Василь Королів-Старий. Хуха­ Моховинка


1. Хухи народжуються

А - Навесні.

2. Моховинка була хухою

Г - боровинкою.

3. Між героєм та реплікою казки Хуха-Моховинка можна встановити відповідність

1. Дід - (В) Господ! Пробач мені мої гріхи... Я не хотів би покинути цей світ, не покаявшись...
2. Мама - (Б) То вві сні таке часом увижається. У житті такого ж не буває.
3. Хо-Суксвик - (А) По тому як той дід поспішає та оглядається, я бачу, що він робить не по правді.
4. Хуха-Моховинка - (Д) Хухи не потребують подяки. Вони роблять добро з повинності.

4. Добрі вчинки Моховинки

Рятувала сосну від діда, врятувала козу, врятувала діда.
Автор полюбляє свою героїню, тому що вона добра та товариська, працьовита, завжди вірна.

5. Чому Моховинка не залишилася жити в хліві?

Вона не залишилась жити в хліві тому що поблизу не було жодної Хухи, і їй було самотньо.

6. Що приваблювало дітей у характері Моховинки?

Xyxa Маленька як кошенятко. Вона вірна й товариська. Дітям подобалося в ній те що вона вигадувала різні виграшки, була весела та дуже добре копіювала лісових тварин.

7. Як ви розумієте виділене слово в реченні Хухи не потребують подяки. Вони роблять добро з повинності? Яку повинність маєте ви?

Я вважаю що Хухи це фантастичні істоти які є носіями добра, в них природно закладено співчуття, безкорисливість, уміння пробачати, допомагати іншим.

8. Запишіть у зошит усіх героїв казки «Хуха-Моховинка»

  • Фантастичні герої: Хуха-Моховинка та інші Хухи, дух-лісовик Xo-Суковик
  • Реальні герої: лісник, собака лісника, злий дід, хлопчик і дівчинка, їх батьки, коза Лиска та коза Оришка.

9. Прочитайте уважно матеріал рубрики «До речі...» і перший абзац останньої частини казки «Хуха­ Моховинка». Що в казці не відповідає віруванням давніх слов’ян? Чи має право письменник відходити від
міфічних уявлень у художньому творі, зокрема в казці? Чому?

Моховинка в казці не спить зимою «Удень вона працювала по господарству, а ввечері йшла кудись у гості до подружок.», хоча древні слов'яни вважали що вони зимою сплять.

10. Чого навчає казка Королева­-Старого «Хуха ­Моховинка»?

Казка вчить нас любити й берегти природу, тварин, людей. Засуджує тих людей, що незаконно рубають дерева, неуважно ставляться до тварин. Що на зло потрібно відповідати добром, і тоді добро повернеться. Навчає нас бути добрими, співчутливими, безкорисливими, уміти пробачати, допомагати іншим.

11. Поміркуйте, чому люди більше вірять — почутому чи побаченому. Чому? Знайдіть підтвердження своїй відповіді в казці.

Вірять більше побаченому, тому що на словах можливо щось вигадати, прикрасити, тому люди хочуть завжди переконатися побачивши це на власні очі: «Діти слухали й не йняли тому віри... Бачили вони навіч, яка вона мила, добра, нешкідлива. Знали вони, як Моховинка вболівала, коли кому була якась прикрість, пам'ятали, як вона врятувала їхню Лиску»

12. Усно перекажіть уривок, у якому йдеться про життя Моховинки в хліві й серед дітей.

Минав день за днем. Тихо й спокійно жила в козячому хліві Моховинка. Було їй тут тепло, мала вона м'яку постіль, їжа була смачна та поживна. Могла їсти досхочу запашного сіна, майже щодня знаходила кілька крихіток хліба, а часто могла ще й полизати краплинку молочка, що іноді вибризкувалося з дійниці на сіно. Одного бракувало Моховинці: не було тут ніде поблизу жодної іншої хухи.
Тепер вони приносили Моховинці крихітки всього того, що їм давали найсмачнішого. А хуха, коли ніде поблизу не було когось із людей, показувалася дітям, гралася з ними, дуже їх бавила..

1. До кожної частини казки (їх розділяють три зірочки) доберіть заголовок і запишіть у зошит.

1. Xyxa - Моховинка; 2. Пошук хатинки; 3. Сподівання на повернення; 4. Порятунок Лиски; 5. Злий дід; 6. Повернення до дому; 7. Щира допомога Моховинки.

2. Знайдіть у мережі Інтернет інформацію про міфічного героя Лісовика. Підготуйте про нього коротку розповідь з описом зовнішності (за бажанням).

Лісовик — лісовий дух, цар звірів і володар рослин; нарешті — господар лісу. У класичному мистецтві лісових богів зображували в людській подобі з вінком на голові й зеленою гілкою в руці. Іноді лісовик ототожнювався з чортом і мав відповідний вигляд

Сторінка 71

1. Установіть відповідність.

