Тарас Шевченко


Відповіді зі сторінки 194-195

1. Народження такого, що волю в панів одніме передбачила

В - баба.

2. Малого Iapaca довелося доглядати

Г - сестрі.

3. Установіть відповідність.

1. батько - В - Розбіяка великий вийде — ось що! Ото чули про Кармелюка, а це другий буде такий.
2. мати - Б - Нам усім — один талан: і дідові, і батькові, і дитині — довічне панське ярмо.
3. сусід - Д - Всі на кутку кажуть, що з вашого Тараса, мабуть, щось добряче вийде.
4. баба - Г - Ta бач, що виходить: виросте твій син неабияка людина — буде змагатись з панами та царями...

4. Знайдіть на початку оповідання «У бур'янах» типовий для казки зачину.

За широкими морями, за лісами дрімучими ще й за горами кам'яними в не нашій далекій стороні був колись веселий край, розкішний, багатий, заворожений злими людьми, зневолений двома неволями. Автор починає твір так: «Життя нашого поета таке дивне, що, слухаючи про нього, можна було б сказати, що це — легенда, коли б усе те діялося не перед нашими очима. Мені хотілось і почати порість про поета, як починаються казки».

5. Як ви розумієте слова народилась нова панові кріпацька душа?

По законах кріпацтва, якщо у кріпаків народжувалася дитина, то вона автоматичне і відразу ставала кріпаком.

6. Прочитайте фрагмент, у якому Тарасового батька кличуть на панщину.

Аж ось заляскало щось палицею у двері, аж мати кинулась і застогнала: «Кожний день стукає, а ніяк не звикну». Калатає, аж в ушах лящить, кричить: «Григор — на тік молотить, Катря — до пані прясти (мати — теж Катря). Зараз, бо світає».
Панський десятник:
— Сьогодні в мене свято — сина Бог послав, не можу кинути породіллю з малими дітьми: в хаті, — відгукується з хати Григор.
— He моє діло, панові будеш казати. Ну, швидко, а то прогул писатиму. Мати напружилась, перестала стогнати. Слабим голосом: — Іди, Григоре, а то все одно не подарує; та ще й знову припише. Іди — я вже сама якось до вечора перебуду.

7. Чому Катря не завжди була уважною з малим Тарасом?

Катря не завжди була уважною з малим Тарасом, тому що сама була ще дитиною, хотіла бути с друзями

8. Чи бачив Тарас насправді залізні стовпи, що підпирають небо?

Я думаю, що він не бачив насправді залізні стовпи, Він вірив, що за незвіданим і таємничим горизонтом буде кінець зрозумілого світу, щось невідоме, тому марив туди потрапити. Але яким же сильним було розчарування, коли в дорозі горизонт все віддалявся і віддалявся, а згодом, за його обрієм відкрилось таке саме село, як і їхнє.

9. Як відгукувалися в селі про Тараса?

У селі говорили про Тараса як про здібного,- цікавого, допитливого хлопця. Так, Тарас став другим Кармелюком, тому що своїми віршами він закликав до волі від панів, проти кріпацтва, вчив любити свій край.

10. Чи можна дитинство Тараса вважати щасливим?

Дитинство Тараса дуже відрізнялося від нашого. Я не можу вважати його щасливим. По — перше, він народився кріпаком. Мусив робити те, що сказав пан. По-друге, його батьки дуже багато працювали, не могли приділяти достатньо часу дітям, тому дітей в той час доглядали старші діти. Так Тараса залишали на сестру Катрю, котра теж була ще дитиною. Щоб побачити подруг, дівчина залишала хлопця самого. Його будні були одноманітні на самоті з природою. По — третє, Тарас був козачком у пана, не ходив до школи. Добре, що пані була добра і вчила здібного хлопця. По - четверте, він мав дуже великі здібності до малювання, та батьки не купували йому ні папір, ні пензлик, не мали змоги розвивати його творчі здібності. По — п'яте, діти не могли в той час читати книжок, бувати на екскурсіях, у театрі, дивитись телепередачі. По-шосте, у ранньому віці Тарас залишився сиротою. Ось чому дитинство хлопця не можна вважати щасливим.

