокоментуйте слова Федькової мами: "То дитина благородна, ніжна, а ти, мужиченя" Благородною дитиною мама називає Толю і протиставляє йому Федька, називаючи мужиченям.

Це слово означає невиховану, грубу дитину, яка має низьке походження.

8. За яку рису вдачі батько особливо поважав Федька?

Батько особливо поважав Федька за те, що той ніколи не брехав і не видавав товаришів. За це батько після побоїв давав хлопцеві 2-3 копійки, що дуже не подобалося матері.

9. Доведіть, що оповідання "Федько-халамидник" належить епічних творів.

Оповідання належить до епічних творів тому, що розповідається про події, які вже відбулися; зображено героїв через їхні вчинки, поведінку; присутні описи (портрет, пейзаж); тон викладу рівний ("епічний"); менш інтенсивне, ніж ліриці, використання образотворчих засобів; прозова форма.

10. Через що, на вашу думку, помер Федько: через застуду чи недбайливе ставлення батьків? Чи можна було завадити смерті хлопчика?

На мою думку, смерть Федька сталася через недбале ставлення батьків. По-перше, не потрібно його бити, тому що мама знала, що дитина гаряча ще до того, як прийшов тато. Вона не могла ні розповісти батькові про пригоду на річці, ні благати його не бити хлопця. По-друге, батькам варто звернутися до лікарів, які допоможуть врятувати життя хлопчика.

11. Знайдіть в оповіданні пейзажі й прочитайте їх. Висловіть свою думку про те, як вони підсилюють психологічний стан літературного героя або впливають на сприйняття читача.

  • "Надворі буря, дощ ллється з неба такими патьоками, наче там тисячі Федьків перекинули тисячу діжок з водою. Хмари аж сині, кошлаті, так і розрізують їх зеленяві блискавки. Грім тріскає з такою силою, що аж посуд дзвенить у шафах”. Цей пейзаж підсилює психологічний стан Толі його страх перед зливою.
  • ’’Наставала весна. Сніг зробився жовтий і брудний, а лід на річці такий, як намочений сахар. Потім почали текти річечки по вулицях і стала парувати земля на сонечку”. Цей пейзаж впливає на сприйняття читача, бо зображує прихід весни.

Наступні пейзажі теж впливають на сприйняття читача:

  • ’’...стало видно річку. Повіні ще не було, але яка стала чудна річка! Вся сіра, покопирсана, ряба. На березі комашнею стоять і ходять люди. Сонце хитро виглядає з-за парового млина. Галки кудись летять довгими рядами і кричать. А як блищить кінчик хреста на Богоявленській церкві! Ух, гарно!..”,
  • ’’Зблизька річка здавалась ще чуднішою. Видно було, як помалу, тяжко йшла крига. Лід тріщав, лускав Крижини лізли одна на одну, чисто було схоже на те, як жену Великий гурт волів...”,
  • ”А річка все суне суне вперед. Крижини з мокрим рипом і труться одна об одну. Вони такі поважні та старі, аж жовті. Звідки вони припливли сюди? І куди попливуть”,
  • ”А крижини сунули та сунули. Іноді вони розривалися і між ними робилась чорна, страшна латка води. В тій воді пливала солома й трісочки, солома, і трісочки крутились і десь зникали, — так вертіло там воду”. Останній пейзаж підсилює тривогу читача за життя Федька, який вирішив перейти річку по крижинах.

1. Текст оповідання частини. Доберіть до кожної з них заголовок, запишіть у зошит.

  1. Федько-розбишака
  2. Толя-ніжна дитина
  3. Повінь на річці
  4. Задум Федька
  5. У спішне його виконання
  6. Толя вирішив повторити прохід Федька
  7. Сміливий вчинок Федька
  8. ’’Подяка” Толі
  9. Смерть Федька

2. Випишіть з тлумачного словника всі значення слів пан і панський. У якому значенні їх ужито на позначення членів родини Толі?
Пан

  1. Поміщик у старій Польщі, Литві, дореволюційній Україні й Білорусії. // переносне іронічне, зневажливе. Людина, яка виділяється розбещеною поведінкою, нетрудовими звичками, надто витонченими манерами й таке інше.
  2. Той, хто займав привілейоване становище в дореволюційному суспільстві, належав до забезпечених верств міського населення, інтелігенції. // Той, хто має владу над іншими; володар, хазяїн.
  3. У старій Польщі, Литві, дореволюційній Україні й Білорусії ввічлива форма звертання або називання стосовно до осіб чоловічої статі привілейованих верств суспільства. // У сучасній дійсності ввічлива форма згадування або звертання звичайно до офіційного представника чи громадянина іншої держави.

Батьки Толі були багатшими ніж Федькові, мали будинок, квартири у якому винаймали інші люди. Батько Федька говорить до сина так: "Я тобі, паршивцю, скільки раз казав: не смій з панами водитися. Не компанія вони тобі. Федькова мама вважає Толиних батьків і їхнього сина благородними людьми тільки тому, що вони багатші.