Зоре моя вечірняя
Чому ліричний герой згадує неволю? Де написано цей вірш?
Ліричний герой згадує неволю, тому що вірш "Зоре моя вечірняя" Тарас Шевченко написав під час заслання.
Поміркуй і дай відповідь
1. Який настрій вірша?
Настрій вірша "Зоре моя вечірняя" сумний, тужливий, сповнений ностальгії за рідним краєм. Ліричний герой перебуває далеко від дому, у неволі, і його душа страждає від розлуки з Батьківщиною.
2. Поміркуй і вислови припущення, у який період життя міг написати поет вірш «Зоре моя вечірняя...». Підтвердь припущення рядками з твору.
Тарас Шевченко, ймовірно, написав цей вірш під час заслання, коли був відірваний від України і не мав змоги повернутися додому. На це вказують рядки: "Поговорим тихесенько // В неволі з тобою", "І хто знає, що діється // В нас на Україні?".
3. До кого на чужині звертається ліричний герой? Кому довіряє свої думки? Наведи приклади з твору
На чужині ліричний герой звертається до вечірньої зорі, довіряючи їй свої думки і почуття. Зоря стає його єдиним другом, співрозмовником в неволі. Наприклад: "Зоре моя вечірняя, // Зійди над горою, // Поговорим тихесенько...", "Добре знаю. Зоре моя! // Мій друже єдиний!".
4. Чому саме із зорею спілкується ліричний герой? А кому б ти довірив/довірила свої таємниці? Чому?
Ліричний герой спілкується із зорею, бо на чужині, у засланні, вона є для нього символом рідного краю, втраченої Батьківщини. Вечірня зоря нагадує йому Україну, викликає спогади про рідну природу. Вона наче єднає його з домівкою. Особисто я довіряю свої таємниці близьким друзям, рідним, тим, кому можу відкрити душу. Бо справжня дружба і довіра - це великі цінності.
5. Що, на твою думку, переважає в цій поезії: опис природи чи змалювання внутрішнього стану ліричного героя?
У цій поезії змалювання внутрішнього стану ліричного героя переважає над описом природи. Хоча пейзажні образи присутні (зоря, гора, Дніпро, сокорина, верба), але вони підпорядковані розкриттю душевних переживань, туги за рідним краєм. Природа є лише тлом, на якому розгортається внутрішня драма ліричного героя, його страждання в неволі і на чужині.
6. Які засоби виразності автор використовує у творі? Випиши епітети, метафори та звертання.
Епітети:
- вечірняя зоре
- тихесенько поговорим
- широка сокорина
Метафори:
- зоре зійди над горою
- веселочка воду позичає
Звертання:
- Зоре моя вечірняя
- Мій друже єдиний
7. Розглянь банкноту. Чому на ній зображено кобзаря? Які ще художні образи ти зауважив на купюрах?
На банкноті зображено кобзаря, тому що кобзар - це символічний образ, пов'язаний з творчістю Тараса Шевченка. Збірка його поезій називається "Кобзар". У своїх віршах поет часто звертався до образу народного співця-кобзаря, який уособлює дух України, її історію та культуру.
8. Увідповідни образ твору та почуття, яке він символізує.
- Зоря - А. Туга за Батьківщиною
- Сонечко, веселка - Б. Україна
- Сокорина - В. Могутність
- Верба - Г. Самотність
9. Ознайомся з таблицею «Паспорт твору (вірш “Зоре моя вечірняя”)». Виконай завдання за покликанням
Автор: Тарас Шевченко (1814-1861) - видатний український поет, письменник, художник, громадський діяч.
Історія написання: Вірш написано в 1847-1848 роках під час заслання Шевченка в Орській фортеці за участь у діяльності Кирило-Мефодіївського братства.
Мотив:
- Замилування красою української природи
- Глибока туга за рідним краєм, Батьківщиною
- Відчуття самотності, відірваності від дому на чужині
- Роздуми про долю України
Художні засоби:
- Епітети: "вечірняя зоре", "тихесенько поговорим", "широка сокорина"
- Метафори: "зоре зійди над горою", "веселочка воду позичає"
- Звертання: "Зоре моя вечірняя", "Мій друже єдиний"
- Символи: зоря - туга за Батьківщиною; сонечко, веселка - Україна; сокорина - могутність; верба - самотність
- Персоніфікація: розмова ліричного героя із зорею
11. Домашнє завдання. Об’єднайтеся в групи й виконайте завдання:
1 група. Намалюйте картину до твору.
Учітесь, читайте
Чи можна ці виділені слова назвати афоризмом? Чому?
Так, ці слова можна назвати афоризмом. Афоризм - це короткий, влучний, глибокий за змістом вислів, що має закінчену думку. Ці рядки Тараса Шевченка стали крилатими словами, які часто цитують, говорячи про важливість освіти та самоідентифікації.
Що вони означають? Чому важливо навчатися?
Шевченко закликає:
- Вчитися, здобувати знання
- Читати, тобто самостійно здобувати інформацію з книжок
- Переймати корисний досвід інших народів ("чужому научайтесь")
- При цьому пам'ятати про своє коріння, мову, культуру ("й свого не цурайтесь")
Тобто поет радить гармонійно поєднувати досягнення світової культури зі збереженням національної ідентичності.
Поміркуй і дай відповідь
1. Кого має на увазі ліричний герой, коли звертається «брати мої...»?
Під "братами" ліричний герой має на увазі всіх українців, увесь народ, який повинен об'єднатися заради спільної мети.
