Послідовність синтаксичної о розбору простого речення
- Визначити граматичну основу речення і довести, що воно просте
- Вид речення за метою висловлювання: розповідне, питальне, спонукальне
- Вид речення за емоційним забарвленням окличне, не окличне
- Вказати на особливості будови простого речення:
- а) за складом граматичної основи: двоскладне чи односкладне (означено-особове, неозначено-особове, узагальнено-особове, безособове, інфінітивне, називне)
- б) за наявністю чи відсутністю другорядних членів речення: поширене, непоширене
- в) за наявністю необхідних для розуміння змісту членів речення: повне, неповне;
- г) за наявністю чи відсутністю ускладнювальних засобів: неускладнені, ускладнені (однорідними членами; звертаннями; вставними (чи вставленими) словами, словосполученнями, реченнями; відокремленими членами).
- Розібрати речення за його членами, вказати, чим вони виражені:
- а) характеристика граматичної основи: форма підмета (проста чи складена); тип присудка (простий дієслівний, складений дієслівний, складений іменний, подвійний)
- б) визначення і характеристика другорядних членів речення (спочатку груші підмета, потім групи присудка): означення (неузгоджене, узгоджене, прикладка); додаток (прямий, непрямий); обставина, вид обставини
- Пояснити розділові знаки
Послідовність синтаксичного розбору складного речення
- Довести, що речення складне, знайшовши граматичні основи простих речень, що входять до його складу (якщо 3 і більше основ, то речення багатокомпонентне)
- З'ясувати вид речення за метою висловлювання (розповідне, питальне, спонукальне)
- Вид речення за емоційним забарвленням: окличне, неокличні
- З'ясувати вид речення за характером зв'язків у ньому простих речень - сполучникове (складносурядне чи складнопідрядне), безсполучникове чи складне речення з різними видами зв'язку
- Схарактеризувати названий вид складного речення, засоби зв'язку в ньому:
- якщо речення складносурядне, то визначити смислові відношення між простими реченнями (єднальні - одночасність, послідовність, перелік, причинно-наслідкові тощо; протиставні - протиставні, зіставні; розділові - взаємовиключення, перелік однакових мірок можливих чи неможливих дій, подій, явищ, станів), вказати засоби зв'язку (єднальні, протиставні, розділові сполучники) між ними;
- якщо речення складнопідрядне з одним підрядним, то вказати головне речення і вид підрядного, засоби зв'язку між простими реченнями;
- якщо складнопідрядне з кількома підрядними, то, крім характеристики кожного підрядного, назвати вид підрядності послідовну, однорідну, неоднорідну або мішаного (змішаного) типу, тобто поєднання цих видів
- якщо безсполучникове, то визначити смислові відношення між простими реченнями
- якщо складне речення з різними видами зв'язку, то назвати, які саме види зв'язку поєднані в ньому:
- сполучниковий сурядний і підрядний
- сполучниковий сурядний і безсполучниковий
- сполучниковий підрядний і безсполучниковий
- сполучниковий сурядний і підрядний та безсполучниковий
- Накреслити лінійну чи вертикальну схему речення
- Пояснити розділові знаки.
- Кожну частину розглянути окремо як просте речення
Послідовність синтаксичного розбору речення з прямою мовою
- Довести, що це речення з прямою мовою, назвавши слова автора і пряму мову.
- Визначити, чим виражені слова автора і пряма мова (простими чи складними реченнями, текстом).
- Зробити синтаксичний розбір кожного речення (див. порядок синтаксичного розбору простого і складного речення).