Тарас Шевченко. Учітесь, читайте. Зоре моя вечірняя







Учітесь, читайте

Поміркуй!

Чому без належної освіти неможливе справжнє національне відродження народу?

Освіта та навчання є необхідними для національного відродження народу. Без знань, розуміння історії та цінування своїх традицій важко зберегти національну ідентичність.

На твою думку, що таке чуже, а що своє в навчанні? Як поет це радить поєднувати? Як ти розумієш цю пораду?

Шевченко радить вивчати як "чуже" (здобутки інших культур), так і "своє" (українську спадщину). Це поєднання допоможе розширити світогляд, але водночас не забувати про власні корені.

Чому, на переконання Т. Шевченка, не можна зрікатися рідного народу, його традицій, мови?

Поет застерігає від зречення рідного народу, його мови та традицій. Це призведе до втрати своєї ідентичності та коріння, що негативно позначиться на особистому благополуччі людини.

Чи злободенними є ці поетові заповіді сьогодні?

Послання Шевченка про важливість освіти, любові до Батьківщини та поваги до власної культури залишається надзвичайно актуальним і в наші дні, особливо в контексті збереження української ідентичності.

Поміркуй!

Які вчинки Т. Шевченка свідчать про його щиру любов до України?

Життя і творчість Тараса Шевченка можна виокремити кілька ключових моментів, які засвідчують його щиру любов до України:

  1. Попри важке кріпацьке дитинство, втрату батьків та злидні, Шевченко завжди зберігав у серці любов до рідної землі, української мови та культури.
  2. Перебуваючи в Петербурзі, в оточенні чужої імперської культури, він не зрікся своїх коренів, а навпаки - створив геніальну поетичну збірку "Кобзар" рідною українською мовою, присвячену своєму народу.
  3. Твори Шевченка пробудили національну самосвідомість українців, нагадали їм про славну історію, рідну мову та спонукали до боротьби за незалежність.
  4. Попри всі випробування долі, заслання та утиски з боку імперської влади, Шевченко залишився непохитним у своїй любові до Батьківщини та відданості українській справі.
  5. Своїми безсмертними творами, картинами та діяльністю він увіковічнив українську культуру, історію та ментальність, зробивши неоціненний внесок у збереження та розвиток української національної ідентичності.

Життєвий шлях та творчість Тараса Шевченка стали яскравим прикладом безмежної любові до рідного краю, народу та його цінностей, що надихало і надихає численних українців у боротьбі за свободу та незалежність.

Зоре моя вечірняя...

Поміркуй!

Які почуття викликає у тебе цей поетичний пейзаж?

Цей поетичний уривок з поеми "Княжна" Тараса Шевченка викликає глибоку емоційну гаму почуттів - суміш ностальгії, туги за рідним краєм і водночас замилування красою української природи.

Чому, сумуючи за рідним краєм на чужині, Т. Шевченко заводить розмову саме з вечірньою зорею?

Звертаючись до вечірньої зорі, Шевченко немов знаходить єдиного вірного друга, з яким може поділитися спогадами й думками про Україну. Зоря уособлює зв'язок з Батьківщиною, її споконвічною природою.

Опиши веселку Де і коли вона з’являється? Як ти розумієш образний вислів «у Дніпра веселочка воду позичає»?

Образ веселки у поетичних рядках "у Дніпра веселочка воду позичає" є символом краси і гармонії, який з'являється після дощу, немов позичаючи воду у ріки.

Думаючи про Батьківщину, митець насамперед в уяві милується красою її природи, згадує світ народних міфологічних образів. Але чому він так сумно каже про людей? Що тоді діялося «в нас на Україні»?

Милуючись пейзажами рідного краю, Шевченко згадує народні міфологічні образи - вовкулака на могилі, сичі-віщунки. Проте коли йдеться про людей, настрій змінюється на сумний, бо поет усвідомлює тяжку долю українців.

Чому Шевченко просить зорю розказати про тогочасне українське життя Богові?

Прохання до зорі "розказати Богові" про ситуацію в Україні є риторичним звертанням до вищих сил, благанням про порятунок та визволення рідного народу. Це вияв глибокої скорботи й безсилля перед несправедливістю.

Поміркуй!

Доведи, що «Учітесь, читайте...» і «Зоре моя вечірняя...» — це ліричні твори.

В уривку "Учітесь, читайте..." ми бачимо роздуми ліричного героя про важливість освіти, набуття нових знань, але разом з тим бережливе ставлення до рідних традицій і культури. Твір розкриває його переконання та емоційний заклик до нації.

