Тетяна Майданович. Країна Українія. О Україно! Божий білий цвіт!







Країна Українія

Поміркуй!

Яким постає перед тобою образ Батьківщини після прочитання вірша Т. Майданович «Країна Українія»?

Після прочитання вірша Т. Майданович «Країна Українія» перед нами постає образ України як казкової, чарівної країни. Вона вся «обсаджена калиною» - традиційним українським символом. Скрізь лунає мелодійна українська мова, звучать пісні й казки. Це країна, яка живе в серці кожного українця.

Які рослини є символами України? Відшукай один із них у вірші. Чому авторка використовує образ цієї символічної рослини?

У вірші згадується калина - один із найвідоміших рослинних символів України. Червоні кетяги калини асоціюються з красою рідної землі. Калина часто згадується в українському фольклорі, піснях. Використовуючи образ калини, авторка підкреслює зв'язок країни з народними традиціями.

Розглянь картину Д. Добровольського «Червона калина». Які рядки із вірша вона ілюструє?

Картина Д. Добровольського «Червона калина» чудово ілюструє рядки вірша про країну, «обсаджену калиною». На полотні зображені гілки калини з яскравими червоними ягодами на тлі українського пейзажу.

Підготуйся до виразного читання вголос поезії Т. Майданович «Країна Українія». Зверни увагу на розділові знаки, що використовуються у звертаннях і прямій мові, зокрема тире, двокрапка, знак питання. Подумай, які почуття потрібно передати, з якою інтонацією читати вірш.

При виразному читанні вірша вголос треба звернути увагу на розділові знаки - тире, двокрапку, знак питання у звертаннях і прямій мові. Вірш слід читати з піднесеною, захопленою інтонацією, передаючи любов і гордість за рідну країну. Робити паузи відповідно до розділових знаків.

Поміркуй!

Прочитай словосполучення: море сміху, темне море, море подарунків, море людей, вечірнє море, радісне море, море книжок, глибоке море, море задрімало. У яких із них слово «море» використано в прямому значенні, а в яких — у переносному?

У словосполученнях «темне море», «вечірнє море», «глибоке море», «море задрімало» слово «море» вжито у прямому значенні, оскільки описується реальне природне явище - водний простір.

А от у словосполученнях «море сміху», «море подарунків», «море людей», «море книжок», «радісне море» слово «море» має переносне значення. Тут «море» означає велику кількість чогось, безмежність. Ці метафори роблять опис більш образним і виразним.

Ще раз уважно прочитай поезії Т. Майданович та назви слова, що вживаються в переносному значенні. Подумай, як вони впливають на читача/читачку, зокрема на тебе.

У вірші Т. Майданович «Країна Українія» в переносному значенні вжито такі слова і вирази:

  • «обсаджена калиною» - тобто калина росте по всій країні, вона є символом України
  • «немов казкова» - Україна прекрасна, чарівна, як у казці
  • «пісні, й казки з усього світу тут зібрались» - в Україні є фольклор, культура різних народів

Ці образні вислови впливають на читача емоційно, викликають захоплення красою і багатством рідного краю. Вони змушують уявити Україну як дивовижну, незвичайну країну, повну чудес. Переносне значення слів робить вірш яскравим, поетичним, запам'ятовується.

Поміркуй!

Які почуття викликав у тебе вірш «О Україно! Божий білий цвіт!»?

Вірш пронизаний глибокою любов'ю до України, тривогою за її долю в тяжкі часи лихоліття. Він викликає патріотичні почуття, бажання захистити рідну землю. Водночас відчувається надія на Божу допомогу і віра в сили народу.

До кого звертається поетеса у своєму творі?

У вірші поетеса звертається до України, називаючи її «Божим білим цвітом». Це підкреслює красу, чистоту і святість рідного краю. Також звертається до Бога з проханням захистити Україну і її дітей.

Чому тривожно звучать останні рядки вірша? Які загрози виникали й існують зараз для України? У кого просить допомоги й захисту лірична героїня поезії?

Останні рядки сповнені тривоги через загрози, які виникали й існують зараз для України - це війни, ворожі навали. Лірична героїня просить у Бога сили й допомоги, щоб «вистоять проти орди». Ці слова, на жаль, звучать дуже актуально і сьогодні.

Подумай, з якою метою авторка використовує значну кількість окличних і питальних речень. Які емоції її переповнюють, чи вдалося донести їх до тебе?

Поетеса використовує багато окличних і питальних речень, щоб передати сильні емоції - любов, біль, тривогу за долю Батьківщини. Запитання змушують замислитись над тим, хто ще так любитиме Україну, як її діти, хто оспіває її красу. Оклики підсилюють почуття.

Підготуйся до виразного читання поезії «О Україно! Божий білий цвіт!» уголос.