Міміка - рухи м'язів обличчя, що виражають внутрішній стан людини.
Жести - рухи тіла чи рук, які супроводжують людську мору. Портрет - змалювання зовнішнього вигляду літературного героя.
Портретна деталь - зображення лише однієї, але яскравої риси зовнішності,

2. Установіть відповідність.

1. Ox («Ох») - Д - ...маленький дідок, сам зморщений, а борода зелена аж по коліна.
2 Дажбог («ДажСог») - Б - ...обличчя його уявлялося подібним до сонячного кола, із русявою бородою - промінчиками.
3. Герой дурень («Летючий корабель») - А - ...такий став, що його й не впізнаєш: одежа на ньому так і сяє, шапочка золота, а сам такий гарний, що й не сказати.
4. Силун («Як виникли Карпати») - В - .... закипів так, що аж очі кров'ю налились, а з рота вогонь пішов. ...дід, увесь, як молоко, білий, і одежа на ньому біла,

3. Портретною деталлю є виділене дієслово в реченні

Г - Моховинка... подякувала гостинним козам за їхню ласку й пошкандибала до свого рідного бору.

4. Зображаючи портрет літературного героя, письменник удається до розповіді, роздуму чи опису?

Письменник удається до опису, бо якщо це був роздум то читачі не могли б чіткого уявлення про героя, кожен малював би у своїй уяві різних, а іноді протилежних зовні героїв.

5. Чому важливо уважно читати літературні портрети в художніх творах?

Важливо уважно читати описи зовнішності літературних героїв, щоб мати чітке уявлення про героя.

6. Портрет якого героя найбільше вам запам'ятався з нещодавно прочитаних творів світової літератури?

Запам'ятався мені портрет Іссумбосі з японської казки «Іссумбосі або хлопчик-мізинник»: Маленький, але жвавий хлопчик. Працьовитий та кмітливий.

7. Прочитайте портрет Хухи-Моховинки. Чому в описі цього персонажа автор використав зменшено-пестливі суфікси?

В описі хухи-Моховинки автор використав зменшено-пестливі суфікси, щоб читач уявив собі, малесеньку істоту, дуже пухку, тендітну та добру.

8. Знайдіть і прочитайте опис зовнішності кіз у хліву

У тій хаті лежали дві великі білі тварини, подібні до диких кіз або сарн. Вони мали роги й довгі, як у Водяника, бороди, але дивилися на неї лагідно своїми жовтими очима..., були лагідними. Цей опис є портретом, тому що дає можливість глибше розуміти внутрішній світ героя.

9. Яких персонажів найбільше наділяють портретними характеристиками — головних чи другорядних?

Частіше найбільше наділяє портретними характеристиками головних персонажів який включає опис як обличчя, волосся, статури, одягу, так і міміки, жестів і навіть голосу, манери говорити. Такий портрет дає можливість глибше розуміти внутрішній світ головного героя для того, щоб читач уявляв собі його, розумів їх поведінку, події.

11. Василь Королів-Старий не змалював у казці «Хуха-Моховинка» портретів діда й лісника Якими ви намалювали б у своїй уяві під час читання очі, погляд цих героїв, їхні губи, волосся, статуру й одяг? Усно опишіть їх. Чи схожими вийшли портрети цих приблизно однакових за віком чоловіків?

Діда старим, волосся рідке, обличчя у зморшках, з маленькими хитрими очима, недуже високий.
Лісник навпаки добрий, на обличчі у нього постійна усмішка, в очах горить вогник, вони добрі та щирі. Сиве волосся. Він любить та оберігає природу.
Портрети вийшли різними, оскільки різні характери героїв, їхні вчинки, відношення до природи.

12. Роздивіться ілюстрації, на яких зображено Xyxy- Моховинку, і уважно прочитайте її портрет.

Була вона й сама така пухка, як мох. Мала довгу вовночку, що, мов шовком, укривала все її тільце. Сама тільки мордочка була голенька й нагадувала садову жовто-фіолетову квіточку — братки. Ta були ще в неї голенькі зісподу рожеві лапки. На мою думку, малюнок достатньо точно відповідає словесному портрету, але на ілюстрації я б змінив дитяче личко Моховинки на мордочку тваринки, це було більше схоже на опис портрета у казці.

1. Знайдіть у казці «Хуха-Моховинка» портрет дівчинки й випишіть його.

Портрет дівчинки у казці «Хуха-Моховинка»: вона була гарнесенька, білява, з блакитними очицями. Дівчинка пестила кіз, цілувала їх у рожеві мордочки.

3. «Цар Плаксій та Лоскотом». Випишіть у робочий зошит незрозумілі вам слова.

Митарство (труднощі), посіпака (прислужник, готовий допомагати в будь-яких діях, переважно ганебних), аркан (довгий мотузок, за допомогою якого ловлять коней та інших тварин), батрак (бідний селянин-наймит)