У поезії "Зоре моя вечірняя..." перед нами постає ліричний герой, сповнений ностальгії за рідним краєм. Він звертається до вечірньої зорі, немов до вірного друга, розкриваючи свої почуття туги, спогади про красу української природи та складне становище народу.

Схарактеризуй ліричного героя цих творів. Чого він прагне? Про що мріє? Від чого застерігає?

Ліричний герой у цих творах - це сам Тарас Шевченко, український патріот і мислитель. Він прагне пробудити національну самосвідомість, закликає до освіти та збереження культурної спадщини. Водночас герой мріє про волю і краще майбутнє для України, сумує за Батьківщиною на чужині.

Сформулюй провідний мотив поезії «Зоре моя вечірняя...».

Провідний мотив поезії "Зоре моя вечірняя..." - це туга за рідним краєм, спогади про красу української природи та співчуття до важкої долі поневоленого народу. Через звертання до вечірньої зорі ліричний герой ніби шукає зв'язок з Україною, прагне розповісти Богові про ті страждання, що переживає його Батьківщина.

Твір пронизаний потужними патріотичними почуттями любові і болю за рідну землю, яка потерпає від гніту чужинців.

Поміркуй!

Ознайомся з репродукцією автопортрета Т. Шевченка (с. 110). Як зовнішність характеризує духовний світ митця, його вдачу?

Автопортрет Тараса Шевченка передає глибокий духовний світ митця, його вдачу та характер. На автопортреті ми бачимо замислене обличчя з пронизливим, гострим поглядом. Риси обличчя виказують рішучість, мужність та цілеспрямованість Шевченка.

Роздивися картину Н. Нікіфорової «Учітесь, читайте...» із її артпроєкту «Шевченкіана. Джерело натхнення». Поміркуй, як маленькі зображення пов’язані з образом поета. Що вони означають?

Картина Надії Нікіфорової "Учітесь, читайте..." з артпроєкту "Шевченкіана. Джерело натхнення" є дуже символічною та глибокою. Центральний образ - автопортрет самого Шевченка, який складається з безлічі маленьких зображень. Ці дрібні малюнки, створені сучасними дітьми, мають безпосереднє відношення до ідей та заповітів поета.

Малюнки дітей уособлюють прагнення нових поколінь українців до знань, освіти, збереження національної культури та традицій, що закликав робити Шевченко. Руки дітей з пензликами, простягнуті до поета, символізують зв'язок між минулим і майбутнім, передачу естафети боротьби за українську ідентичність.

Така композиція картини говорить, що творчість і ідеали Шевченка живуть і продовжуються у новому поколінні, постійно знаходячи відгомін і натхнення. Образ поета ніби складається з мрій, прагнень та діянь численних українських дітей, які втілюють його настанови в життя.

Підсумуй!

Чи можна Т. Шевченка назвати успішною людиною, переможцем? Свою думку обґрунтуй

Тараса Шевченка справді можна назвати успішною людиною і переможцем, попри всі важкі випробування долі. Походячи з кріпацької родини, зазнавши жорстоких утисків і навіть заслання, він зумів стати відомим поетом, художником і громадським діячем. Його твори пробудили національну самосвідомість українців і мали величезний вплив на культурне відродження нації. "Кобзар" став культовою книгою. Він переміг усі перепони й здобув справжню свободу духу.

Чому цього митця вважають найвидатнішим українцем?

Тарас Шевченко вважається найвидатнішим українцем через його непересічний внесок у розвиток української літератури, мистецтва та національної ідеї. Його творчість сформувала модерну українську ідентичність, пробудила самосвідомість народу, заклала підвалини незалежності. Праці Шевченка пронизані глибокою любов'ю до України та її народу.

Який провідний мотив поезії «Учітесь, читайте...»?

Провідний мотив поезії "Учітесь, читайте..." - це заклик до здобуття освіти, вивчення нового, але водночас збереження та пошанування власних національних традицій і культурної спадщини.

Перечитай поезію «Зоре моя вечірняя...». Назви образи, які згадує поет, уявляючи Батьківщину.

У поезії "Зоре моя вечірняя..." Шевченко згадує такі образи, уявляючи рідний край: вечірня зоря, сонце, що сідає, Дніпро, веселка, осокір, верба, вовкулака, сич, сон-трава.

У чому полягає відмінність між епічними, ліричними і драматичними творами?

Епічні твори представляють розповідь про події, вчинки героїв. Ліричні твори зосереджені на переживаннях, емоціях, роздумах ліричного героя. Драматичні твори - це насамперед діалоги та дії персонажів.