Вірш треба читати проникливо, емоційно, передаючи почуття ліричної героїні. Робити паузи і логічні наголоси відповідно до розділових знаків. Питальні речення вимовляти з інтонацією роздумів, оклики - піднесено. Передавати інтонацією тривогу і надію.

Поміркуй!

Назви епітети, метафори і порівняння, які використовує Т. Майданович у своїх творах. Подумай, чи вдалося б поетесі донести мотив своїх творів до читачів/читачок без цих художніх засобів.

У віршах Т. Майданович знаходимо чимало яскравих епітетів:

  • "Божий білий цвіт" - підкреслює святість і чистоту України
  • "плодоносні гони" - вказує на родючість української землі
  • "душі сонячні" - передає радісний, світлий характер українців
  • "трави запашні" - описує красу і аромат рідної природи

Поетеса використовує метафори, наприклад:

  • "Україна прийшла у серце" - тобто любов до Батьківщини живе в серці кожного

Наведи приклади епітетів, метафор і порівнянь із інших прочитаних тобою художніх творів.

Епітет: глибока тиша, золоте щастя, міцна рука, горда душа.

Метафора: Грізні стіни стоять мовчазливо. Серце нудьгує, і плаче воно. Замовкло поле стоголосе в обіймах золотої мли.

Порівняння: Блукай та їж недолі хліб і вмри, як гордий флоренцієць, у вигнанні.

Поміркуй!

Розглянь картини українських художників/художниць О. Кішкурно, Д. Добровольського, М. Дмитренка, О. Шупляка. Яка тема об’єднує їх із прочитаними тобою віршами?

Картини цих українських художників присвячені темі української природи, краси рідної землі, її різноманітних ландшафтів та сезонів. Ця тема перегукується з поетичними творами, які ми розглядали раніше, де автори оспівують красу України, її поля, ліси, степи.

Опиши одну з картин, використовуючи епітети та порівняння.

На картині О. Шупляк. До рідних гнізд ми бачимо захоплюючий степовий пейзаж. Хвилясті форми пагорбів нагадують морські хвилі, забарвлені в теплі золотаво-помаранчеві відтінки. Світло променями пробивається крізь хмари, додаючи композиції драматичності та містичності. Ця картина вражає своєю монументальністю та величчю степових просторів.

Яка з картин тобі найбільше сподобалась? Чому? Свою думку обґрунтуй.

Мені найбільше припала до душі перша картина зі степовим пейзажем. Вона справила на мене величезне враження масштабністю зображення, багатством кольорів та настроєм, що поєднує драматизм і споглядальність. Здається, ніби ця картина оживає перед очима.

Якби тобі довелося зобразити на картині красу України, що б ти намалював/намалювала?

Якби я мав змогу створити картину, що уособлює красу України, я б, мабуть, зобразив український ліс - строкату суміш різних порід дерев, світлі галявини, цвіт папороті та куничника. Це була б захоплююча симфонія зелених кольорів з акцентами яскравих барв весняних квітів.

Поміркуй!

Доведи, що вірші розділу «Україна і я» належать до патріотичної лірики. Схарактеризуй цей вид лірики.

Вірші розділу «Україна і я» можна віднести до патріотичної лірики. Вони виражають глибоку любов до України, її мови, природи, людей. Поети використовують емоційні та яскраві образи, щоб передати свої сильні почуття і зв'язок з рідною землею. Патріотична лірика має на меті пробудити національну гордість і відданість.

Які почуття викликали в тебе вірші про Україну?

Вірші про Україну, ймовірно, викликають почуття любові, туги, гордості та турботи за рідний край. Вони малюють прекрасну картину українських пейзажів і культури, водночас натякаючи на труднощі, які переживала країна. Вірші зворушують серце і змушують замислитися над власними стосунками з Батьківщиною.

Які художні образи є головними в цих творах?

Головні поетичні образи обертаються навколо елементів української природи - калини, солов'я, верби, Дніпра, широких степів, могил. Поети також згадують українську мову, пісні та традиції як ключові образи, що представляють суть України.

За допомогою яких образних слів поетеси виражають думки й почуття? Дай їм визначення.

Поети використовують багато епітетів, метафор і персоніфікацій, щоб яскраво висловити свої думки і почуття. Наприклад, порівняння української мови з дівчинкою у віночку чи ластівкою, Батьківщини - з захисницею-Берегинею, вечірньої зорі - з близьким другом тощо. Ця образна мова робить абстрактні поняття більш відчутними й зрозумілими.

Які життєві цінності людини і громадянина/громадянки залишаються вічними? Поясни свою думку на прикладі ліричних творів українських поетів/поетес минулих століть і сучасних часів.

Судячи з віршів, деякі вічні цінності для людини й громадянина - це любов до рідної землі за будь-яких обставин; збереження пам'яті про минуле; плекання своєї спадщини й мови; вірність своєму корінню; вміння цінувати красу Батьківщини. Ці мотиви з'являються і в класичних рядках Шевченка, і в сучасних віршах.