Урок розвитку зв'язного мовлення "Складання казки за уявою на тему: Як подорожує краплина води"


Скачати: 

Тема: Казка мудрістю багата. Складання казки за уявою на тему “Як подорожує краплина води.”

Мета: Закріпити вміння учнів самостійно складати розповіді (зокрема казки) поповнити словниковий запас учнів, ознайомити з кругообігом води в природі, розвивати уяву, фантазію, виховувати любов до навколишнього світу, природи.

Тип уроку: Комбінований

Обладнання: Ілюстрації із зображенням різних хмар, дощу, річки, картина. "Плотогони на Черемоші"книга "Вода - мандрівниця, вода - трудівниця" Паоли Утевської, ілюстрації гідроелектростанції, кораблів на морі.

Хід уроку

І. Організація класу.

1. Знову продзвенів урок. В гості йде до нас урок.

2. Девіз уроку:

А зараз ми дізнаємося, під яким девізом сьогодні будемо працювати на уроці.

(Не той розумний, хто багато говорить, а той, хто багато знає).

II. Актуалізація опорних знань.

1. Слово вчителя.

Наберу з криниці свіжої водиці,

Буду умивати, буду промовляти:

Водичко,водичко, умий дітям личка,

Рожеві та білі, як яблучка свіжі.

2. Бесіда з учнями:

- Що у мене у склянці.(Вода)

- Так, вода. А чи замислювалися ви, діти над тим, що було б на землі без води? (Відповіді дітей)

З .Підсумок

Щоб полився дощик з неба,

Щоб росли у вись дерева,

Щоб пливли всі кораблі,

Щоб варились киселі

Щоб не було в нас біди,

-Жить не можем без води.

2. Оголошення теми та мети уроку.

Ось і сьогодні ми ознайомемо з властивостями води, з її кругообігом в природі, будемо спостерігати за дощовою краплинкою, відправимося з нею у цікаву мандрівку, послухаємо и захоплюючі оповідки, а потім створимо казку.

IV. Робота з мовним матеріалом.

1.Відгадування загадки про дощ.

Він скрізь: у полі, у саду,

А в дім не попаде.

І я тоді лиш з дому йду Коли вже він не буде.

2. Бесіда про дощ.

- В давнину, коли довго небуло дощу, вода не поливала нашу красуню Землю, люди виходили на подвір'я і закликали дощ.

- Діти, а які закликали ви знаєте?

- А коли вже було забагато дощу, то які закликанки виголошували?

3.Властивості води.

- А зараз я проведу декілька дослідів, щоб дізнатися про властивості води.

а). Д - 1. Вода в склянках.

- Яка вода? (прозора)

- а на смак? (без смаку)

Д-2.

- А якщо у воду кинути цукор,то що буде? (вода буде солодка). А варення, різні трави ( солодка, духмяна)

Д-3.

- Якщо до води додати сіль? (солона)

Д-4.

- А оцет? (кисла)

Висновок: Наша вода справжня чарівниця.

б). Але вода ще й справжня і велика трудівниця (Розгляд картин, ілюстрацій, книги з коментарями)

4. Бесіда про до дощові крапельки .

а) Уявіть собі, що ви потрапили під дощ і "зловили" у руку краплинку води.

- Скажіть, звідки впала дощова крапелька?

- Де вона народилась? (у хмарці)

- Чому ви так думаєте? (бо хмарка дощ приносить)

б) Загадки про хмарки.

- Які загадки про хмарки ви знаєте?

в) Бесіда про хмарки.

- Чи всі хмарки приносять дощ? (ні,тільки темні)

- А які ще є хмарки? (сірі, білі...)

- А світлі хмари приносять дощ? (ні, вони плавають у небі, набираються сил, Чим темніша хмара,тим рясніший з неї дощ)

г) Показ картин А. Куїнджі.

-А ви знаєте, ще які хмари бувають? (Шаруваті, купчасті, у них весь час повітря переміщується. Перисті хмари - коли краплі води піднялися дуже високо в холоднечу і стали крижинками)

- На що схожі хмари?

- Чи можна полічити всі краплинки, що падають з неба? (ні)

- Проте є спеціальна служба, що підраховує опади. Це метеорологічні станції.

д) Ознайомлення з кругообігом води у природі.

- Скажіть, чи всі краплинки води загинуть, коли попадуть на землю? (різні відповіді)

Узагальнення: Правильно діти ви говорите. Своїми відповідями підтверджуєте один із законів природи. Така подорож краплинки називається кругообігом води в природі.

е) Хвилинка - цікавинка.

- Діти, скажіть, будь - ласка, чи завжди з хмар іде дощ.(ні. Взимку на землю падає сніг). Зачитув. додаток 1.

Фізкультхвилинка

Раз! Два! Всі пришли

Потім вгору полетіли

Три! Чотири Нахилилась

Із струмом очка гарно вмитись

Пять! Шість! Всі веселі

Ніжками затупотіли

Дев'ять ! Десять! Відпочити

І за парти дружно сіли!

IV. Робота над складанням казки.

1. Діти, пригадайте, які оповідання про дощ, воду, сніг ми з вами читали?

2. А тепер уявіть, що ви спіймали краплинку - мандрівницю. Ось вона її звати Капітошка можливо, вона вам якусь казку підкаже.

3. Варіанти казок, Колективне складання казки

4. Складання і запис своїх казок

а) Давай спочатку пригадаємо, як починаються казки.

б) з яких частин складається текст?

в) запис казки.

г).перевірка написаною.

5. Висновок.

VII. Підсумок уроку.

- Ось і закінчилась наша мандрівка із краплинкою дощу, Капітошкою , Про що цікаве дізнались?

- А тепер пограємось.

- Як говорить струмок.

- А річка? Море? Океан?

Клас: 

4

Автор: 
Фуштей Галина Іллівна, вчитель початкових класів, Іспаської ЗОШ І-ІІІ ст. ім.М.Марфієвича
Предмети: 
Українська мова