Тема: Узагальнення з теми « Царство рослин і тварин взимку.
Мета:
- Розширити й узагальнити знання учнів про рослинний і тваринний світвзимку;
- встановити причинно – наслідкові зв’язки між змінами в неживій природі , житті рослин та тварин; розкрити їх цінність у природі;
- розвивати спостережливість та увагу школярів, вміння порівнювати, аналізувати, робити висновки; виховувати шанобливе ставлення до природи, доброту, милосердя до братів наших менших.
Обладнання: девіз уроку, сердечка, макет дерева, малюнки рослин та тварин, ілюстрацій ний матеріал, конверти із завданнями, капелюшки
Хід уроку:
І. Організація класу та створення позитивного меседжу:
Усміхніться всім навколо:
Небу, сонцю, добрим людям
І тоді обов'язково
Наш урок цікавим буде.
ІІ. Хвилинка спостережень.
- Перш ніж перейти до завдань уроку, мусимо знати погодні умови на сьогодні.
А) Повідомлення «синоптиків».
( 2 учнів розповідають про свої спостереження , роблять висновок: зима йде до завершення, але ще буде багато холодних і морозних днів. Прогноз погоди вели…)
- Молодці, діти. Ви були сьогодні спостережливими.
- Скажіть, чи схожі зміни в природі з ілюстраціями, які ви бачите ось тут? ( Демонстрація сюжетних малюнків ).
ІІІ. Повідомлення теми та завдань уроку.
Завдання уроку: пригадати знання про живу і неживу природу; довідатись про зміни , які відбулися в житті рослин і тварин протягом зими; про допомогу дітей братам нашим меншим, про їх ставлення до них.
ІV. Актуалізація опорних знань учнів.
Вчитель: Сьогодні ми продовжуємо мандрувати цікавим світом природи. Адже кожної хвилини , щомиті всі спілкуємося з навколишнім світом. І, мабуть ви вже встигли помітити: все, що нас оточує , перебуває в нерозривному взаємозв’язку : живі організми повністю залежать від неживої природи. Отже, діти, давайте пригадаємо:
- Як поділяється уся природа?
- Що належить до неживої природи?
- Що належить до живої природи?
- Чим жива природа відрізняється від неживої?
1. Робота в групах.
Виконання інтерактивної вправи « Цікавий конверт».
Завдання: групи, в яких конверти зеленого кольору повинні вибрати з усіх малюнків предмети живої природи.
- Групи, в яких червоні конверти – вибирають предмети неживої природи.
- Групи, в яких сині конверти – вибирають предмети, що не належать до природи. Приступайте до роботи. Бажаю успіху!
( Після закінчення роботи доповідач з кожної групи пояснює обране).
2. Бесіда за питаннями.
- Яка зараз пора року? Який по порядку місяць зими зараз? Як він називається?
- Як у народі ще називають місяць лютий?
- Які зміни відбуваються в неживій природі?
- А в живій природі?
Висновок: Природа живе за власними законами. Нам треба зрозуміти їх і дотримуватися. На уроці ми будемо вчитися відтворювати раніше вивчений матеріал, застосовувати його для встановлення причинно – наслідкових зв’язків у природі. А зараз послухайте вірш. Чим він цікавий для вас? ( читання вірша « Дві богині».
- Були у матері – природи дві донечки такої вроди:
Хто їх побачив хоч на мить не міг забуть і розлюбить.
Голубооку звали Флора – у неї очі наче зорі
Завжди замріяна, тендітна, ласкава, ніжна та привітна.
А фауна – швидка як вітер – могла за птахами летіти.
І за оленями стрибати, і з білочками пустувати.
Обидві світ живий любили, відтак його боготворили.
То ж вирішила мудра мати на посаг їм дарунки дати.
Мрійливій Флорі – світ рослинний, а жвавій Фауні – тваринний.
Щоб берегли і доглядали, від всього злого захищали.
Живуть в легендах і понині живого світу дві богині.
