Синтаксичний розбір речення







Послідовність синтаксичної о розбору простого речення

  1. Визначити граматичну основу речення і довести, що воно просте
  2. Вид речення за метою висловлювання: розповідне, питальне, спонукальне
  3. Вид речення за емоційним забарвленням окличне, не окличне
  4. Вказати на особливості будови простого речення:
    • а) за складом граматичної основи: двоскладне чи односкладне (означено-особове, неозначено-особове, узагальнено-особове, безособове, інфінітивне, називне)
    • б) за наявністю чи відсутністю другорядних членів речення: поширене, непоширене
    • в) за наявністю необхідних для розуміння змісту членів речення: повне, неповне;
    • г) за наявністю чи відсутністю ускладнювальних засобів: неускладнені, ускладнені (однорідними членами; звертаннями; вставними (чи вставленими) словами, словосполученнями, реченнями; відокремленими членами).
  5. Розібрати речення за його членами, вказати, чим вони виражені:
    • а) характеристика граматичної основи: форма підмета (проста чи складена); тип присудка (простий дієслівний, складений дієслівний, складений іменний, подвійний)
    • б) визначення і характеристика другорядних членів речення (спочатку груші підмета, потім групи присудка): означення (неузгоджене, узгоджене, прикладка); додаток (прямий, непрямий); обставина, вид обставини
  6. Пояснити розділові знаки

Послідовність синтаксичного розбору складного речення

  1. Довести, що речення складне, знайшовши граматичні основи простих речень, що входять до його складу (якщо 3 і більше основ, то речення багатокомпонентне)
  2. З'ясувати вид речення за метою висловлювання (розповідне, питальне, спонукальне)
  3. Вид речення за емоційним забарвленням: окличне, неокличні
  4. З'ясувати вид речення за характером зв'язків у ньому простих речень - сполучникове (складносурядне чи складнопідрядне), безсполучникове чи складне речення з різними видами зв'язку
  5. Схарактеризувати названий вид складного речення, засоби зв'язку в ньому:
    • якщо речення складносурядне, то визначити смислові відношення між простими реченнями (єднальні - одночасність, послідовність, перелік, причинно-наслідкові тощо; протиставні - протиставні, зіставні; розділові - взаємовиключення, перелік однакових мірок можливих чи неможливих дій, подій, явищ, станів), вказати засоби зв'язку (єднальні, протиставні, розділові сполучники) між ними;
    • якщо речення складнопідрядне з одним підрядним, то вказати головне речення і вид підрядного, засоби зв'язку між простими реченнями;
    • якщо складнопідрядне з кількома підрядними, то, крім характеристики кожного підрядного, назвати вид підрядності послідовну, однорідну, неоднорідну або мішаного (змішаного) типу, тобто поєднання цих видів
    • якщо безсполучникове, то визначити смислові відношення між простими реченнями
    • якщо складне речення з різними видами зв'язку, то назвати, які саме види зв'язку поєднані в ньому:
      • сполучниковий сурядний і підрядний
      • сполучниковий сурядний і безсполучниковий
      • сполучниковий підрядний і безсполучниковий
      • сполучниковий сурядний і підрядний та безсполучниковий
  6. Накреслити лінійну чи вертикальну схему речення
  7. Пояснити розділові знаки.
  8. Кожну частину розглянути окремо як просте речення

Послідовність синтаксичного розбору речення з прямою мовою

  1. Довести, що це речення з прямою мовою, назвавши слова автора і пряму мову.
  2. Визначити, чим виражені слова автора і пряма мова (простими чи складними реченнями, текстом).
  3. Зробити синтаксичний розбір кожного речення (див. порядок синтаксичного розбору простого і складного речення).