2. Поміркуй, до якого об’єднання закликає ліричний герой? Чи важливо вміти об’єднуватися? Навіщо люди об’єднуються?
Ліричний герой закликає до національного єднання, братерства, солідарності. Це важливо для досягнення мети, подолання труднощів. Люди об'єднуються, щоб відстоювати свої права, боротися за свободу, розбудовувати державу тощо.
3. Які настанови дає автор у творі «Учітесь, читайте...». До чого закликає?
У вірші "Учітесь, читайте..." автор закликає здобувати освіту, переймати досвід інших народів, але при цьому пам'ятати про своє коріння, мову, культуру.
4. Які рядки повторюються у вірші? Як ви вважаєте, із якою метою? Чи перегукується цей заклик Шевченка із гаслом «Схід і Захід разом»?
У вірші двічі повторюється заклик "Обніміться ж, брати мої". Це підсилює ідею єдності, робить її наскрізною. Так, цей заклик перегукується з гаслом "Схід і Захід разом", адже йдеться про об'єднання всієї України.
5. Батько Тараса про свого сина казав: «Із його буде або щось добре, або велике ледащо». Наскільки ці слова стали пророчими? Поясни свою думку.
Слова батька виявилися пророчими - Тарас Шевченко став великим поетом, художником, громадським діячем, духовним лідером нації. Його творчість мала величезний вплив на розвиток української культури та становлення національної свідомості.
6. Ознайомся з таблицею «Паспорт твору (уривок “Учітесь, читайте...”)». Виконай відповідні завдання.
До таблиці "Паспорт твору" можна додати такі пункти:
- Тема: Заклик до просвітництва, єдності та патріотизму.
- Ідея: Необхідність здобувати знання, цінувати своє, але вчитися і в інших народів; важливість національної єдності для добробуту України.
7. Розглянь світлину. Що, на твою думку, символізують діти біля Кобзаря? Обґрунтуй свої міркування.
Діти біля скульптури Тараса Шевченка символізують майбутнє України та надію на краще. Ось кілька аргументів:
- Діти уособлюють початок нового життя і дивляться у майбутнє з оптимізмом. Вони символізують нові покоління українців, для яких заповіти Шевченка будуть дороговказом.
- Те, що діти з цікавістю слухають Кобзаря, показує невмирущість його ідей та актуальність творчості для прийдешніх поколінь. Це символізує спадкоємність традицій і цінностей.
- Захоплені погляди дітей свідчать, що слово Шевченка знаходить відгук в їхніх серцях. Вони змалку проймаються його ідеями гуманізму, свободолюбства, патріотизму.
- Шевченко постає мудрим наставником, який ділиться знаннями з дітьми. Це символізує його просвітницьку місію, бажання пробудити в народі прагнення до знань.
Отже, діти уособлюють надію на краще майбутнє, яке будуватимуть нові покоління, виховані на заповітах Кобзаря. Це нагадування про важливість передачі цінностей між поколіннями.
9. Як ви вважаєте, чому таку велику кількість пам’ятників споруджено саме Тарасові Шевченку?
Тарас Шевченко є центральною постаттю української культури, символом боротьби за свободу і незалежність. Його творчість мала величезний вплив на формування національної свідомості українців. Тож велика кількість пам'ятників Кобзареві свідчить про його непересічну роль в історії України.
10. Доведи або спростуй думку, що й сьогодні уривок «Учітесь, читайте...» є важливим і для нас — нащадків Тараса Шевченка.
Я вважаю, що настанови Шевченка з уривку «Учітесь, читайте...» актуальні й сьогодні, адже:
- Освіта - запорука успіху людини і нації. Країни, які інвестують в науку й освіту, досягають процвітання. Заклик Кобзаря вчитися лишається важливим.
- Ідея національної єдності, яку обстоює Шевченко, актуальна для України, де є загроза розколу. Слова «Обніміться ж, брати мої» закликають до злагоди між українцями.
- Любов до Батьківщини і готовність працювати для її добра особливо важливі, коли Україна виборює незалежність та гідне місце у світі.
- Шевченко радить цінувати і своє, і чужий досвід. Відкритість до світу в поєднанні з національною самобутністю - запорука розвитку культури.
Шевченків заповіт «Учітесь, читайте...» лишається актуальним для українців і через півтора століття. Це універсальні й вічні істини, які кожне покоління переосмислює відповідно до викликів свого часу. І сьогодні ми маємо вчитися в Кобзаря любові до знань, своєї землі, своєї культури.
11. Домашнє завдання. Розглянь на малюнках, як сучасна творча молодь уявляє Тараса Шевченка. А яким бачиш його ти? Відобрази своє уявлення словесно чи на власному рисунку.
Ось моє бачення образу Тараса Шевченка:
Я уявляю Кобзаря як мудрого й натхненного поета-пророка. Його погляд сповнений глибокої думки і прозріння майбутнього. На обличчі - печать страждань, але водночас і незламна сила духу.
Шевченко для мене - це втілення України, її совісті й дороговказу. В одній руці він тримає перо, яким викарбовує свої безсмертні рядки, а в іншій - смолоскип, що освітлює шлях народові.
Одяг на ньому простий, селянський, бо Тарас завжди був близький до простих людей. Але постава горда й велична, бо він усвідомлює свою високу місію.
За спиною Кобзаря - мальовничі українські пейзажі, безкраї степи й села. Це земля, яку він любив понад усе і якій присвятив своє життя.
Такий Шевченко - поет і борець, батько нації і символ незламності українського духу - назавжди закарбувався в моїй уяві.