- То що ж таке фауна? А що таке флора?
- Що ж цікавого у світі флори ви знаєте?
- Давайте пригадаємо: на які групи поділяються рослини?
- Чим відрізняються між собою ці рослини?
- Назвіть органи рослини.
3. Гра « Хто швидше»
На дошці макет дерева. Хто швидше і правильно відбере етикетки з назвами органів рослини і прикріпить їх на дереві.
4. Робота з підручником.
- З якого дерева цей листочок?
- Як змінилося життя рослин взимку? Знайдіть , де про це написано в тексті?
- Знайдіть і прочитайте, які дерева не змінили своє вбрання?
Фізкультхвилинка
У лелеки два крила – високо літає ( діти імітують політ птаха)
А карасик у ставку плаває, пірнає.
А у мене на плечі примостився зайчик.
Ось такий він, ось такий – зайчик –пострибайчик.
Не лякайтеся, звірята, вам не зробим шкоди.
А тому, що весь наш клас – любителі природи.
Вчитель: Наближається весна і незабаром крізь сніг проклюнуться перші квіти – первоцвіти.
Метод « Дискусійна сітка»
- Чи хотіли б ви, щоб букетик первоцвітів прикрашав вашу кімнату?( висловлювання аргументів « за» і « проти».
5. Блок « У царстві тварин».
Читання вірша:
Тут на галявці дуб росте, дупло якесь у ньому є.
Під дубом нірка і куреник – мабуть помешкання чиєсь.
Дізнатись разом друзі маєм – хто мешкає на дубі цім?
Якщо загадки відгадаєм – відкриєм таємницю всім.
А) Відгадування загадок:
- Невгамовне, пустотливе, вгору – вниз, на гілку, з гілки. Хто це , діти, буде?
- У землі мої комори, добре рию ходи, нори.
Я маленький, мовчазний, а до того ще й сліпий.
- Вірно людям я служу, їм дерева стережу, дзьоб міцний і довгий маю шкідників ним добуваю.
- Є у лісі хата, в ній кімнат багато, тут живе отара добрих санітарів .
Ти цю хату не чіпай – санітарам спокій дай.
- І не зайчик, і не котик, хоч м’який його животик. Не сосна і не ялинка, та колюча в нього спинка.
- Він маленький і вухатий, попелястий, волохатий, як тікає – то стрибає, дуже куций хвостик має.
( Учні прикріплюють до макета малюнки тих тваринок, про які йшла мова у загадках)
6 Узагальнення знань з теми:
А) Відповіді на запитання:
- Як назвати їх одним словом?
- Чи належать тварини до природи і якої саме? Чому?
- Як рослини і тварини пов’язані між собою?
- Яких ще тварин, крім звірів, ви знаєте?
- Чому не стало комах? Де вони знаходяться?
- А що сталося з птахами? Чи всі вони залишились?
- Чому деякі полетіли?
- А які не відлетіли? Чи потрібна їм допомога? Як ви можете допомогти?
7. Капелюшкова дискусія.
Наші капелюшки дають можливість обговорити світ фауни з різних точок зору.
1 – жовтий капелюшок – вам потрібно подумати, яку користь приносять птахи?
2 – зелений капелюшок – подумати, яку шкоду наносять птахи?
3 – синій капелюшок – які емоції викликає у вас фауна?
8 Презентація « Неповторна краса фауни»
V. Підсумок уроку.
Природа - це джерело краси, яке викликає у нас різні почуття: радість, здивування, а іноді печаль.Коли ви бачите взимку голодних пташок, зламану гілку, поранену тваринку, які виникають почуття?. Отже природа – джерело доброти.
Добрим бути так не просто, добро не залежить від зросту.
Добро виростає із серця, його не збереш у відерце.
Світ прекрасний навколо тебе – сонце ясне і синє небо
Птахи і звірі, гори і ріки – нехай він буде таким навіки.
Нехай людина добро приносить – бо світ навколо любові просить.
3