11. Доберіть до кожної з трьох глав заголовок і запишіть їх.

1. Народження Шевченка 2. Катерина нянька Тараса. 3. Блукання Тараса.

12. Прочитайте за ролями уривок від слів Заходить звичаєм погомоніти перед сном сусід і дивується... і до кінця твору.

Цей уривок твору близький до драматичного твору. Має багато прямої мови різних персонажів, слова автора короткі та влучні можуть служити ремарками.

Відповіді зі сторінки 197-198

1. Установіть відповідність.

1. порівняння - Г - зіставлення одного предмета чи явща з іншим, чимось подібним до нього
2. персоніфікація - А - перенесення ознак людини на неживий предмет чи явище
3. гіпербола - Б - велике перебільшення рис людини, предмета чи явища з метою надання зображуваному виняткової виразності

2. Персоніфікацію вжито в рядку

Б - І сонце спатоньки зове у синє море...

3. Порівняння вжито в рядку

Г - А туман, неначе ворог, закриває море...

4. Чим ліричні твори відрізняються від епічних і драматичних

Ліричні твори переважно пишуть віршованою мовою, у них не розгортаються події, а виражаються думки, почуття, переживання людини в певних обставинах, під впливом певних подій. Отже, у ліричних творах немає сюжету, а є пише емоції, переживання, якими виражається радість, захоплення або сум, гнів.

5. Що таке тропи? Яку роя» вони відіграють у художніх творах?

Тропи — слова або вислови, що вживаються в переносному, образному значенні. Тропи додають емоційності й барвистості ліричним творам. До тропів (або засобів образної мови) належать гіпербола, порівняння, метафора, епітет, персоніфікація.

6. Як ви розумієте другий рядок вірша «За сонцем хмаронька пливе»?

«Червоні поли розстилає» - означає що коли сонце заходити то земля забарвлюється в червоний колір.

7. Яким настроєм — веселим чи сумним — сповнений вірш «За сонцем хмаронька пливе» ?

«За сонцем хмаронька пливе...» сповнений сумним настроєм. Тому що поет кажи що туман море застилає, що сонце сідатиме і скоро настане ніч.

8. Вірш «Садок вишневий коло хати.» чітко поділений на три частини (три строфи).

Можна змінити інтонацію, через те, що з кожною частиною напруженість зменшується, в останній частині все завмирає, настає ніч, тому інтонація вірша буде тихою.

9. З чого видно, що у.вірш і «Садок вишневий коло хати.» зображено весну (квітень або травень)?

Це дуже добро видно зі слів: «хрущі над вишнями гудуть, плугатарі з плугами йдуть».

10. Вірш «Садок вишневий коло хати.» написаний у неволі, Що, на вашу думку, могло спонукати поета написати такий ніжний і світлий вірш?

Спонукати поета написати такий вірш могла туга за рідним краєм, за українським селом і рідним домом.

11. Знайдіть у вірші «За сонцем хмаронька пливе» усі порівняння й випишіть їх.

Покриває рожевою пеленою, мов мати дитину
Годиночку, малую годину ніби серце опочине
А туман, неначе ворог
І ждеш його, того світу, мов матері діти.

12. Уважно роздивіться картину К. Крижицького «Вечір: Скажіть, чим вона близька до вірша «За сонцем хмаронька пливе»

На картині теж зображений багряно — червоний захід сонця, наступає вечір, на небі хмари, вдалині також видніється водойма.

Вірш «Садок вишневий коло хати». Визначте рими підкресліть їх однією та двома рисками.

Садок вишневий коло хати.
Хрущі над вишнями гудуть.
Плугатарі з плугами йдуть.
Співають ідучи дівчата.
А матері вечерять ждуть
Сім'я вечеря коло хати.
Вечірня зіронька встає.
Дочка вечерять подає.
А мати хоче научати.
Так соловейко не дає.
Поклала мати коло хати
Маленьких діточок своїх
Сама заснула коло їх.
Затихло все, тільки дівчата
Та соловейко не затих